•   Addictive Disorder and Substance Abuse Care SO20SAI4-3004 25.01.2023-17.03.2023  5 credits  (USO21D-Å) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - can identify risks and resources in relation to addictive disorder
    - has knowledge of the legislation in substance abuse care and can guide in the substance abuse care service system
    - can apply resource-enhancing methods to individuals, families and groups
    - is able to reflect critically on ethical aspects in relation to addictive disorder and substance abuse clients
    Prerequisites
    No preliminary requirements
    Content of the study unit
    - The physical, mental and social risks of addictive disorder
    - Turning points, motivation and social networks as a resource for change management
    - National and global trends
    - Substance abuse care legislation and forms of service
    - Co-dependency
    - Treatment methods, self-help groups, digital forms of support and interprofessional work

    Name of lecturer(s)

    Johanna Wikgren-Roelofs

    Learning material

    Tips på litteratur:

    Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
    Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2020. Alkohol- och narkotikaproblem.
    Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
    Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja mielenterveysjärjestöissä. (online)
    Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
    Skärsäter, I. & Wiklund Gustin, L. 2019. Omvårdnad vid riskbruk, missbruk och beroende. I: Omvårdnad vid psykisk ohälsa. 281-304.
    Virokannas, E. 2017. Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten "standpoint". Yhteiskuntatyö 82(3).

    Förordning om missbrukarvård 1986/653
    Lag om missbrukarvård 1986/41 (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar, förhandsuppgift, workshop med reflektionsuppgift, individuell skriftlig uppgift, studiebesök, interprofessionell temavecka med grupparbete. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Individuell skriftlig uppgift (2 sp):
    Mera instruktioner för uppgiften finns på kursens sida i Moodle. Deadline 13.2.2023.
    Uppgiften bedöms enligt skala 0-5.

    Workshop med skriftliga uppgifter, obligatorisk närvaro vid all undervisning (2 sp)
    - Uppgifter görs inför och efter verkstaden (se beskrivningar i Moodle)
    - All undervisning har obligatorisk närvaro och frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter (se Moodle)
    Bedömning: godkänt/underkänt.

    Interprofessionella temadagar 7-9.3.2023 (1 sp)
    Temadagarna förverkligas i samarbete med vårdstuderande och -lärare.
    Studerande indelas i interprofessionella smågrupper som arbetar med varierande temaområden.
    Obligatorisk närvaro. Bedömning: godkänt/underkänt. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    25.01.2023 - 17.03.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 24.01.2023

    Group(s)
    • USO21D-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Johanna Wikgren-Roelofs, Luisa Tast

    Additional information

    Kursansvarig: Johanna Wikgren-Roelofs

    Undervisning och examinationer: Luisa Tast (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    Approved/Rejected

    Practical training and working life co-operation

    Gästföreläsare under temadagarna (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Se kursens Moodle-sida och schemat i Peppi/Tuudo (not translated)

    Timing and attendance

    Åbo 25.1-17.3. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Temadagar 1 sp = 27h
    Undervisning, workshop med tillhörande uppgifter 2 sp = 54h
    Individuell skriftlig uppgift 2 sp = 54h (not translated)

    Assessment criteria
    Approved / Failed

    Individuell skriftlig uppgift (2 sp)
    - Sakkunskap om riskbruk, missbruk, beroende, lagstiftning, serviceformer och behandling
    - Förmåga att reflektera kring beroendeproblematik på individ-, grupp- och samhällsnivå
    - Professionellt förhållningssätt
    Bedömning enligt skala 0-5

    Workshop med tillhörande uppgifter och obligatorisk närvaro vid undervisning (2 sp), temadagar (1 sp). Bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
    - Aktivt deltagande i workshop, undervisning och temadagar
    - Uppgifter följer givna instruktioner
    - Professionellt förhållningssätt

    Feedback på individuella skriftliga uppgiften fås i samband med onlineträffen i Teams den 17.3 (finns insatt i schemat). (not translated)