Daniela Sundell
Litterturtips:
Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups
Länkar:
Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Brottsrummet, www.brottsrummet.se
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Kriminaalihuollon tukisäätiö, www.krits.fi
KRIS Suomi ry, www.kris.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien omaiset VAO ry, www.vankienomaiset.fi
Vapautuvien tuki ry, www.vapautuvientuki.fi (not translated)
Föreläsningar, studiebesök, gästföreläsare, förhandsuppgifter och grupparbete (not translated)
1 Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och godkända förhandsuppgifter. (Bed GK/UK)
2 Gruppuppgiften (Bed 1-5)
- att instruktionerna och skrivanvisningarna har följts
- källorna är relevanta och tydlig utskrivna
- att innehållet är relevant, åldersrelaterat och täckande i relation till uppgiften
- tydlig beskrivning av produkten
- produktens användbarhet
- Tydlig beskrivning av hur teorin och forskningsresultat har tillämpats vid utformningen av produkten (argumentera)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
Skriftlig feedback för gruppuppgiften ges på Moodle (not translated)
Swedish
28.08.2023 - 30.09.2023
15.06.2023 - 28.08.2023
Faculty of Health and Welfare
Daniela Sundell
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 1,5 sp
2 Individuell forskningsanalys + grupparbete med presentationer 3,5 sp (not translated)
Studiebesök och utomstående föreläsare (not translated)
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter (mer information finns på Moodle efter kursstart)
2 Individuell forskningsanalys inlämnas senast 10.9.2023 (måste vara GK för att få fortsätta i grupparbetet), schemlagt handlett grupparbete enligt schema, seminarierna 28.9.2023 (då uppgiften ska vara till ca 90 % färdig), den slutgilitiga uppgiften inlämnas 30.9.2023.
(Studerande kommer i gruppen överens om hur det icke schemalagda grupparbetet sker. Gruppen kan komma överens om att jobba på campus eller distans). (not translated)
Åbo 28.8- 30.9.2023 (not translated)
Utbytesstuderande deltar i utvalda lektionspass (not translated)
Föreläsningar och studiebesök ca 27 h
Självständigt individuellt/grupp ca 68 h
Schemalagt grupparbete ca 40 h (not translated)
Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur. (not translated)
1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter. Produkten beskrivs.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. Produkten baserar sig i någon mån på tidigare litteratur. (not translated)
3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur. Produkten baserar sig på tidigare litteratur och kunskap och kan komma till nytta för målgruppen
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. Produkten baserar sig på flera källor och tidigare kunskap och är till nytta för målgruppen. (not translated)
5: Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val. Produkten baserar sig på mångsidig tidigare kunskap och är till stor nytta för målgruppen. (not translated)