Daniela Sundell
Litterturtips:
Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
Heber, A och Roxell (red.), L. 2019. att odla kriminologi. Perseoktiv på brott och utsatthet. Festskrift till Eva Tiby. Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet.
Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
Sarnecki, J. och Carlsson, C. 2020. Introduktion till kriminologi. Volym I, Brottslighet omfattning, karaktär och orsaker. Studentlitteratur.
Sarnecki, J. och Carlsson, C. 2021. Introduktion till kriminologi. Volym II, Straff och prevention. Studentlitteratur.
Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups
Länkar:
Haaste (tidskrift), www.haaste.om.fi
Brottsofferjouren, www.rikosuhripaivystys.fi
Brottspåföljdsverket, www.rikosseuraamus.fi
Brottsrummet, www.brottsrummet.se
Institutet för hälsa och välfärd, www.thl.fi
Justitieministeriet, www.om.fi
Kriminaalihuollon tukisäätiö, www.krits.fi
KRIS Suomi ry, www.kris.fi
Portti vapauteen, www.porttivapauteen.fi
Social- och hälsovårdsministeriet, www.stm.fi
Socialporten, www.sosiaaliportti.fi
Sveriges kriminalvård, www.kriminalvarden.se
Brottpåföljdsrådet i Sverige: http://www.bra.se
Vankien omaiset VAO ry, www.vankienomaiset.fi
Vapautuvien tuki ry, www.vapautuvientuki.fi (not translated)
Föreläsningar, studiebesök, gästföreläsare, förhandsuppgifter (not translated)
1 Obligatorisk närvaro, aktivt deltagande i diskussioner, övningar och godkända förhandsuppgifter. (Bed GK/UK)
2 Individuell inlämningsuppgift (bed 1-5, se bedömningskriterier)
- professionellt och etiskt förhållningsätt
- förmåga att följa instruktioner
- substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
- förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem
- seminariet: reflektionsförmåga och kreativitet
Kort individuell feedback för inlämningsuppgiften ges på kursens Moodlesida. (not translated)
Swedish
03.01.2023 - 18.03.2023
01.12.2022 - 02.01.2023
Daniela Sundell
Degree Programme in Social Care
H-5
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter 2 sp
2 Individuell inlämningsuppgift + framförande vid seminarier den 18.3.2023 3 sp (not translated)
Studiebesök eller utomstående föreläsare (not translated)
1 Obligatorisk närvaro och förhandsuppgifter (mer information finns på Moodle efter kursstart) Förhandsuppgift 1 inlämnas senast 9.1.2023 och förhandsuppgift 2 inlämnas senast 7.2.2023
2 Individuell inlämningsuppgift inlämnas senast 15.3.2023 (not translated)
Åbo 2.1 - 18.3.2023 (not translated)
Närstudier 20 h
Självstudier 115 h (not translated)
Studerande har inte varit närvarande eller kompenserat obligatorisk undervisning. Förhansuppgifterna icke inlämnade eller följer inte instruktioner.
Individuell inlämningsuppgift och gruppexamination: Arbetet följer inte instruktioner eller baserar sig inte på litteratur. (not translated)
1: Arbetet är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras inte och arbetet består i stor utsträckning av individuella erfarenheter.
2: Arbetet är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. (not translated)
3: Centrala aspekter i arbetet förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur.
4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Arbetet visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. (not translated)
5: Arbetet baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Studerande argumenterar för sammanhang, föreslår nya synsätt på temat samt motiverar sina val. (not translated)