•   Addictive Disorder and Substance Abuse Care SO21ESAI4-3002 01.01.2023-31.12.2023  5 credits  (USO21FE-Å, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:
    - can identify risks and resources in relation to addictive disorder.
    - has knowledge of the legislation in substance abuse care and can guide in the substance abuse care service system.
    - can apply resource-enhancing methods to individuals, families and groups.
    - is able to reflect critically on ethical aspects in relation to addictive disorder and substance abuse clients.
    Prerequisites
    None
    Content of the study unit
    - the physical, mental and social risks of addictive disorder
    - turning points, motivation and social networks as a resource for change management
    - national and global trends
    - substance abuse care legislation and forms of service
    - co-dependency
    - treatment methods, self-help groups, digital forms of support and interprofessional work
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Inlärningsuppgiften bedöms enligt följande (skala 0-5):
    - Helhetssyn på aktuella trender, strategier, program och statistik inom området (del 1)
    - Kunskaper i missbrukarvårdens lagstiftning och servicesystem (del 2)
    - Förmåga att beskriva och diskutera olika drogers inverkan (del 3), en metod/behandling med förankring i facklitteratur och forskning (del 4)
    - Förmåga att tillämpa och reflektera kring funktionella metoder (del 4)
    - Ett professionellt förhållningssätt (del 1-4) (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Johanna Wikgren-Roelofs

    Learning material

    Referenslitteratur:
    Alexandersson, K. & Näsman, E. 2019. Upptäck och stöd. Om barn till föräldrar med missbruksproblem.
    Hammarberg, A. & Romberg, K. 2016. För mycket för ofta. Effektiva metoder för måttligt drickande.
    Johnson, B., Richert, T. & Svensson, B. 2017. Alkohol- och narkotikaproblem.
    Pettersson, H. et.al. 2018. Why Do Those With Long-Term Substance Use Disorders Stop Abusing Substances? A Qualitative Study. Substance Abuse: Research and Treatment. Vol.12
    Rissanen, P & Jurvansuu, S. 2017. Vertaistoiminnan muodot ja merkitys päihde- ja mielenterveysjärjestöissä. Kuntoutus 1/2017
    Sandström, S. 2019. Missbruk, trauma och samsjuklighet. Bemöta och behandla.
    Virokannas, E. 2017. Eriarvoisuuden kokemuksia ja hallinnan suhteita hyvinvointipalvelujärjestelmässä. Huumeita käyttävien naisten "standpoint". Yhteiskuntatyö 82(3).

    THL: Alkohol, tobak och beroenden (www.thl.fi)
    Förordning om missbrukarvård 1986/653 (www.finlex.fi)
    Lag om missbrukarvård 1986/41 (www.finlex.fi) (not translated)

    Learning methods

    Självstudier, inlärningsuppgift med tre skriftliga delar och en muntlig del. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Inlärningsuppgift i tre delar:
    Del 1-3 (skriftlig): Aktuellt inom beroendeproblematikens område, lagstiftning och servicesystem, olika droger (3 sp)
    Del 4 (muntlig): Forskning inom området, arbetssätt och metoder, 2 sp

    Uppgiften finns tillgänglig i Moodle. Studerande använder sig av litteratur, forskningsartiklar, lagstiftning, länkar och annat studiematerial i enlighet med instruktionerna. Delarna 1-3 ska vara inlämnade tre veckor före del 4 avläggs muntligen. Feedback på samtliga delar fås i samband med avläggandet av examinationsdel 4. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Group(s)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Johanna Wikgren-Roelofs

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Exam dates and retake possibilities

    Valfri under kursens gång. (not translated)

    Timing and attendance

    Distanskurs 1.1.2023-31.12.2023. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Inlärningsuppgift:
    Del 1-3 = 3 sp (81h)
    Del 4 = 2 sp (54h) (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Inlärningsuppgiften bedöms enligt följande (skala 0-5):
    - Helhetssyn på aktuella trender, strategier, program och statistik inom området (del 1)
    - Kunskaper i missbrukarvårdens lagstiftning och servicesystem (del 2)
    - Förmåga att beskriva och diskutera olika drogers inverkan (del 3), en metod/behandling med förankring i facklitteratur och forskning (del 4)
    - Förmåga att tillämpa och reflektera kring funktionella metoder (del 4)
    - Ett professionellt förhållningssätt (del 1-4) (not translated)