•   Crime Prevention Work and Criminal Justice SO21ESAII3-3002 01.01.2023-31.12.2023  5 credits  (USO21FE-Å, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:
    - has knowledge of crime at the individual and community level.
    - has knowledge of the rehabilitation activities within criminal justice and the third sector's activities.
    - encompasses a conscious professional approach to clients and their relatives in crime prevention and criminal justice.
    Prerequisites
    None
    Content of the study unit
    - sociological and psychological explanatory models for crime
    - criminal proceedings
    - the organisation, forms of activity and rehabilitation of the The Criminal Sanctions Agency
    - mediation in crime
    - psychosocial forms of support through third sector organisations and associations
    - victimology
    - societal current trends and strategies
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte, uppgiften innehåller inte alla krävda delar, den tekniska utformningen brister och frågorna besvaras vagt och smalt (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Daniela Sundell

    Learning material

    Instruktioner, uppgifter och examinationer finns på Moodle under studiehelhet Socialt arbete II

    Litterturtips:
    Laine, M. 2014. Kriminologia ja rankaisun sosiologia
    Linderborg, H., Suonio, M. & Lassila, T. 2014. Sosiaalityö ja sosiaalinen tuki rikosseuraamusalalla. Finns på nätet.
    Bergström, G. 2012. Kriminalitet som livsstil. Studentlittertur
    Berman A.H., Farbring, C.Å. (red.) 2010. Kriminalvård i praktiken: strategier för att minska återfall i brott och missbruk
    Ekbom, Thomas 20216. Människan, brottet, följderna : kriminalitet och kriminalvård i Sverige, Stockholm : Natur & Kultur [2016]
    Haapasalo, J. 2008. Kriminaalipsykologia. Juva: PS-kustannus.
    Kivivuori, J. 2018. Kriminologia: rikollisuus ja kontrolli muuttuvassa yhteiskunnassa, Gaudeamus.
    Villman, E. 2011. Diakonalt kriminalarbete på svenska i Åbo (Examensarbete) finns i www.theseus.fi
    Iivari, J. 2006. Tuomittu maahanmuuttaja. Stakes.
    Salminen, M. & Toivonen, K (toim.) 2002. Vankeinhoidon perusteet. Vankeinhoidon koulutuskeskus.
    Sarnecki, J 2017. Brottslighet och samhället. Studentlitteratur
    Enroos, R. 2008. Vankila lapsuudessa–lapset vankilassa. Tampereen yliopisto. Finns på nätet.
    Nilsson, S och Östling, C. 2017. Kriminologi. Gleerups

    Fler litterturtips och länkar finns på kursens Moodlesida (not translated)

    Learning methods

    Digitala metoder (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Inlärningsdagbok 2 sp, bed GK/UK
    - professionellt och etiskt förhållningsätt
    - förmåga att söka reda på och bearbeta relevanta källor
    - förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem

    Individuell inlärningsuppgift 2 sp, bed 0-5 (se bedömningskriterierna nedan)
    - professionellt och etiskt förhållningsätt
    - förmåga att följa instruktioner
    - substanskunskaper genom användning av vetenskaplig förankrad litteratur och samhällsaktuella länkar.
    - förmåga att lyfta fram frågeställningar i anslutning till det aktuella ämnet och reflektera dem (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Group(s)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Daniela Sundell

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    1 Inlärningsdagbok 2 sp (GK/UK)
    2 Rapport 3 sp (bedömning 0-5) (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Kontinuerlig inlämning på Moodle. Skriftlig feedback ges på kursens Moodlesida och bedömning i Peppi inom tre veckor efter att kursens båda uppgifter är inlämnade. (not translated)

    Timing and attendance

    Oberoende av plats 2.1-31.12.2023 (not translated)

    Student's schedule and workload

    Självstudier 135 h (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte, uppgiften innehåller inte alla krävda delar, den tekniska utformningen brister och frågorna besvaras vagt och smalt (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    1: Uppgiften är en sammanfattning som främst direkt återger materialet. Centrala begrepp problematiseras. Den tekniska utformningen är nöjaktig.
    2: Uppgiften är en sammanfattning som mer eller mindre direkt återger materialet. Det kritiska tänkandet syns i begränsad utsträckning. Den tekniska utformningen är nöjaktig. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    3: Centrala aspekter i uppgiften förklaras med egna ord. Temat behandlas tydligt och strukturerat. Studerande reflekterar kring temat och analyserar det med stöd av litteratur. Den tekniska utformningen är god.
    4: Det använda materialet analyseras och sammanställs. Temat behandlas tydligt och välstrukturerat. Uppgiften visar att studerande satt sig in i ämnet och fått nya insikter. Den tekniska utformningen är god. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Uppgiften baserar sig på ett mångsidigt material och utgör en syntes. Temat behandlas tydligt, välstrukturerat, föreslår nya synsätt på temat och motiverar sina val. Den tekniska utformningen är berömlig. (not translated)