•   Interprofessional Social- and Health Care SO21ESAP3-3002 01.01.2023-31.12.2023  5 credits  (USO21FE-Å, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:
    - has knowledge of his/her professional field and its basic concept.
    - has knowledge of the structure and organisation of social- and health care, its service systems, and future visions.
    - has knowledge of legislation within social- and health care.
    - has basic skills in interprofessional work.
    - sees social and health care as a fundamental right to promote equal health and welfare.
    Prerequisites
    None
    Content of the study unit
    - the social field
    - the social work profession
    - management structures and service systems
    - the basics of social legislation
    - general legislation in social- and health care
    - interprofessional work
    - link between social and health care and sustainable development and responsibility
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Studerande har inte baserat uppgiften på kursmaterialet och/eller har inte ett professionellt förhållningssätt (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Susanne Davidsson

    Learning material

    Examination 1: Social och hälsovårdens förvaltningsstrukturer och lagstiftning

    Svenskt lagspråk i Finland (Stadsrådets kansli publikationer 1/2017)
    Institutet för hälsa och välfärd 2021. Kirjaaminen monialaisessa yhteistyössä (främst kap. 2 och 6)
    Processhandbok för lagberedning
    STM. Social- och hälsovårdsreformen https://soteuudistus.fi/sv/framsida
    Socialvårdslag 1301/2014
    Hälso- och sjukvårdslag 1326/2010
    Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården 812/2000
    Lag om patientens ställning och rättigheter 785/1992

    Examination 2: Social- och hälsovårdstjänster
    STM. Social- och hälsovårdstjänster

    Examination 3: Socionomens yrkesområde och kompetenser

    XAMK. Next 2017. Huomisen sosionomit
    Framtidens karriär - socionomyrket
    Talentia- Vastavalmistuneiden urapolut 2019
    Etene 2011. ETENE-publikationer 33 DEN ETISKA GRUNDEN FÖR SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDEN
    THL. Personalen inom social- och hälsovården
    Lag om yrkesutbildade personer inom socialvården 817/2015
    Kompetenser för socionom (YH)
    Lag om elev- och studerandevård (1287/2013)
    Lag om småbarnspedagogik 540/2018
    Talentia: Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäväkuva
    Kyrkostyrelsens beslut om examina (diakon, kyrkans ungdomsarbetsledare, missionssekreterare) 2020
    Kärnkompetensbeskrivningar för kyrkliga yrken
    IPEC Core Competencies. 2016. IPEC.
    The EIPEN Key Competences for Interprofessional Collaboration (not translated)

    Learning methods

    Kursen avläggs genom examinationsuppgifter på kursens moodlesida: https://moodlecourses.novia.fi/course/view.php?id=3707#section-10
    Examination 1. Materialbaserad tentamen: Social och hälsovårdens förvaltningsstrukturer och lagstiftning (1 sp)
    Examination 2. PowerPoint presentation: Social- och hälsovårdstjänster (1 sp)
    Examination 3. Uppsats: Socionomens yrkesområde och kompetenser (2 sp)
    Examination 4: Presentation och gruppdiskussion: Att arbeta som socionom (1 sp)
    Detaljerade instruktioner finns på moodlesidan i samband med inlämningen (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Samtliga examinationer bedöms enligt skala 0-5
    Feedback fås skriftligt i kommentarsfältet vid inlämningarna.
    För examination 4 fås feedback per mejl. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Group(s)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Eva Juslin, Sofia Saloranta

    Additional information

    Kursansvarig: Sofia Saloranta

    Validering inlämnas på kursens moodlesida. Vid validering bedöms kursen som GK/UK (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Studerande har inte baserat uppgiften på kursmaterialet och/eller har inte ett professionellt förhållningssätt (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av kursmaterialet uppvisat grundläggande kurnskaper om ämnesområdet. Studerande kan på ett sakligt sätt redogöra, beskriva och reflektektera. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Studerande kan strukturerat och heltäckande redogöra för ämesområdet. Studerande kan behandla ämnesområdet professionellt och har förmåga att reflektera. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Studerande kan strukturerat, heltäckande och djupgående redogöra för ämnesområdet. Studerande kan anlaysera och relfektera kring det professionella förhållningssättet i relation till ämnesområdet. (not translated)