•   Development and Learning SO21ESOP2-3002 01.01.2023-31.12.2023  5 credits  (USO21FE-Å, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:
    - has an understanding of human development and learning throughout life.
    - can promote learning among different target groups in different environments.
    - adopts the basics in educational planning.
    - develops a lifelong and broad perspective on learning.
    Prerequisites
    None
    Content of the study unit
    - human development
    - life-cycle perspective
    - perspectives on learning
    - pedagogical activities: planning, implementation, evaluation and documentation
    - pedagogical environments
    - positive view on human resources and learning opportunities
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte använt sej av Novias skrivanvisningar och har inte hänvisat till de aktuella sidorna som kunskapen och tentamenssvaret baserar sej på. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Pia Höglund-Ingo

    Learning material

    Hwang, P. & Nilsson, B. (2011) Utvecklingspsykologi (3:e rev.utg.) Natur och Kultur
    s. 35-75 ELLER (!!)
    Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur, s. 39-85
    Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
    s. 130-171
    Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
    s. 29-53 samt s. 89-107 (not translated)

    Learning methods

    Kursen förverkligas genom självinstruerande material på Moodlecourses-plattformen. Kursen avläggs individuellt på egen hand och enligt egen tidtabell så länge som kursen är öppen. En del material till examinationen lånas av studerande själv och en del material finns på moodleplattformen i en materialbank. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Merparten av hemtentamensfrågorna bedöms enligt 1-5
    En av uppgifterna bedöms enbart enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Group(s)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Pia Höglund-Ingo

    Additional information

    Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar och Utvärderande kommentarer till examinationsuppgiften ges i kommentarsboxen som finns intill inlämningen på moodle



    Tillgänglighet: Om du som studerande känner att ditt deltagande i kursen hindras av fysiska, psykiska eller sociala orsaker så ta upp saken till diskussion med kursansvarige. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Kursen examineras genom individuellt arbete. Instruktioner till examinationen finns på moodle samt själva examinationsuppgiften (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    - (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Enligt studerandes egen tidtabell och studietakt så länge som kursen står öppen. (not translated)

    Timing and attendance

    1.1.2023 - 31.12.2023 (not translated)

    Internationa connections

    - (not translated)

    Student's schedule and workload

    135 timmar eget arbete (not translated)

    Content scheduling

    - (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte använt sej av Novias skrivanvisningar och har inte hänvisat till de aktuella sidorna som kunskapen och tentamenssvaret baserar sej på. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänna (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
    Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen. Studerande förmår tydligt reflektera i förhållande till de studerade fenomenen (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med engagemang och hög ambitionsnivå. (not translated)