Pia Höglund-Ingo
Hwang, P. & Nilsson, B. (2011) Utvecklingspsykologi (3:e rev.utg.) Natur och Kultur
s. 35-75 ELLER (!!)
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019) Utvecklingspsykologi (4:e rev.utg.) Natur och Kultur, s. 39-85
Parrish, M. (2012) Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete. Liber
s. 130-171
Säljö, R. (2016) Lärande. En introduktion till perspektiv och metaforer. Gleerups
s. 29-53 samt s. 89-107 (not translated)
Kursen förverkligas genom självinstruerande material på Moodlecourses-plattformen. Kursen avläggs individuellt på egen hand och enligt egen tidtabell så länge som kursen är öppen. En del material till examinationen lånas av studerande själv och en del material finns på moodleplattformen i en materialbank. (not translated)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Merparten av hemtentamensfrågorna bedöms enligt 1-5
En av uppgifterna bedöms enbart enligt GK men ett ambitiöst och engagerad bearbetning av nämnda uppgift kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord. (not translated)
Swedish
01.01.2023 - 31.12.2023
02.12.2022 - 15.12.2023
Faculty of Health and Welfare
Pia Höglund-Ingo
Kursen har reviderats på basen av tidigare utvärderingar och Utvärderande kommentarer till examinationsuppgiften ges i kommentarsboxen som finns intill inlämningen på moodle
Tillgänglighet: Om du som studerande känner att ditt deltagande i kursen hindras av fysiska, psykiska eller sociala orsaker så ta upp saken till diskussion med kursansvarige. (not translated)
Degree Programme in Social Care
H-5
Kursen examineras genom individuellt arbete. Instruktioner till examinationen finns på moodle samt själva examinationsuppgiften (not translated)
- (not translated)
Enligt studerandes egen tidtabell och studietakt så länge som kursen står öppen. (not translated)
1.1.2023 - 31.12.2023 (not translated)
- (not translated)
135 timmar eget arbete (not translated)
- (not translated)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte använt sej av Novias skrivanvisningar och har inte hänvisat till de aktuella sidorna som kunskapen och tentamenssvaret baserar sej på. (not translated)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänna (not translated)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen. Studerande förmår tydligt reflektera i förhållande till de studerade fenomenen (not translated)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med engagemang och hög ambitionsnivå. (not translated)