•   Functional Methods SO21ESOP3-3002 01.01.2023-31.12.2023  3 credits  (USO21FE-Å, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:
    - understands how functional methods can be applied in the interaction with different target groups.
    - can promote participation, engagement and reflection among the target group by means of functional methods.
    Prerequisites
    None
    Content of the study unit
    - process guidance and group dynamics
    - resource-enhancing perspective
    - creative methods
    - movement-based methods
    - communication, participation and reflection
    - guidance through functional methods

    Name of lecturer(s)

    Janina Dahla

    Learning material

    Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.

    Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita: Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca. https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

    Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm

    Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.

    Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri.

    Olsson, E, Martin, I. 2012. Socialt arbete med grupper. Lund: Studentlitteratur
    Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.

    Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.

    Strömberg, C. 2008. Goda grupper med pedagogisk dramalek. Varberg: Argument förlag

    Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.

    Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber. (not translated)

    Learning methods

    Praktiska och teoretiska distansuppgifter (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Inlämnings uppgift :Processhandledning ,gruppdynamik och Sociokulturell inspiration (1,5sp)
    Studerande bedöms enligt förmåga
    -till innovation
    -till reflektion
    -att knyta an till teori och hänvisa till källor
    -följa anvisningarna för uppgiften

    Inlämningsuppgift 1,5sp: planerad workshop och grupp handledning

    - Workshoppens relevans, syfte och målsättning är tydligt uttalat och motiverat
    - Plan för utförandet, förtydligar ett pedagogiskt upplägg
    - Utvärderat och reflekterat över deltagarnas möjlighet till deltagande och upplevelse
    - Reflekterat över handledning och engagemang
    -Självreflektion: -Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder och professionellt förhållningssätt (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.01.2023 - 31.12.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 15.12.2023

    Group(s)
    • USO21FE-Å
    • USO22FE-Å
    • USO23FE-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Janina Dahla

    Additional information

    Kursansvarig lärare: Janina Dahla (janina.dahla@novia.fi) (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Practical training and working life co-operation

    Studerande kontaktar en verksamhet inom socialt arbete. Planerar en Workshop i samarbete med verksamheten. Studerande planerar och utför workshop och handleder en grupp deltagare
    Utförligare instruktioner finns på kursens studieplattform Moodle (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    De två distansuppgifterna skall vara utförda/ inlämnade inom utsatt tid (2.1-31.12.23) Kort individuell feedback ges på moodle när kursens samtliga uppgifter är inlämnade

    Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.
    I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd

    Kursansvarig lärare Janina Dahla. janina.dahla@novia.fi (not translated)

    Timing and attendance

    Kursen kan avläggas under tiden 2.1-31.12 2023 (not translated)

    Student's schedule and workload

    3sp= 81h (not translated)