•   Introduction to Social Pedagogics SO22SOP1-3001 02.01.2023-31.01.2023  3 credits  (USO22D-Å) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:
    - understands the most central theories and principles within social pedagogy.
    - can reflect on how the core values, choice of goals and working methods affect the nature of the work and results.
    Prerequisites
    None
    Content of the study unit
    - development trends and tasks within social pedagogy
    - the central concepts and operating principles of social pedagogy
    - the three orientations of the social pedagogical activities
    - the areas of activity in social pedagogy
    - the core values of social pedagogy

    Name of lecturer(s)

    Peter Edelsköld

    Learning material

    Berglund, S-A. 2000. Socialpedagogik - I goda möten skapas goda skäl. Lund: Studentlitteratur.
    Carlander, C.2017. Socialpedagogik. Stockholm: Sanoma utbildning.
    Cederlund. C. & Berglund. S-A. 2014. Pedagogiskt socialt arbete. Lund: Studentlitteratur.
    Cedersund, E. & al. 2019. Renässans för socialpedagogik? En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur.
    Eriksson, l & Markström, A-M. 2000 eller nyare upplaga. Den svårfångade pedagogiken. Lund: Studentlitteratur.
    Eriksson, L., Nilsson, G. & Svensson, L red. 2013. Gemenskaper. Socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: DAIDALOS. (Hämäläienens artikel innehåller fel p.g.a. brister i översättningen)
    Hämäläinen, J. & Kurki, L. 1997. Sosiaalipedagogiikka. Porvoo: WSOY.
    Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino.
    Madsen, B. 2000.. Socialpedagogik. Lund: Studentlitteratur.
    Madsen, B. 2006. Socialpedagogik : integration och inklusion i det moderna samhället. Lund: Studentlitteratur.
    Molin, M & Bolin, A. (2018). Socialpedagogisk handling i teori och praktik. https://docplayer.se/104969792-Socialpedagogisk-handling.html
    Nivala, E. & Ryynänen, S.2019. Sosiaalipedagogiikka : Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. Helsinki: Gaudeamus



    Artiklar

    International Journal of Social Pedagogy https://www.uclpress.co.uk/pages/international-journal-of-social-pedagogy
    Papers of Social Pedagogy https://pedagogikaspoleczna.uw.edu.pl/resources/html/cms/MAINPAGE
    Sosiaalipedagogiikan aikakausikirja https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/archive (not translated)

    Learning methods

    Smågruppsträffar
    Föreläsningar och workshoppar
    Litteraturstudier
    Paruppsats (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Smågruppsarbete

    Bedömningskriterier:
    - Tillräcklig förberedelse inför smågruppsträffarna
    - Aktivt deltagande under smågruppsträffarna
    - Bedöms som UK/GK



    Debattuppsats

    Bedömningskriterier:
    - Att skribenterna har följt anvisningarna
    - Att innehållet är täckande i relation till de teman som nämns i ansvisningarna
    - Att skribenterna argumenterar i texten genom att hänvisa till relevanta källor
    - Att debattuppsatsens innehåll utgör en fördjupning
    - Tydlighet
    - Bedöms med skalan 0-5 (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    02.01.2023 - 31.01.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 01.01.2023

    Group(s)
    • USO22D-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Small group(s)
    • Smågrupp A (Size: 0.
    • Smågrupp B (Size: 0.
    • Smågrupp C (Size: 0.
    • Smågrupp D (Size: 0.
    • Smågrupp E (Size: 0.
    • Smågrupp F (Size: 0.
    Teachers and responsibilities

    Carolina Silin, Peter Edelsköld

    Additional information

    Vid validering av tidigare förvärvad kunskap används bedömningsskalan godkänd/underkänd



    Frågor angående kursen ställs på kursens handledningsforum på Moodle. Kursansvarig lärare besvarar frågor och handleder i handledningsforumet i regel varje måndag (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Smågruppsarbete 1 sp

    - Syftet med smågruppsarbetet är att gruppmedlemmarna fördjupar sig inom socialpedagogisk teori och reflekterar kring teorin
    - Smågruppsarbete går ut på att läsa förhandsmaterial, reflektera över det som man har lärt sig, formulera frågor och diskutera i smågruppen utgående från texterna.
    - Deltagandet i smågruppsträffarna är obligatoriskt. Om du inte kan delta ska du kompensera genom att lämna in en skriftlig reflekterande sammanfattning av de insikter som du har fått genom att läsa förhandsmaterialet. Du kopplar teorin till egna tankar, erfarenheter och observationer. Kompensationen skall vara minst 2 sidor bearbetad text, som du lämnar in till smågruppshandledaren per e-post.
    - Det är väldigt viktigt att komma väl förberedd till en smågruppsträff. Dålig förberedelse kan också föranleda kompensering.
    - Studerande och handledaren ger feedback till varandra i samband med smågruppsträffarna

    _____________________________________________________________________

    Debattuppsats 2 sp

    - Studerande skriver parvis en debattuppsats utgående från frågan ”Vad är socialpedagogik?”
    - Syftet med debattuppsatsen är att studerande lär sig vad som är centralt inom socialpedagogik och att studerande förstår att olika teoretiker uppfattar socialpedagogiken på olika sätt
    - Skribenterna för debatt genom att de skriver vart annat stycke i uppsatsen och styckena innehåller olika perspektiv på samma teman. Ofta hänvisar skribenterna till olika källor för att visa på hur olika samma tema kan uppfattas.
    - Uppsatsenen ska bilda en fungerande helhet.
    - I texten ska det framgå vem som har skrivit vilket stycke. Inledningen och avslutningen skrivs gemensamt. Det finns möjlighet till individuell bedömning
    - Omfattning 7-10 sidor
    - Minst 6 relevanta socialpedagogiska källor sammanlagt, varav två av källorna ska vara vetenskapliga artiklar. Minst 3 olika källor per studerande.
    - Studerande ska tillämpa YH Novias skrivanvisningar
    - Mer ingående anvisningar för debattuppsatsen publiceras på Moodle
    - Bedöms med skalan 0-5
    - Inlämning på Moodle senast fredag 10/2 2023
    - Kort feedback på Moodle (not translated)

    Timing and attendance

    2-31/1 2023
    Campus Åbo (not translated)

    Student's schedule and workload

    Smågruppsarbete 1 sp
    - motsvarar en arbetsmängd som omfattar 27 h
    - förberedelse 4,5 h/gång + smågruppsträff 2 h/gång

    ____________________________________________

    Debattuppsats 2 sp
    - motsvarar en arbetsmängd som omfattar 54 h/person
    - observera att paret sammanlagt förväntas använda ca 108h på debattuppsatsen (not translated)