•   Functional Methods SO22SOP3-3001 05.01.2023-10.02.2023  3 credits  (USO22D-Å) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:
    - understands how functional methods can be applied in the interaction with different target groups.
    - can promote participation, engagement and reflection among the target group by means of functional methods.
    Prerequisites
    None
    Content of the study unit
    - process guidance and group dynamics
    - resource-enhancing perspective
    - creative methods
    - movement-based methods
    - communication, participation and reflection
    - guidance through functional methods

    Name of lecturer(s)

    Janina Dahla

    Learning material

    Andersson, C., Fagerström, U. (2020). Rörelseglädje för hållbara barn. Fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan. Stockholm: Gothia Fortbildning.

    Huhtinen-Hildén L., Lamppu M. (Eds.)., (2018). Odottamattomia aarteita : Ilmaisua, leikillisyyttä ja luovaa toimintaa ryhmässä. Metropolia Ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/152798/2018_huhtinen_hilden_lamppu_odottamattomia_aarteita_ERILLISJULKAISU.pdf?sequence=1&isAllowed=y

    Hytti, T., Kähkönen, P. (2019) Pelillisyys ja leikillisyys aikuissosiaalityössä. Socca. https://www.socca.fi/files/8590/Pelillisyys_ja_leikillisyys_aikuissosiaalityossa_-opas.pdf

    Karlsson, L. 2000. Sadutus – Avain osallistavaan toimintakulttuuriin. Jyväskylä: PS-kustannus.

    Karlsson, L. Barnen berättar -projektet https://www.edu.helsinki.fi/lapsetkertovat/svenska/Publikationer/KullerbyttaLiisa.htm

    Kurki, L. 2000. Sosiokulttuurinen innostaminen. Tampere: Vastapaino.

    Lahdelma, H. (2021). Uppmärksamhet genom innogympa. Valteri .

    Räty, K. 2011.Elämyspedagoginen ohjaaminen – Ajatuksia kokemuksellisesta oppimisesta. Lahti: Outward Bound Finland ry.

    Sjøvold, E. 2008. TEAMET - Utveckling, effektivitet och förändring i grupper. Malmö: Liber.

    Wikander, S. 2008. Massagesagor – Beröring som ökar ditt barns lugn, empati, kreativitet och självkänsla. Ica bokförlag.

    Öhman, M. 2011. Det viktigaste är att få leka. Stockholm: Liber. (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar, litteraturstudier, instuderingsuppgifter kan tillkomma, metodverkstäder, grupparbeten, projektarbete och praktiska övningar (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    1sp Schemalagda studier (Aktivt deltagande, GK/UK)

    2sp. Projekt (Bedömning 0-5)

    Workshop och grupprapport 1sp:
    - Övningarnas relevans för workshopens syfte
    - Pedagogiskt upplägg
    - I vilken mån deltagarna får vara aktiva under workshopen
    - Workshopledarnas engagemang

    Grupprapport innehåller
    - Motiverar val och tillämpning av metod med stöd av källor
    - Plan för utförande, förtydligar ett pedagogiskt upplägg

    Individuell reflektion:1sp
    -Förmåga att reflektera kring tillämpning av funktionella metoder
    -Förmåga att reflektera kring tillämpning av professionellt förhållningssätt (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    05.01.2023 - 10.02.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 04.01.2023

    Group(s)
    • USO22D-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Peter Edelsköld, Daniela Sundell, Janina Dahla

    Additional information

    Mer information och material finns på kursens virtuella plattform Moodle.



    Lärare: Janina Dahla(epost janina.dahla@novia.fi ) (kursansvarig) , Peter Edelsköld (epost peter.edelsköld@novia.fi) och Daniela Sundell (daniela.sundell@novia.fi)



    Validering enligt instruktioner för identifiering och erkännande av tidigare förvärvad kompetens.

    I sådana fall används bedömningsskalan godkänd/underkänd



    Kort individuell feedback via studieplattformen Moodle då kursen är avlagd under utsatt tid (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Vid frånvaro ansvarar studerande för att, utgående från undervisningsmaterialet och tillhörande litteratur, reflektera över den teori som har presenterats i materialet och för att göra de övningar som hör till det missade tillfället. Studerande ska också berätta vilka tankar och känslor som väcktes av övningarna, samt hur övningarna kunde tillämpas med olika målgrupper. Alternativt kan studerande själv komma med förslag hur hen kunde komplettera undervisningstillfället. Krav på kompensationsuppgiftens längd 2 sidor, lämnas in på kursens Moodle sida, under inlämning: komplettering vid frånvaro”.



    Mer information i Moodle (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Kompletteringsuppgifter och kompensationsuppgifter inlämnade senast 10.2.23 på studieplattformen Moodle
    Gruppexamination 2sp
    1sp inlämning av grupprapport 8.2.23. och 10.2 workshop ,distans. kl. 9.15-15
    1sp Individuell reflektion inlämning 10.2.23 (not translated)

    Timing and attendance

    Åbo . 5.1.23-10.2.23 (not translated)

    Student's schedule and workload

    3 sp ( 3X27h =81 h)

    Schemalagda studier, obligatorisk närvaro, praktiska övningar , korta instuderingsuppgifter kan förekomma (1 sp)
    Projektarbete + examination, obligatorisk närvaro (2 sp)54 h/per studerande
    Projektarbetet kräver samarbete och deltagande av varje gruppmedlem, både då det gäller den skriftliga och praktiska delen. Reserverade timmar för grupparbete insatt i schema som stöd för processen , (distans tid reserverat, gruppen avgör själv hur de samarbetar) Återstående timmar används för självstudier och samarbete inom smågruppen. (not translated)