•   Confirmation Pedagogy SOKF02-3001 01.01.2023-31.05.2023  5 credits  (ÖH22YRKKYRKF-V, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The Student:
    - has knowledge of the principles and application of confirmation pedagogy
    - can plan, apply, document, evaluate and develop confirmation work, relief management activities and camp activities within the church
    - can situationally respond to and support young people individually and in groups
    - know and respect values and professional ethics within the education of the Church
    Prerequisites
    No previous knowledge
    Content of the study unit
    - the theological basis of confirmation and the confirmation plan
    - confirmation pedagogy
    - various forms of writing school - digital confirmation work
    - auxiliary leadership activities
    - the materials and methods of confirmation work
    - sensitive, reflective, and ethical approach
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subject
    Assessment criteria – good (3-4)
    The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
    The student can reflect and motivate from his/her point of view
    Assessment criteria – excellent (5)
    The student has an immerse competence and shows a deeper understanding of the subject in relation to the upcoming profession

    Name of lecturer(s)

    Lina Nybjörk

    Learning material

    Ett stort under – Plan för konfirmandarbetet 2017 ”Att leva inför Guds ansikte” Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 61 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2017 https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/1494/viewmode=previewview

    Innanen, T. & Niemelä, K. (toim.) (2016) Rippikoulun todellisuus. Kirkon tutkimuskeskus https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/4175 (e-kirja)

    Trygg församling. Publikationer från Ev.luth. kyrkan i Finland 85 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2019 https://evl.fi/documents/1327140/43626708/Trygg+f%C3%B6rsamling.pdf/b654843f-5616-404a-390c-c298d7a9deb0?t=1579607930000

    Underbara hjälpledare. Riktlinjer för hjälpledarverksamheten 2016. Publikationer från Ev.luth. kyrkan i Finland 44 Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2016 https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/1389/viewmode=previewview

    Underbart arbete – Utvärderingsmetoder i konfirmandarbetet Publikationer från ev.luth. kyrkan i Finland 69, Kyrkan och verksamheten Kyrkostyrelsen Helsingfors 2018 https://julkaisut.evl.fi/catalog/Tutkimukset%20ja%20julkaisut/r/1489/viewmode=previewview

    Övrig litteratur och material enligt anvisningar på Moodle. (not translated)

    Learning methods

    Flerformsstudier i form av närstudier, litteraturstudier, grupparbeten, individuellt arbete och examinationsuppgifter. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.01.2023 - 31.05.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 27.01.2023

    Group(s)
    • ÖH22YRKKYRKF-V
    • ÖH22KOMPKYRKF-V
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Vasa Socionom, Lina Nybjörk, Anna-Karin Lärka

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Practical training and working life co-operation

    Gästföreläsare från arbetslivet. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Deadline för examinationsuppgifter överenskoms på första närstudietillfället. (not translated)

    Timing and attendance

    Närstudier:

    28.1.2023 kl. 8.30-16
    10.3.2023 kl. 8.30-16
    14.4.2023 kl. 8.30-16 (not translated)

    Student's schedule and workload

    Kursen består av 5 sp, vilket betyder att arbetsbelastningen för studerande är 5 x 27 h = 135 h. Kursen har 24 h närstudier och övriga 111 h består av eget arbete i form av litteraturstudier, skriftliga uppgifter, grupparbeten och examinationsuppgifter som anvisas i Moodle. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Studerande uppvisar inte de mest elementära kunskaperna inom ämnet. Studerande uppvisar upprepade missförstånd av fenomenen och ämnet. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Studerande påvisar en ytlig kompetens och grundläggande förståelse för ämnet. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Studerande påvisar en kompetens som relateras och kopplas till litteraturen. Studerande kan reflektera och motivera egna synpunkter. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Studerande har en fördjupad kompetens och visar en djupare förståelse för ämnet i relation till det kommande yrket. (not translated)