Nadja Suomela
Riktlinjer för en familjecentrerad församling. Kyrkostyrelsen 2019.
Stigen, Livslångt växande med församlingen. Kyrkostyrelsen 2021.
Så att ingen blir ensam. Riktlinjer inom fostrande arbetet i Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland
för förebyggande av utanförskap, Kyrkostyrelsen, Publikationer från Ev.-luth. kyrkan i Finland 103.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi (3., rev. utg.). Stockholm: Natur och kultur.
Parrish, Margarete, Mänskligt beteende. Perspektiv inom socialt arbete, Liber 2012, kap. 12 Familjer och familjesystem s. 278-310
Davidsson, S & Juslin, E. 2016. Det resursstarka barnet - resursförstärkande yrkespraxis för barn under skolåldern.
Övrig litteratur enligt anvisningar på kursens Moodleplatform. (not translated)
Hela kursen genomförs som självständiga studier enligt instruktioner i Moodle. (not translated)
Swedish
28.10.2022 - 31.12.2023
15.06.2022 - 30.09.2023
Faculty of Health and Welfare
Nadja Suomela
Degree Programme in Social Care
5 credits
H-5
Studerande är självständigt i kontakt med arbetslivet och församlingslivet enligt instruktioner i Moodle. (not translated)
Kursen genomförs i egen takt enligt instruktioner i Moodle. Kursen ska vara genomförd senast inom november 2023.I varje del finns det målsättningar, instruktioner, litteratur och examinationsuppgifter som du genomför och lämnar in. (not translated)
Autumn semester 2022 to autumn semester 2023. Virtual studies.
Kursen består av 5 sp som motsvarar sammanlagt 135 h självständigt arbete.
Modul 1: Barns och familjers livsvillkor, resurser och behov av stöd 1,5 sp
Den uppskattade arbetsmängden för skriftlig examination 1 motsvarar 40 h
Modul 2: Interprofessionellt arbete med barn och familjer inom kyrka och samhälle 1,5 sp 40 h
Den uppskattade arbetsmängden för skriftlig examination 2 motsvarar 40 h
Modul 3 Församlingsverksamhet för barn och familjer 2 sp
Den uppskattade arbetsmängden för examination i valfri form (enligt instruktioner i Moodle) 3 motsvarar 55 h (not translated)
The student does not demonstrate the most elementary knowledge in the subject. The student shows repeated misunderstandings of the phenomena and the subject
The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subject
The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
The student can justify his/her own positions and has a grasp of definitions and concepts in connection with the subject
The student has an immerse competence and shows a deeper understanding of the subject in relation to the upcoming profession and demonstrates the ability to think critically