Carita Blomström
Borge, A. I. H. & Larson, P. (2011). Resiliens: Risk och sund utveckling (2., rev., uppdaterade och utök. uppl.). Studentlitteratur.
Eriksson, E., Arnkil, T. E. & Bergman-Pyykkönen, M. (2012). Ta upp oron: En handbok i tidiga dialoger (7. uppl.). Institutet för hälsa och välfärd.
Helminen, M., & Rautiainen, M. (2000). Föräldraskapet som rollkarta: En handbok. Helsingfors: Finlands kommunförbund.
Karlsson, K. (2012). Anknytning: Om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn (2., [utök.] uppl.). Gothia.
Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M., Virolainen, A. & Järvinen, R. (2012). Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea (2. uud. p.). Edita.
Mattila, L. (2012). Att förebygga livslångt utanförskap: En handbok för vuxenvärlden runt utsatta barn och ungdomar. Ungdomar AB.
Mattila, L. (2015). Att bygga bärande relationer: Om vuxenvärldens möjligheter i arbetet med utsatta barn och ungdomar (1. uppl.). Uddevalla: Lasse Mattila.
Tingberg, B. & Fridh, A. (2021). När små barn far illa: Fysiskt våld, sexuella övergrepp, försummelse (Första upplagan.). Gothia kompetens AB.
Øvreeide, H. (2010). Samtal med barn: Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer (3., [rev.] uppl.). Studentlitteratur
Lagstiftning som berör familjearbete. (not translated)
Föreläsningar, simuleringsövningar, expertföreläsningar och studiebesök. Hemgrupper. (not translated)
Swedish
01.09.2022 - 31.12.2022
02.12.2021 - 31.12.2021
Faculty of Health and Welfare
Vasa Socionom, Carita Blomström
Obligatorisk närvaro vid närstudier (not translated)
Degree Programme in Social Care
Vasa, Wolffskavägen 31
H-5
Moodleplattform används för uppgiftsbeskrivningar och inlämningsplattform. (not translated)
Österbottens Välfärdsområde - familjearbete och barnskydd
Privata barnskyddsenheter (not translated)
Tid för kursens förverkligande 01.09.2022 - 31.12.2022.
Deadline för loggbok och hemtentamen 16.01.2023. (not translated)
10 sp = 270 h
Studerandes arbetsinsats förväntas motsvara 27 h per studiepoäng
Undervisning sammanlagt 32 h
32 timmar närstudier
Eget arbete 238 h (not translated)
Studerande visar förståelse på en ytterst allmän och ytlig nivå.
Studerande har inte fullgjort delexaminationerna och varit frånvarande och inte kompletterat frånvaro (föreläsningar, grupp-arbeten samt studiebesök). Studerande har varit oengagerad i samband med grupparbeten. Studerande har inte lämnat in hemtentamen och loggbok. (not translated)
1- Studerande har till väsentliga delar följt anvisningarna för arbetet ifråga, har genomfört observation och analys, men visar ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Det finns brister i källanvändning men adekvat litteratur har använts om än i begränsad utsträckning. Studerande har svårigheter att delta i diskussionen kring arbeten och visar bristfällig förmåga att granska och kommentera andras arbeten. Studerande har dock klart besvarat frågan/frågorna
2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för de skriftliga arbeten men visar allmän kunskap om sitt ämnesområde. Användningen av olika källor är god och adekvat litteratur har använts om än i något begränsad utsträckning. (not translated)
3 - Studerandande har till stora delar följt anvisningarna för de skriftliga arbeten och genomfört observation och analys och visar klarhet över centrala begrepp och definitioner. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsad men källkritiken är god.
4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbeten och visar goda ämneskunskaper och klarhet över centrala begrepp och definitioner. Vald litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Källkritiken är god. (not translated)
5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Omfattningen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. De skriftliga arbeten visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt) (not translated)