•   Family Work and Methodology SOV13AL01-3004 01.09.2022-31.12.2022  10 credits  (USO20F-V, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The goals of this course are that the students:
    - attain advanced information about different functional disorders and their social consequences.
    - are familiar with different objectives and methods for working with people suffering from functional disorders.
    - are aware of their own values and the importance of their own attitudes when working with functional disorders.
    - have the ability to deal with people suffering from different kinds of functional disorders and be able to support their learning process and development through socio-pedagogical work.
    Prerequisites
    Human learning, development and growth
    Social supervision and social service
    Content of the study unit
    Central goals, content and working methods of family work
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Studerande visar förståelse på en ytterst allmän och ytlig nivå.
    Studerande har inte fullgjort delexaminationerna och varit frånvarande och inte kompletterat frånvaro (föreläsningar, grupp-arbeten samt studiebesök). Studerande har varit oengagerad i samband med grupparbeten. Studerande har inte lämnat in hemtentamen och loggbok. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subject
    Assessment criteria – good (3-4)
    The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
    The student can reflect and motivate from his/her point of view
    Assessment criteria – excellent (5)
    The student has an immerse competence and shows a deeper understanding of the subject in relation to the upcoming profession

    Name of lecturer(s)

    Carita Blomström

    Learning material

    Borge, A. I. H. & Larson, P. (2011). Resiliens: Risk och sund utveckling (2., rev., uppdaterade och utök. uppl.). Studentlitteratur.
    Eriksson, E., Arnkil, T. E. & Bergman-Pyykkönen, M. (2012). Ta upp oron: En handbok i tidiga dialoger (7. uppl.). Institutet för hälsa och välfärd.
    Helminen, M., & Rautiainen, M. (2000). Föräldraskapet som rollkarta: En handbok. Helsingfors: Finlands kommunförbund.
    Karlsson, K. (2012). Anknytning: Om att tolka samspelet mellan föräldrar och små barn (2., [utök.] uppl.). Gothia.
    Lankinen, A., Taajamo, T., Veistilä, M., Virolainen, A. & Järvinen, R. (2012). Perheen parhaaksi: Perhetyön arkea (2. uud. p.). Edita.
    Mattila, L. (2012). Att förebygga livslångt utanförskap: En handbok för vuxenvärlden runt utsatta barn och ungdomar. Ungdomar AB.
    Mattila, L. (2015). Att bygga bärande relationer: Om vuxenvärldens möjligheter i arbetet med utsatta barn och ungdomar (1. uppl.). Uddevalla: Lasse Mattila.
    Tingberg, B. & Fridh, A. (2021). När små barn far illa: Fysiskt våld, sexuella övergrepp, försummelse (Första upplagan.). Gothia kompetens AB.
    Øvreeide, H. (2010). Samtal med barn: Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer (3., [rev.] uppl.). Studentlitteratur
    Lagstiftning som berör familjearbete. (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar, simuleringsövningar, expertföreläsningar och studiebesök. Hemgrupper. (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.09.2022 - 31.12.2022

    Enrollment date range

    02.12.2021 - 31.12.2021

    Group(s)
    • USO20F-V
    • USO20D-V
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Vasa Socionom, Carita Blomström

    Additional information

    Obligatorisk närvaro vid närstudier (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Campus

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Moodleplattform används för uppgiftsbeskrivningar och inlämningsplattform. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Österbottens Välfärdsområde - familjearbete och barnskydd
    Privata barnskyddsenheter (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Tid för kursens förverkligande 01.09.2022 - 31.12.2022.
    Deadline för loggbok och hemtentamen 16.01.2023. (not translated)

    Student's schedule and workload

    10 sp = 270 h
    Studerandes arbetsinsats förväntas motsvara 27 h per studiepoäng
    Undervisning sammanlagt 32 h
    32 timmar närstudier
    Eget arbete 238 h (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Studerande visar förståelse på en ytterst allmän och ytlig nivå.
    Studerande har inte fullgjort delexaminationerna och varit frånvarande och inte kompletterat frånvaro (föreläsningar, grupp-arbeten samt studiebesök). Studerande har varit oengagerad i samband med grupparbeten. Studerande har inte lämnat in hemtentamen och loggbok. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    1- Studerande har till väsentliga delar följt anvisningarna för arbetet ifråga, har genomfört observation och analys, men visar ytlig kunskap om sitt ämnesområde. Det finns brister i källanvändning men adekvat litteratur har använts om än i begränsad utsträckning. Studerande har svårigheter att delta i diskussionen kring arbeten och visar bristfällig förmåga att granska och kommentera andras arbeten. Studerande har dock klart besvarat frågan/frågorna
    2 - Studerande har till stora delar följt anvisningarna för de skriftliga arbeten men visar allmän kunskap om sitt ämnesområde. Användningen av olika källor är god och adekvat litteratur har använts om än i något begränsad utsträckning. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    3 - Studerandande har till stora delar följt anvisningarna för de skriftliga arbeten och genomfört observation och analys och visar klarhet över centrala begrepp och definitioner. Tillämpningen av den litteraturbaserade kunskapen är något begränsad men källkritiken är god.

    4 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbeten och visar goda ämneskunskaper och klarhet över centrala begrepp och definitioner. Vald litteratur är adekvat om än det finns vissa marginella brister. Källkritiken är god. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    5 - Studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar synnerligen goda ämneskunskaper. Omfattningen av litteratur är berömlig och källkritiken är god. De skriftliga arbeten visar på något utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt) (not translated)