•   Addiction, Mental Illness and Methodology SOV13AL04-3004 01.09.2022-31.12.2022  10 credits  (USO20F-V, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student
    - can identify methods for early intervention and need for emergency assistance
    - can distinguish mental health services taking into account the individual needs of the client
    - knows and can evaluate different treatment methods in mental health and substance abuse work
    - has knowledge of and can apply legislation and social governance in mental and substance abuse care
    - can identify individual and societal consequences of abuse and dependence and apply preventive work in mental health and substance abuse care
    Prerequisites
    Mental Health Care
    Care for Substance Use Disorder
    Content of the study unit
    Aims, contents and methods of addiction and mental health work
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Delar av kursens examinationsdelar är inte uppfyllda, inlämnade eller godkända. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    The student demonstrates superficial competence and basic understanding of the subject
    Assessment criteria – good (3-4)
    The student demonstrates a competence that is related and linked to the literature
    The student can reflect and motivate from his/her point of view
    Assessment criteria – excellent (5)
    The student has an immerse competence and shows a deeper understanding of the subject in relation to the upcoming profession

    Name of lecturer(s)

    Johanna Sigfrids

    Learning material

    Nationell strategi för psykisk hälsa
    och nationellt program för
    suicidprevention 2020–2030 , Social- och hälsovårdsministeriet

    Socialvårdslagen 1301/ 2014
    Mentalvårdslagen 1116/ 1990

    Övrigt studiematerial enligt anvisning från läraren (not translated)

    Learning methods

    Föreläsning
    Gästföreläsning
    Litteraturstudier
    Övningar och diskussioner
    Simulering
    Stationsundervisning (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Kursen bedöms med vitsord 0-5
    Kursvitsordet utgör ett medeltal av kursens olika examinationsmoment (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.09.2022 - 31.12.2022

    Enrollment date range

    15.06.2022 - 28.09.2022

    Group(s)
    • USO20F-V
    • USO20D-V
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Marlene Gädda, Johanna Sigfrids, Viktor Matintupa

    Additional information

    Kursansvarig Johanna Sigfrids

    Undervisning och examination Viktor Matintupa, Marlene Gädda och Johanna Sigfrids (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Campus

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Assessment scale

    H-5

    Practical training and working life co-operation

    Studiebesök och intervju av yrkesverksamma inom området i samarbete med Österbottens välfärdsområde och aktörer inom beroenderehabilitering i regionen
    Gästföreläsningar (Pepp, Ninni, terapiformer, polisens arbete, erfarenhetsexpertis) (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Närvaro under obligatoriska undervisningstillfällen gk/uk 1 sp
    Simulering gk/uk 1sp

    Gruppexamination 1, 3 sp Metoder och teori
    Gruppexamination 2, 3 sp Verksamheter

    Individuell examination 2 sp (socionomerna psykosocialt stöd, sjukskötarna psykiatri och läkemedel)

    Individuell feedback ges på individuella examinationer inom tre veckor (not translated)

    Timing and attendance

    Studerande från profileringen Kriminologi, missbruk och metodik deltar i 3 sp av kursen.

    Närundervisning vid Alere (obligatorisk närvaro)
    29.09.2022 08.30 - 16.30 Tillsammans med Kriminologi, missbruk och metodik
    27.10.2022 08.30 - 16.30
    17.11.2022 08.30 - 16.30
    15.12.2022 08.30 - 16.30 (not translated)

    Student's schedule and workload

    10 sp = 270 h

    Undervisning sammanlagt 32 h
    Eget arbete 238 h

    Tidtabell för examinationer hittas i Moodle (not translated)

    Content scheduling

    Tidtabell för examinationer hittas i Moodle

    Innehåll (närmare plan för schemaläggning av innehåll, se Moodle)
    Pepp
    Ninni
    Erfarenhetsexpertis
    Drogförebyggande arbete i kommunen
    Drogförebyggande arbete inom polisväsendet
    Terapi- och rehabiliteringsformer
    Psykosocialt stöd
    Läkemedel (sjukskötarna)
    Drogförebyggande- och behandlande ungdomsarbete
    Suicidprevention och -ingripande (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Delar av kursens examinationsdelar är inte uppfyllda, inlämnade eller godkända. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en grundläggande förståelse. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt som går utöver det som kan anses utgöra allmän kunskap.

    Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en god förståelse. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt som går utöver det som kan anses utgöra allmän kunskap.

    Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Kursens inlärningsmål har uppnåtts med en synnerligen god förståelse och engagemang. Studerande har följt givna tidsfrister och uppfyllt kursens delmoment enligt instruktion. Studerande kan relatera till beroende-problematik och mental ohälsa på ett professionellt sätt med välgrundad, reflekterande och faktabaserad kunskap.

    Studerande har aktivt deltagit diskussioner och grupparbeten. (not translated)