Lena Storbacka-Järvinen
Examination 2: Workshop och rapport i par 2sp
Referenslitteratur och tips på material för examinationen finns på kursens Moodlesida som studerande väljer utgående från valt tema för examinationen.
Examination 3: Individuell rapport 2,5sp
Ahonen, L. 2015. Varhaiskasvattajan toiminta päiväkodin haastavissa kasvatustilanteissa. Acta Universitatis Tamperensis 2115. Tampere: Suomen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print. Ur verket läses kapitlen 1, 3, 4, 5 och 9.
Alasuutari, M, Heiskanen & Vehkakoski, T. 2018. Positioning children with special educational needs in early childhood education and care documents. Ingår i: British Journal of Sociology of Education.
Davidsson S., & Storbacka-Järvinen L. (2022). Träna med Djurvännerna – Resursstarka barn inom småbarnspedagogiken och i barnets hem.
Olsson & Olsson 2021. Barn med utmanande beteende - tidiga insatser i förskola och skola (valda kapitel)
Pihlaja, P, Sarlin, T & Ristkari, T. (2015) How Do Day-Care Personnel Describe Children with Challenging Behaviour?, Education Inquiry, 6:4.
Rintakorpi m.fl. 2023. Ammattina varhaiskasvatuksen sosionomi. Ur publikationen läses kapitel 2, Sosionomi varhaiskasvatuksen moniammatillisessa tiimissä. https://www.theseus.fi/handle/10024/792700
Sandberg 2021. Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd (valda kapitel)
Storbacka-Järvinen, L., Davidsson, S., Liljeroth, P. & Juslin, E. (2023). Resursstarka barn – Djurvännernas metodguide.
Talentia 2022. Sosionomit varhaiskasvatuksessa - opas työntekijöille ja työnantajalle. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/e3226696-9654-11ed-b7db-00155d64030a
Referenslitteratur och tips på material för examinationen finns på kursens Moodlesida som studerande väljer utgående från valt tema för examinationen.
Examination 4: Gruppexamination och presentation 3sp
Almqvist m.fl. (2019). Barn, unga och trauma. Kapitel 1 och kapitel 2.
Föra barnen på tal. (2019). Loggbok för småbarnspedagogiken
Hellberg Björklund (2021). Föräldrasamverkan i förskolan. kapitel 9 när samverkan är svårare.
Röst Riben, A., & Nordenhed, C. (2021). Kris och potentiellt trauma - förstå och stötta utsatta barn i förskolan
Referenslitteratur och tips på material för examinationen finns på kursens Moodlesida som studerande väljer utgående från valt tema för examinationen. (not translated)
Schemalagd obligatorisk undervisning. Eventuell frånvaro kompenseras skriftligt utgående från instruktionerna på Moodle.
Individuella inlämningsuppgifter
Gruppexaminationer (not translated)
1. Närstudier 2,5sp, bedöms enligt gk/uk
2. Workshop och rapport i par 2sp, bedöms enligt 0-5
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden
- förmåga att sammanfatta teori
- förmåga att planera och handleda en work-shop
- förmåga att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna
Bedömning enligt skala 0-5. Vid validering bedömning enligt Godkänd/Underkänd
Studerande får muntlig feedback under workshoppen.
3. Individuell rapport 2,5sp, bedöms enligt 0-5
- förmåga att identifiera de behov som barn med särskilda behov har
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov
- innehållsmässig sakkunskap, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella
Bedömning enligt skala 0-5.
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd
Studerande får individuell skriftlig feedback på Moodle.
4. Gruppexamination och presentation 3sp, bedöms enligt 0-5
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- Materialets struktur och visuella upplägg
- Förmåga till utvecklingsinriktat och innovativt arbete, samt kreativitet inom det småbarnspedagogiska området
Bedömning enligt skala 0-5.
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Studerande får muntlig feedback under seminariet. (not translated)
Swedish
04.09.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 03.09.2023
Faculty of Health and Welfare
Lena Storbacka-Järvinen, Vasa Socionom, Carita Blomström
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Gästföreläsningar och eventuella studiebesök (not translated)
1. Närstudier 2,5sp
2. Workshop och rapport i par 2sp, DL 22.10
3. Individuell rapport 2,5sp, DL 15.11
4. Gruppexamination och presentation 3sp; DL 7.12 (not translated)
Kurstid 4.9-31.12.2023 (not translated)
1. Närstudier 2,5sp x 27 = 67,5h
2. Workshop och rapport i par 2sp x 27 = 54h
3. Individuell rapport 2,5sp x 27 = 67,5h
4. Gruppexamination och presentation 3sp = 81h (not translated)
1. Närstudier 2,5sp. Studerande har inte varit närvarande i den obligatoriska undervisningen och inte heller gjort kompensationsuppgifterna enligt instruktioner på Moodle
2. Workshop och rapport i par 2sp, Studerande har inte lämnat in rapporten eller gjort sin andel i parrapporten. Studerande har inte deltagit i workshoppen där rapportens innehåll presenteras. Rapportens och/eller workshoppens innehåll och/eller förverkligande motsvarar inte bedömningskriterierna för vitsord 1.
3. Individuell rapport 2,5sp, Studerande har inte lämnat in rapporten eller dess innehåll motsvarar inte bedömningskriterierna för vitsord 1.
4. Gruppexamination och presentation 3sp, Studerande har inte lämnat in gruppexamination eller gjort sin andel i gruppexaminationen. Studerande har inte deltagit i presentationen där gruppexaminationens innehåll presenteras. Gruppexaminationens och/eller presentationens innehåll och/eller förverkligande motsvarar inte bedömningskriterierna för vitsord 1. (not translated)
2. Workshop och rapport i par 2sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden är på en svag nivå. Förmågan att reflektera och analysera är svagt.
- förmåga att sammanfatta teori är på en svag nivå. Innehållet är kort och bristfälligt på flera håller eller det finns sakfel i texten.
- förmåga att planera och handleda en work-shop är på en svag nivå. Studerande har brister i att handleda andra deltagare, har svårt att hålla den givna tiden eller tiden används till orelevanta saker. Det planerade innehållet förverkligas inte eller det finns brister i innehållet eller i strukturen för presentationen.
-Studerande har svaga förmågor att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna.
3. Individuell rapport 2,5sp
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är på en svag nivå. Studerande känner endast delvis igen barnens behov och ger enstaka exempel.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är på en svag nivå. Metoderna som studerande beskriver är delvis lämpliga men de stöder inte helhetsmässigt de behov som barn med särskilda behov har eller metoderna beskrivs ytligt och saknar motivering helt eller delvis.
- innehållsmässig sakkunskap, förmåga att sammanfatta teori, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar är på en svag nivå. Innehållet är kort och bristfälligt på flera håller eller det finns sakfel i texten. Förmågan att reflektera och analysera är svagt.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en svag nivå och det behöver ännu utvecklas.
4. Gruppexamination och presentation 3sp
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori är på en svag nivå. Förmågan att reflektera och analysera är svagt.
- Materialets struktur och visuella upplägg är på en svag nivå. Sturkturen i materialet är otydligt och obearbetat. Instruktioner för materialets användning saknas eller de är otydliga. Visuellt är materialet inte anpassat till målgruppen eller den har inte bearbetats.
- Förmåga till utvecklingsinriktat och innovativt arbete, samt kreativitet inom det småbarnspedagogiska området är på en svag nivå. (not translated)
2. Workshop och rapport i par 2sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden är på en god nivå. Studerande har en förmågan att reflektera och analysera.
- förmåga att sammanfatta teori är på en god nivå. Innehållets längd och text är i balans med den givna uppgiften.
- förmåga att planera och handleda en work-shop är på en god nivå. Studerande har goda förmågor i att handleda andra deltagare. Studerande håller den givna tiden och den används till relevanta saker. Det planerade innehållet förverkligas, innehållet är på en god nivå och i strukturen för presentationen är gott
-Studerande har goda förmågor att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna.
3. Individuell rapport 2,5sp
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är på en god nivå. Studerande känner bra igen barnens behov och kan ge exempel.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är på en god nivå. Metoderna som studerande beskriver är lämpliga och de stöder bra de behov som barn med särskilda behov har. Metoderna beskrivs på en god nivå och de motiveras väl.
- innehållsmässig sakkunskap, förmåga att sammanfatta teori, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar är på en god nivå. Innehållet är bearbetat. Studerande har en förmågan att reflektera och analysera.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en god nivå och studerande ger i rapporten goda exempel kring detta.
4. Gruppexamination och presentation 3sp
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori är på en god nivå. Förmågan att reflektera och analysera är gott.
- Materialets struktur och visuella upplägg är på en god nivå. Sturkturen i materialet är tydligt och bearbetat. Instruktioner för materialets användning finns och de är tydliga. Visuellt är materialet anpassat till målgruppen och materialet är visuellt bearbetat och färdigställt.
- Förmåga till utvecklingsinriktat och innovativt arbete, samt kreativitet inom det småbarnspedagogiska området är på en god nivå. (not translated)
2. Workshop och rapport i par 2sp
- innehållsmässig sakkunskap och teori om metoden är på en utmärkt nivå. Studerande reflekterar och analyserar genomgående i rapporten och ger utvecklingsförslag.
- förmåga att sammanfatta teori är på en utmärkt nivå. Innehållet är utförligt och följer utmärkt de givna anvisningarna för uppgiften
- förmåga att planera och handleda en work-shop är på utmärkt. Studerande handleder de andra deltagare på en utmärkt sätt. Studerande håller den givna tiden och den används relevant och på ett ypperligt sätt. Det planerade innehållet förverkligas på ett utmärkt sätt, innehållet är på en mycket god nivå och strukturen för presentationen är mycket gott.
- Studerande har mycket goda förmågor att motivera, inspirera och handleda de andra deltagarna.
3. Individuell rapport 2,5sp
- förmåga att identifiera barn med särskilda behov är på en mycket god nivå. Studerande känner på ett utmärkt sätt igen barnens behov och ger mycket goda exempel.
- förmåga att tillämpa resursförstärkande metoder i arbete med barn med särskilda behov är på en mycket god nivå. Metoderna som studerande beskriver är utmärkta och de stöder helhetsmässigt de behov som barn med särskilda behov har. Metoderna beskrivs utmärkt och motiveras utförligt.
- innehållsmässig sakkunskap, förmåga att sammanfatta teori, tydlig och bearbetad text som följer Novias skrivanvisningar är på en utmärkt nivå. Innehållet är utförligt. Förmågan att reflektera och analysera är genomgående utmärkt.
- professionellt och etiskt förhållningssätt i arbete med barn, familjer och andra professionella är på en mycket god nivå och exempel kring detta ges genomgående i rapporten.
4. Gruppexamination och presentation 3sp
- Innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori är på en mycket god nivå. Förmågan att reflektera och analysera är utmärkt. Studerande ger utvecklingsförslag.
- Materialets struktur och visuella upplägg är på en mycket god nivå. Sturkturen i materialet är mycket tydligt och väl bearbetat. Instruktioner för materialets användning är mycket tydliga och välformulerade.Visuellt är materialet välanpassat till målgruppen och materialet är visuellt utmärkt bearbetat och färdigställt
- Förmåga till utvecklingsinriktat och innovativt arbete, samt kreativitet inom det småbarnspedagogiska området är på en utmärkt nivå. (not translated)