Viktor Matintupa
Rekommenderad kurslitteratur:
- Akademikerförbundet SSR. Global definition av socialt arbete
- Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia Rf - Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området
- Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
- Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
- Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
- Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
- Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur. (not translated)
Föreläsningar
Gruppdiskussioner
Blended learning
Litteraturstudier
Självstudier (not translated)
Kursexaminationer:
1. Närvaro (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5)
3. Gruppresentation(GK/UK)
Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tredelexaminationer.
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.
Bedömningskriterier:
Underkänd: Studerande har inte varit närvarande vid obligatoriska närstudietillfällen eller studerande har inte lämnat in tilldelad kompensationsuppgift eller arbetet följer inte uppgiftsbeskrivningen.
Godkänd: Studerande har närvarat vid varje närstudietillfälle alternativt lämnat in tilldelad kompensationsuppgift enligt anvisningar.
___________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift – Temastudie
Bedömningskriterier:
0: Studerande har inte lämnat in inlämningsuppgiften alternativt inte uppnått godkänd nivå i inlämningsuppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.
1–2: Studerande har redogjort för teorin samt begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av litteraturstudier förmått göra egna reflektioner.
3–4: Studerande har redogjort för teorin, det klientcentrerade synsättet samt professionalismen på ett relevant sätt och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.
5: Studerande har redogjort för teorin samt begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten.
___________________________________________________________________________
3. Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete.
Bedömningskriterier:
Underkänd: Presentationen genomförs inte eller presentationen följer inte uppgiftsbeskrivningen. Aktivt deltagande av samtliga gruppmedlemmar uteblir.
Godkänd: Presentationen utförs enligt uppgiftsbeskrivning och samtliga gruppmedlemmar deltar aktivt i presentationen.
___________________________________________________________________________ (not translated)
Swedish
01.09.2022 - 31.12.2022
15.06.2022 - 11.09.2022
Faculty of Health and Welfare
Viktor Matintupa
Studerande får kort skritflig feedback på Temastudien i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen. (not translated)
Degree Programme in Social Care
Vasa, Wolffskavägen 31
Approved/Rejected
Kursexaminationer:
1. Närvaro (GK/UK)
2. Inlämningsuppgift - Temastudie (0–5)
3. Gruppresentation (GK/UK)
Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tre delexaminationer.
___________________________________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro på föreläsningar.
Vid eventuell frånvaro behöver frånvaron kompenseras med skriftlig inlämningsuppgift. Närmare info gällande kompensationsuppgift laddas upp på Moodle efter det missade närstudietillfället.
___________________________________________________________________________
2. Inlämningsuppgift – Temastudie.
Uppgiftsbeskrivning:
Uppgift A)
- Studerande väljer en av följande teorier: Psykodynamisk teori, systemteori, kritisk teori, empowerment eller humanistisk teori.
- Studerande beskriver teorin utförligt, dess ursprung och förhållningssätt till social utsatthet samt ställningstagande till hur man löser problem som uppstår på grund av social utsatthet.
- Studerande reflekterar kring teorins relevans inom socialt arbete, utgångspunkter och tillvägagångssätt.
- Omfattning: ca 3 sidor
Uppgift B)
- Studerande skriver en reflekterande essä kring det klientcentrerade synsättet och professionalism i klientmötet. Trots att studerande i sin essä själv bör reflektera och föra fram sin egen röst, ska även begreppen och reflektionerna förankras med vetenskapliga källor och/eller publikationer kring ämnet.
- Omfattning: ca 3 sidor
Detta arbete kan göras i par eller individuellt.
I temastudien efterföljs Novias allmänna skrivanvisningar.
Deadline:20.11.2022
___________________________________________________________________________
3. Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete.
Uppgiftsbeskrivning:
- Studerande delas in i grupper. Varje grupp tilldelas en metod inom socialt arbete. Gruppen förbereder muntlig presentation om tilldelad metod. I presentationen framkommer det centrala kring metoden, utgångspunkter samt tillvägagångssätt.
- Presentationerna sker vid närstudietillfället 10.12.2022
- Presentationens längd ca 10 minuter
- Alla gruppmedlemmarna ska vara aktiva under presentationerna
- Presentationen ska ha visuellt material som stöd (not translated)
- Individuell inlämningsuppgift – Temastudie. Deadline: 20.11.2022.
- Gruppresentation – Metoder inom socialt arbete 10.12.2022. (not translated)
Närundervisning:
10.09.2022 08.30 - 11.00 C121
13.10.2022 12.00 - 16.15 D109
12.11.2022 12.00 - 16.15 C121
10.12.2022 08.30 - 11.00 C121 (not translated)
5 sp = 135h (1sp / 27h)
Kursexaminationer:
Föreläsningar 13,5h = 0,5 sp
Temastudie och självstudier 81h = 3 sp
Gruppresentation och självstudier 40,5h = 1,5 sp (not translated)