Viktor Matintupa
Rekommenderad kurslitteratur:
- Akademikerförbundet SSR. Global definition av socialt arbete
- Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia Rf - Vardagen, värderingarna och etiken - Etiska riktlinjer för yrkespersonen inom det sociala området
- Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. 2017. Sosiaalityön käsikirja.
- Meeuwisse, A., Swärd, H., Sunesson, S. & Knutagård, M. 2016. Socialt arbete. En grundbok.
- Meeuwisse, A. och Swärd, H. 2013. Perspektiv på sociala problem.
- Morén, S. 2015. Undran inför socialt arbete.
- Payne, M. 2015. Modern teoribildning i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur. (not translated)
Föreläsningar
Gruppdiskussioner
Simulering
Litteraturstudier
Självstudier (not translated)
1. Obligatorisk närvaro (GK/UK)
2. Simulering (GK/UK)
3. Temastudie - Skriftlig inlämningsuppgift (0–5)
_____________________________________________________
1. Obligatorisk närvaro
Underkänd: Studerande har ej närvarat vid minst 5/8 föreläsningstillfällen och inte heller kompenserat eventuella frånvaron
Godkänd: Studerande uppfyller kursens närvarokrav eller har lämnat in eventuella godkända kompensationsuppgifter
_____________________________________________________
2. Simulering
Underkänd: Studerande har ej deltagit i simuleringsövningen
Godkänd: Studerande har deltagit aktivt i simuleringsövningen (not translated)
Swedish
18.09.2023 - 19.11.2023
15.06.2023 - 17.09.2023
Faculty of Health and Welfare
Johanna Sigfrids, Viktor Matintupa
Studerande får kort skritflig feedback på Temastudien i anslutning till det inlämnade arbetet på Moodle-plattformen.
Studerande får muntlig gruppfeedback gällande simuleringen i samband med simuleringstillfället. (not translated)
Degree Programme in Social Services
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Kursexaminationer:
1. Obligatorisk närvaro, minst 5/8 tillfällen (GK/UK)
2. Simulering (GK/UK)
3. Temastudie - Skriftlig inlämningsuppgift (0–5)
Avlagd kurs förutsätter att studerande är godkänd i kursens alla tre delexaminationer. Närmare beskrivning gällande kursens delexaminationer finns publicerat på kursens Moodle-plattform. (not translated)
Gästföreläsning: Brottsofferjouren (Nathalie Wingren) besöker oss den 4.10.2023 (not translated)
Deadline för Temastudie - Skriftlig inlämningsuppgift är den 5.11.2023. (not translated)
19.09.2023 kl. 12.30 - 15.00 Kursintroduktion, Sociala arbetets syfte, nivåer och målgrupper (Viktor)
27.09.2023 kl. 08.30 - 11.00 Professionalism och etik i Socialt arbete (Viktor)
29.09.2023 kl. 09.00 - 11.30 Klientcentrerat synsätt, bemötande, maktrelationer (Viktor)
03.10.2023 kl. 08.15 - 16.15 Grupp A Simulering (Viktor & Johanna)
04.10.2023 kl.13.45 - 16.15 Gästföreläsning Brottsofferjouren / Nathalie Winberg
10.10.2023 kl. 08.15 - 16.15 Grupp B Simulering (Viktor & Johanna)
13.10.2023 kl. 12.00 - 14.30 Klientprocessen (Johanna)
23.10.2023 kl. 08.30 - 11.00 Teori inom socialt arbete (Johanna)
24.10.2023 kl. 13.30 - 16.00 Metoder inom socialt arbete (Johanna) (not translated)
5 sp = 135h (1sp / 27h)
Kursexaminationer:
Föreläsningar 24h
Simulering 8h
Temastudie och självstudier 81h (not translated)
Temastudie:
0: Studerande har inte utfört temastudien alternativt delar av temastudien saknas alternativt brister i omfattningen. Studerande använder sig inte av källor eller refererar bristfälligt till litteraturkällor i examinationsuppgifterna. Studerande uppvisar i texten bristfälliga kunskaper i ämnet. (not translated)
Temastudie:
1–2: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna, alla delar är med och texten visar en grundläggande nivå av analys och förståelse för ämnet. (not translated)
Temastudie:
3–4: Arbetets omfattning är enligt instruktionerna. Arbetet visar ett engagemang i reflektionerna och källorna är mångsidiga och tydligt angivna. Texten påvisar förståelse för centrala begrepp och definitioner inom området. Texten visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. (not translated)
Temastudie:
5: Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i texten. Arbetets omfattning är enligt instruktion samt källor är relevanta, mångsidiga och tydligt angivna. (not translated)