Pia Höglund-Ingo
Cederlund, C. & Berglund, S-A. (2017) Socialpedagogik. Pedagogiskt socialt arbete. Upplaga 2. (s. 10-120) ELLER (!!)
Cederlund, C. & Berglund, S-A. (2015) Socialpedagogik - Pedagogiskt socialt arbete. Första upplagan. (s. 11-80)
Cederlund, C. (2020) I huvudet på en socialpedagog. En studie om yrkesverksamma välfärdsarbetare och deras föreställningar om socialpedagogik. Finns online
Nivala, E. & Ryynänen, S. (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa. (Valda delar som fås av kursansvarige) (not translated)
Kursen förverkligas genom 8 timmar föreläsningar och övningar som ger välbehövlig bas för förståelsen av ämnet och självstudieuppgiften (pararbetet) (not translated)
Kursen bedöms enligt skalan 1-5. Pararbetet består av två delar och där den första uppgiften (dialogen/diskussionen) bedöms enligt 1-5, medan uppgift två bedöms som GK/iGK.
Den av uppgifterna som bedöms enbart enligt GK/iGK kan ha en höjande effekt på slutvitsordet ifall vitsordet för de andra delarna "står och väger" mellan två vitsord. (not translated)
Swedish
01.03.2023 - 31.05.2023
01.12.2022 - 31.05.2023
Faculty of Health and Welfare
Pia Höglund-Ingo, Vasa Socionom
Kursen Socialpedagogikens grunder ordnas för första gången p.g.a ny läroplan för utbildningen. Vid kursens slut utvärderas kursen i vanlig ordning och möjliga revideringar görs på basen av den utvärderingen
Studerande får utvärdering för paruppgiften via mail (not translated)
Degree Programme in Social Care
H-5
Om pararbetet inte kan godkännas så bör studerande komplettera, enligt kursansvariges instruktioner, så att pararbetet kan godkännas och studerande kan examineras (not translated)
- (not translated)
Närmare instruktioner finns på moodleplattformen. Kursansvarige kommer överens med gruppen när deadline infaller (not translated)
Tidigare delen av vårterminen (not translated)
8 timmar föreläsningar och övningar
73 timmar självstudiearbete (pararbete) (not translated)
Studerande uppvisar en ytterst allmän och ytlig kunskap. Förmår inte reflektera kring frågorna. Studerande har inte hänvisat till litteratur genomgående i sina svar och hänvisar inte till vilken sida kunskapen är tagen ifrån. (not translated)
Studerande har en något fragmentarisk men ändå grundläggande förståelse för ämnet och de fenomen som studeras. Framställningen saknar ett helhetsgrepp men innehåller ändå de mest centrala delarna. Studerande kan reflektera kring frågorna, men reflektionens koppling till det som studeras är svagt och allmänna (not translated)
Studerande kan reflektera kring fenomen i anslutning till ämnet och kan aktivt göra egna kopplingar till det studerade
Studerande kan motivera egna ståndpunkter och har grepp om definitioner och begrepp i anslutning till ämnet och de fenomen som studeras. Studerande visar ett klart grepp kring helheten och kan beskriva sammanhangen för de studerade fenomenen (not translated)
Studerande uppvisar fördjupad förståelse för ämnet och har ett säkert grepp kring de fenomen som studeras samt uppvisar förmåga till kritiskt tänkande. Studerandes reflektioner visar även en fördjupad förståelse för det som studeras i kombination med mogenhet och insiktsfullhet. Uppgiften är gjord med gott engegemang och hög ambitionsnivå. (not translated)