Nadja Suomela
Handbok om funktionshinderservice, THL tillgänglig: https://thl.fi/sv/web/handbok-om-funktionshinderservice
Hejlskov Elvén, B. och Sjölund, A. Hantera, utvärdera, förändra med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik. Natur & Kultur. 2022
Lag om funktionshinderservice (ny lag 1.10.2023) finlex.fi
Nilholm, C. (2020). Perspektiv på specialpedagogik (Upplaga 3.). Studentlitteratur AB.
Söderman, L. red ; Nordlund, M., red. ; Dahlgren, S. Omsorgsboken : möjligheter och svårigheter vid intellektuell funktionsnedsättning, Liber AB, 2019
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och dess fakultativa
protokoll, Finlands FN-förbund, UNA Finland, tillgänglig: https://www.ykliitto.fi/sites/ykliitto.fi/files/vammaisten_oikeudet_2016_sv_net.pdf
Tidskriften Forskning om funktionshinder pågår https://www.cff.uu.se/Tidskrift_/
Hästbacka, E., Equal participation in society? Perspectives on the opportunities of persons with disabilities in Finland, Social Policy, Faculty of Education and Welfare Studies, Åbo Akademi University, Finland, 2021 (not translated)
Föreläsningar, gruppövningar, verkstäder, studiebesök/gästföreläsare och seminarium. (not translated)
Swedish
02.10.2023 - 31.12.2023
15.06.2023 - 30.09.2023
Faculty of Health and Welfare
Vasa Socionom, Nadja Suomela, Carita Blomström
Degree Programme in Social Services
Vasa, Wolffskavägen 31
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Studiebesök inom funktionshinderservicen, gästföreläsare och erfarenhetstalare. (not translated)
Närvaro under närstudierna bedöms med GK/UK, frånvaro kompenseras (1 sp)
Sammanställning och presentation av mini-guide på seminariet den 28.11.23. (2 sp)
Examination i funktionshinderlagstiftningen deadline 10.12.23 (1 sp)
Reflektionsdagbok från gästföreläsningar och studiebesök, bedöms med GK/UK. Deadline 31.12.23. (1 sp) (not translated)
Närstudierna genomförs under hösten 2023 på plats i Alere och på studiebesök enligt information i Moodle.
Närstudietillfällen och seminariedagen är obligatoriska
Verkstäderna är delade i A och B och då deltar man i sin egen grupps verkstäder.
Frånvaro kompenseras. (not translated)
Kursen innefattar 5 sp. Det betyder sammanlagt 5 x 27 h = 135 h arbete för studerande.
27 h är närstudier, verkstäder och 6 h seminarier och 102 h är eget arbete i form av självstudier och grupparbete. (not translated)
Students' understanding is on an extremely general and superficial level.Failed assignments and home exams. Absence/no compensation for compulsory study sessions. Does not use Novia's writing instructions as they must be used according to the examination task.
Students have in a basic way been able to observe and analyze the knowledge and have been able to make their own applied reflections.
Students have been able to observe and analyze the knowledge and in addition have shown clarity about key concepts and definitions. The text shows logic in structure and students can also make relevant, reflective parallels.
Students show strong clarity and maturity in their understanding, beyond the ordinary. Can reflect on the various phenomena in an in-depth way and can connect them to working life. Students show commitment to their task.