•   Differential Equations TKV18MA05-3023 02.01.2023-12.03.2023  3 credits  (BYL21D-V, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    After completing the course, the student can use differential equations to model and solve technical problems.
    Prerequisites
    Functions and Equations 1,
    Geometry and Vectors,
    Functions and Equations 2,
    Derivatives and Integrals.
    Content of the study unit
    - Modeling problems using differential equations
    - Solving separable differential equations and first-order linear equations
    - Solving second-order differential equations with constant coefficients (oscillations)
    - Discretization and numerical solution of differential equations using Euler's method
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Uppnår inte kriterierna för vitsordet 1 (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    Recognizes differential equations. Understands the importance and use of differential equations in technical contexts.
    Can solve simple separable differential equations.
    Can solve homogeneous second-order differential equations by using the characteristic equation.
    Can use software to numerically solve simple differential equations.
    Assessment criteria – good (3-4)
    Can perform simple modeling and solve linear first-order differential equations.
    Can solve second-order differential equations with constant coefficients.
    Has mastered simple methods for numerically solving differential equations.
    Assessment criteria – excellent (5)
    Can perform more demanding modeling and solve first-order differential equations.
    Understands the oscillator equation and can use it to model mechanical and electrical oscillations.
    Can independently model and solve more demanding problems numerically.

    Name of lecturer(s)

    Leif Östman

    Learning material

    Teori och exempel finns i Moodle , övningsuppgifterna finns i e-math
    Vi använder lite Excel och mycket Mathcad under kursen.
    De studerande bör ha egen dator med Mathcad installerat. (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar och övningar i klass enligt schemat i PEPPI.
    En del av övningarna kan vara i datasal.
    Deltenter , inlämningsuppgifter (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Kursen bedöms utgående från den studerandes prestationer i tenter och inlämningsuppgifter.
    Max poäng : 60 p
    Vitsordsskala :
    20 p 1
    28 p 2
    36 p 3
    44 p 4
    52 p 5 (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    02.01.2023 - 12.03.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 06.03.2023

    Group(s)
    • BYL21D-V
    • BYS21D-V
    Responsible unit

    Faculty of Technology and Seafaring

    Teachers and responsibilities

    Ing-Britt Rögård

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Civil and Construction Engineering, Degree Programme in Mechanical and Production Engineering, Degree Programme in Electrical Engineering and Automation, Degree Programme in Industrial Management

    Campus

    Vasa, Wolffskavägen 33

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Godkända deltenter och inlämningsuppgifter (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Meddelas i början av kursen . Finns angivet i Moodle-kursen (not translated)

    Timing and attendance

    Kursen genomförs som närstudier i Vasa 4.3 - 28.4. 2023 (not translated)

    Student's schedule and workload

    Undervisning i klass : 36 timmar
    Tenter : 4 timmar
    Eget arbete : 41 timmar (not translated)

    Content scheduling

    Lektionsplaneringen framgår i Moodle-kursen (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Uppnår inte kriterierna för vitsordet 1 (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Känner till vad en differentialekvation är. Kan lösa enkla separabla differentialekvationer
    Kan lösa homogena differentialekvationer av andra ordningen med hjälp av en karakteristisk ekvation
    Förstår betydelsen och användningen av differentialekvationer i tekniska sammanhang.
    Kan använda beräkningsprogram för att numeriskt lösa enkla differentialekvationer (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Kan utföra enkla modelleringar och kan lösa linjära differentialekvationer av första ordningen.
    Kan lösa inhomogena differentialekvationer av andra ordningen med konstanta koefficienter
    Behärskar enkla metoder för numerisk lösning av differentialekvationer. ( Eulers metod ) (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Kan utföra mer krävande modellering och lösning av differentialekvationer av första ordningen
    Förstår svängningsekvationen och kan utföra modellering av den.
    Kan självständigt modellera och numeriskt lösa mer krävande problemställningar. (not translated)