•   Basic Course in Business Economics TKV22GF01-3003 20.02.2023-30.04.2023  3 credits  (ÖH22ELA-LED-V, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    After passing the course, the student is expected to be able to;
    - identify and describe basic concepts in business administration with a focus on the industrial context
    - explain the importance of profitable business activities in the long term linked to the possibility of existence and growth for business operations- describe the basic conditions, opportunities, challenges and threats of the private enterprise
    - make simple calculations in business economics
    - compare and evaluate different industries and refer to the business cycle in a dialogue
    - relate to law and taxation in business operations
    Prerequisites
    -
    Content of the study unit
    - industrial business, national and international
    - about business ideas, forms of business, markets, customers and users
    - the building blocks of profitability in the short and long term
    - the company: owners, management, various functions, industry affiliation, technological height and special characteristics
    - the company and the outside world, competitors, collaboration partners, basic reporting requirements, market information and networks
    - Fundamentals of finance, law and taxation
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Underkänd (0)
    når inte upp till bedömningskriterierna för steg 1-2 på vitsordskalan (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    Justifiable; The student describes theory formation and concepts partially flawed both in the exam and in the exercises. He does not use theory and concepts entirely correctly, which gives incorrect calculation results for comparison, defense of solutions, decisions and proof.
    Assessment criteria – good (3-4)
    Good; The student uses theorizing and concepts in the exam and exercises almost correctly. Calculations, comparisons, defenses and proofs have a good theoretical foundation for application or in response to exam questions.
    Assessment criteria – excellent (5)
    Excellent; The student bases his descriptions, applications and calculations on relevant theory and concepts. Explanations in the exam and in the exercise work include motivations, comparisons and take a stand and propose development.

    Name of lecturer(s)

    Ronnie Sundsten

    Learning material

    Skärvad, Per-Hugo & Olsson, Jan. Företagsekonomi 100, sid. 1-225 (214), Upplaga 18. Liber
    2017 (eller tidigare).
    Starta eget Guide för blivande företagare 2022/2023
    https://uusyrityskeskus.fi/wp-content/uploads/2022/02/Nyforetagscentrum_Starta_eget_Guide_for_blivande_foretagare_2022.pdf
    Länken för 2023 finns på Moodle när den kommer ut.
    Annat material enligt examinatorns anvisningar (not translated)

    Learning methods

    - föreläsningar, övningar, självstudier (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Bedömning kommer att ske både via skriftliga tentamen samt ett grupparbete.
    Alla delmoment bör vara godkända för godkänt resultat i kursen (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    20.02.2023 - 30.04.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 19.02.2023

    Group(s)
    • ÖH22ELA-LED-V
    • ELA22D-V
    Responsible unit

    Faculty of Technology and Seafaring

    Small group(s)
    • ELA22-S (Size: 50.
    • ELA22-Y (Size: 50.
    Teachers and responsibilities

    Cilla Salo

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Electrical Engineering and Automation

    Campus

    Vasa, Wolffskavägen 33

    Assessment scale

    H-5

    Exam dates and retake possibilities

    Tentamen och tidtabell för inlämningar enligt veckoplanen i Moodle.
    Omtentamina på officiella omtentamentstillfällen 2023. (not translated)

    Timing and attendance

    Vt2023 Vasa. Enligt schema, se Peppi och Moodle. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Kursen berättigar till 3sp. 27h per studiepoäng = 81 timmars arbete totalt. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Underkänd (0)
    når inte upp till bedömningskriterierna för steg 1-2 på vitsordskalan (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Försvarligt; Den studerande beskriver teoribildning och begrepp delvis bristfälligt både i tentamen
    och i övningsuppgifter.Hen använder inte teori och begrepp korrekt till vissa delar vilket ger
    felaktiga beräkningsresultat för jämförelse, försvar, beslut och bevis. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Goda; Den studerande använder teorbildning och begrepp i tentamen och övningar i det närmaste
    korrekt.
    Beräkningar, jämförelser, försvar och bevis har god teoretisk förankring för tillämpning eller som
    svar i tentamensfrågor. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Berömliga; Den studerande grundar sina beskrivningar, tillämpningar och beräkningar baserat på
    relevant teoribildning och begrepps
    innebörd. Förklaringar i tentamen och i övningsarbeten innefattar motiveringar, jämförelser och
    hen tar ställning och ger förslag till utveckling. (not translated)