Christine Alm
Litteratur/studiematerial:
https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer/stodmaterial/lagar-och-handbocker/arbetet-vid-modra-och-barnradgivningen/lagstiftning.
SHM 2005:12. Rådgivningsbyråerna för barnavård som stöd för barnfamiljerna. Handbok för personalen.
https://thl.fi/sv/web/handbok-for-barnradgivningar,
https://thl.fi/sv/web/barn-unga-och-familjer/stodmaterial/blanketter/blanketter-for-arbetet-vid-radgivningar,
Mäki, Wikström, Hakulinen m.fl. Hälsoundersökning vid barnrådgivning och inom skolhälsovård. Handbok 31/2018 (elektronisk),
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-066-2,
https://www.julkari.fi/handle/10024/80049,
https://www.julkari.fi/handle/10024/80056,
Blair, M m.fl. 2013. Barnhälsovetenskap. Studentlitteratur.
Haarala, P et al. Terveydenhoitajan osaaminen. 2015.
Magnusson,M.mfl. 2016. Barnhälsovård -att främja barns hälsa.
Arfman, S & Hujala, N. 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar
https://www.julkari.fi/handle/10024/116079,
Tillsammans kring matbordet, kostrekommendationer till barnfamiljer,
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130021/KIDE27_RUOTSI_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y,
https://www.julkari.fi/handle/10024/90855,
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/73899/Es200810swe.pdf?sequence=1,
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja. Edistä, ehkäise, vaikuta. Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen. Toimintaohjelma 2014-2020. Helsingfors.
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:24. Isien ja isyyden tukeminen äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Ensi- ja turvakotien liitto. Tunnista vauvan hätä! Vauvan kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
Folkhälsoinstitutet. Vaccinatörens handbok. (www.thl.fi)
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2010. Opas vanhemmille. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. WSOY.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
SHM Publikation 2010:7. Slå inte barnet! Nationella handlingsprogrammet för att minska kroppslig aga 2010-2015.http://lapsiasia.fi/wp-content/uploads/2015/04/sla_inte_barnet.pdf
https://www.mll.fi/,
https://www.folkhalsan.fi/barn/,
Litteraturtips till de virtuella smågruppsarbeten:
Fossum 2019. Samtal och bemötande i vården. (eller tidigare upplaga).
Forsberg & Wallmark 2021. Nätverksboken - om mötets möjligheter (eller tidigare upplaga)
Hedström 2014. Barn som oroar - bemötande och metoder i förskolan och förskoleklass
Herz & Johansson 2019 Det professionella mötet (boken beställd till biblioteket)
Lundström 2019 Att förstå föräldrar - till barn med funktionsnedsättning (boken beställd till biblioteket)
Nilsson Tapper 2021 Professionella samtal med barn (boken beställd till biblioteket)
Ringborg 2020 Förändrade familjesamtal (boken beställd till biblioteket)
THL 2017 . Skapa förtroende . Skydda barnet.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136182/Skapa%20f%c3%b6rtroende%20-%20Skydda%20barnet_2019_10_09.pdf?sequence=4&isAllowed=y
+ Annat material som laddas upp på kursens Moodlesida
Rikssvenskt material
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/3addb7a81de44a8b8a8f4bfa29b8306c/forskolans-paverkan-barns-halsa-01086.pdf,
http://www.vardgivarguiden.se/globalassets/behandlingsstod/barnhalsovard/bhv-rapporter/barns-ojamlika-forutsattningar.pdf?IsPdf=true,
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar.
Referenslitteratur :
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus. Ur verket läses: Osa I Lapsen sosiaalisemotionaaliset taidot ja niiden tukeminen. Sidorna 16–5.
Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.
MLL. Hur växer och utvecklas barn.
Hundeide, K. Vägledande samtal. 2008. WS Bokwell.
Aktuella facktidskrifter, forkningar och artiklar
Olsson,B.& Olsson, K. 2013. Att se möjligheter i svårigheter. Barn och ungdomar med koncentrationssvårigheter.
Observera att litteraturen kan uppdateras under kursens gång (not translated)
1. Kursintroduktion
2. Självstudier, flipped learning, föreläsningar.
Studerande får material att läsa in sig på, alternativt delas materialet ut under föreläsningen och studerande förbereder sig inför föreläsningen. Under föreläsningarna behandlas case utgående från förhandsmaterialet och/eller material som delas ut på föreläsningen.
3. Gästföreläsningar (obligatorisk närvaro) i samarbete med kursen Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn. (se schema på Peppi).
4. Virtuellt interprofessionellt smågruppsarbete med socionomstuderande enligt instruktioner som finns på Moodle.
5. Simulering (obligatorisk närvaro) (not translated)
1. Skriftlig parrapport, bedömning 1-5/uk
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i de angivna kurserna), integrering av teoretisk och praktisk kunskap.
2. Muntlig gruppexamination, bedömning 1-5/uk.
Bedömning: substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i de angivna kurserna), integrering av teoretisk och praktisk kunskap, reflektionsförmåga. Studerande bedöms individuellt enligt substanskunskap (se kompetenser och innehåll) och förmåga till reflektion.
.
3. Virtuellt interprofessionellt smågruppsarbete 1,5 sp
Examinatorer för smågruppsarbete 1 och 2: Lena Storbacka-Järvinen och Christine Alm
Bedömning enligt skala 0–5. Vid validering gk/uk.
Bedömningskriterier smågruppsarbete 1:
- förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
- förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
- förmåga till professionellt och etiskt förhållningssätt
Bedömningskriterier smågruppsarbete 2:
- förmåga att sammanfatta relevant teori skriftligt
- förmåga att kunna samarbeta med olika professionella
- förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet (Barnets resurskarta, barnets stödkarta)
4. Simulering, obligatoriskt deltagande, bedömning gk/uk enligt substanskunskap (se kompetenserna och innehåll i den angivna kursen), integrering av teoretisk och praktisk kunskap, (not translated)
Swedish
24.08.2022 - 19.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Faculty of Health and Welfare
Christine Alm
Degree Programme in Public Health Nursing
Åbo, Henriksgatan 7
H-5
Kursen består av fyra delexaminationer
1. Skriftlig parrapport och seminarium 1sp
Kurserna Resursförstärkande hälsovårdararbete, Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen examineras tillsammans i form av en parrapport. Studerande väljer (parvis) ett tema (t.ex. sömn, missbruk) och en metod (t.ex. motiverande samtal, resursförstärkande handledning) inom kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete. Temat och metoden ska synliggöras och tillämpas på den gravida familjen och i barnfamiljen (inom kurserna Hälsovårdarabete med den väntande familjen och Hälsovårdarabete med barnfamiljen). I rapporten ska fokus ligga på förebyggande och hälsofrämjande arbete, Tema- och parindelning görs på Moodle i kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete.
Rapporten ska basera sig på kurslitteraturen, relevanta webbsidor samt minst 3 vetenskapliga artiklar (en per kurs).
Paren ska boka in en handledningsgång med ansvariga lärare.
Bedöms enligt skala 1-5.
2. Muntlig examination 2sp
Kurserna Hälsovårdararbete med den väntande familjen och Hälsovårdararbete med barnfamiljen examineras gemensamt med en muntlig parexamination.
Gruppindelning, exakt tidpunkt och upplägg för examinationen meddelas senare (via Moodle under kursen Hälsovårdararbete med den väntande familjen).
3.Virtuellt interprofessionellt smågruppsarbete 1,5sp
Kursen inleds 1.9 kl. 8.30-9.30 med en inspirationsföreläsning av representanter från Project Liv rf och projektet Resursstarka barn kursintroduktion. Kursen förverkligas virtuellt. Studerande delas in i virtuella interprofessionella smågrupper. Smågruppsindelningen finns på Moodle. Studerande bör ta kontakt med varandra redan v:35 och boka in de virtuella smågruppsträffarna som ska hållas veckorna 35–39.
Kursansvariga Lena Storbacka-Järvinen och Christine Alm besvarar gruppens eventuella frågor i diskussionsforumet som finns på socionomernas Moodlesida för kursen VAL21031-3002. Kursansvariga går in i Moodle i regel på måndagar och besvarar frågorna. Två frivilliga virtuella handledningstillfällen ordnas via teams den 7.9 kl.10.15 eller senare?? och 21.9 kl.9.15-10.15 länk sätts in på Moodlesidan.
Temat för den första smågruppsträffen är barn med funktionshinder
Temat för den andra smågruppsträffen är barn med utmanande beteende.
Grupperna arbetar enligt de instruktioner som finns på Moodle och laddar upp examinationerna på Moodle den 30.9 kl. 10.00. Mer information och anvisningar för smågruppsarbetet finns uppladdat på kursens Moodlesida.
Deltagandet i de virtuella smågrupperna är obligatoriskt.
Examinatorer: Lena Storbacka-Järvinen & Christine Alm
4. Simulering (information och anvisningar laddas upp på Moodle) 0,5sp (not translated)
Smågruppsarbete 1 görs i samarbete med Projectliv rf.
Smågruppsarbete 2 görs i samarbete med projektet Resursstarka barn. (not translated)
1. Skriftliga parrapporten laddas upp på Moodle (under kursen Resursförstärkande hälsovårdarbete) Rapporten presenteras på seminarium 6 och 7.10. Seminariets upplägg laddas upp på Moodle efter deadline.
2. Muntlig examination i grupp v. 50
Vid underkänd muntlig gruppexamination tenteras kursen individuellt skriftligt. Omtentamensdatum 20.1.2023 och 10.2.2023
3. Virtuella smågruppsarbeten görs under vk. 35-39. Deadline 30.9 kl. 10
Grupperna arbetar enligt de instruktioner som finns på Moodle och laddar upp examinationerna på Moodle 30.9 kl. 10
5. Simulering 15.9 , obligatoriskt deltagande, bedömning gk/uk enligt kursens kompetenser (not translated)
Åbo 24.8-19.12.2022 (not translated)
Undervisning, gästföreläsare
Examination (parrapport och muntlig examination) 10 h
Virtuellt smågruppsarbete 40h
Simulering 7h
Självstudier 38h (not translated)
1. Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas fragmentariskt.
Litteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Brister i den tekniska utformningen.
2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar inte på eget initiativ i gruppens diskussion. Studerande kan inte besvara frågor som ställs till hen.
3. Virtuellt interprofessionellt smågruppsarbete
Smågruppsarbete 1:
Studerande har inte förmåga att sammanfatta teori i muntligt format
Studerande har inte förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har brister i det professionella och etiska förhållningssättet
Smågruppsarbete 2:
Studerande har inte förmåga att sammanfatta teori i skriftlig format
Studerande har inte förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har inte förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet (not translated)
1. Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas kort.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar sporadiskt i gruppens diskussion. Studerande använder enbart kurslitteratur eller enbart egna reflektioner som grund för sina svar.
3. Virtuellt interprofessionellt smågruppsarbete
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 1
Studerande har en svag förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en svag förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har brister i det professionella och etiska förhållningssättet
Smågruppsarbete 2:
Vitsord 1
Studerande har en svag förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en svag förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har en svag förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 2
Studerande har en rätt svag förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en rätt svag förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har en rätt svag förmåga i det professionella och etiska förhållningssättet
Smågruppsarbet 2:
Vitsord 2
Studerande har en rätt svag förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en rätt svag förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har en rätt svag förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet (not translated)
1.Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas mångsidigt.
Litteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god.
2.Muntlig gruppexamination
Studerande deltar i gruppens diskussion och bidrar med relevant kunskap. Studerande använder både kurslitteratur och sina egna reflektioner som grund för sina svar, men inte systematiskt.
3. Virtuellt interprofessionellt smågruppsarbete
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 3
Studerande har god förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har god förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har ett gott professionellt och etiskt förhållningssätt.
Smågruppsarbete 2:
Vitsord 3
Studerande har en god förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en god förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har en god förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 4
Studerande har en mycket god förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en mycket god förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har ett mycket gott professionellt och etiskt förhållningssätt.
Smågruppsarbete 2
Vitsord 4
Studerande har en mycket förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en mycket förmåga att kunna samarbete med olika professionella
Studerande har en mycket förmåga att tillämpa givna metoder för att stöda barnet (not translated)
1.Skriftlig parrapport
Temaområdena behandlas uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
2. Muntlig gruppexamination
Studerande deltar aktivt i gruppens diskussion under examinationen och bidrar med relevant och korrekt kunskap. Studerande använder systematiskt både kurslitteratur samt sina egna reflektioner som grund för sina svar.
3. Virtuellt interprofessionellt smågruppsarbete
Smågruppsarbete 1:
Vitsord 5
Studerande har en utmärkt förmåga att sammanfatta teori i muntlig form
Studerande har en utmärkt förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har ett utmärkt professionellt och etiskt förhållningssätt.
Smågruppsarbet 2:
Vitsord 5
Studerande har en utmärkt förmåga att sammanfatta teori i skriftlig form
Studerande har en utmärkt förmåga till kreativitet och utvecklingsinriktat arbete
Studerande har ett utmärkt professionellt och etiskt förhållningssätt. (not translated)