•   From Elderly to Geriatric Patient USS21KL02-3001 13.02.2023-15.06.2023  4 credits  (UHV21D-Å, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:

    Has an understanding of normal aging

    Can assess the elderly patient's health, abilities and resources as well as support the person's choices regarding health and well-being

    Can as part of an interprofessional team plan, execute, evaluate, document and report on a person-centered/client centered care in collaboration with the patient and relatives and demonstrate a reflective and ethical approach in care

    Has expertise in care of the elderly and has knowledge of central geriatric illnesses, care chains and service system

    Master evidence-based care methods and appropriate medication management

    Can perform clinical examinations, functional measurements and treatments
    Prerequisites
    No preliminary requirements
    Content of the study unit
    The needs, characteristics and quality of life of the elderly from the perspective of the person / patient

    Chain of care and service system

    Coping/adaptation

    Partnership and counseling

    Caring for close relatives

    Ethical decision making

    The aged patient's health problems

    Nutritional needs, status and recommendations

    Adequate medication management

    Geriatric technology

    Geriatric illnesses, multi illness and memory disorder

    Evidence-based care

    Care chains and service types, elderly care

    Systematic assessment of functional states, disabilities and health and the use of tests and gauges
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte. Texten besvarar inte frågorna och är ofullständig, Litteratur och forskningar tillämpas inte och inga reflektioner görs, Brister finns i den tekniska utformningen. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Michaela Jalava

    Learning material

    Kursböcker:
    - Kirkevold, M., Brodtkorb, K., Hylen Ranhoff, A., Bolinder-Palmér, I. & Olsson, K. (2018). Geriatrisk omvårdnad: God omsorg och vård till den äldre (Andra upplagan.). Liber AB.
    - Dehlin, O. & Rundgren, Å. (2018). Geriatrik (3:4 upplagan.). Studentlitteratur AB.
    eller Arkkila, P., Pitkälä, K., Strandberg, T., Sulkava, R., Tilvis, R. & Viitanen, M. (2016). Geriatria (3., uudistettu painos.). Duodecim.
    Gottlieb, L. N. 2012 Strengths-Based Nursing Care
    Litteratur:
    Drevenhorn, E. 2017. Hemsjukvård. Studentlitteratur.
    Ekstedt, M. & Flink, M. 2019. Hemsjukvård-olika perspektiv på trygg och säker vård
    Ernsth Bravell, M. 2011. Äldre och åldrande.
    Etene. 2008. Vårdetik på ålderns höst
    Finlex 2012 Lag om stödjande av den äldre befolkningens funktionsförmåga och om social- och hälsovårdstjänster för äldre.
    Hellström, I. & Hydén, L-C. (red). 2016. Att leva med demens.
    Johansson, S: & Taghizadeh Larsson, A. (red). 2016. Förändringsperspektiv på äldreomsorgen.
    Jönson, H., & Harnett, T. 2015. Socialt arbete med äldre.
    Kivelä, S-L. 2010. Vi äldre och våra mediciner.
    Larsson, Å. (red) 2015. Vardagsteknik för äldre.
    Lindqvist, E-L. 2016 Äldres hälsa och livskvalitet
    NMR. 2015. Kvalitet i äldreomsorgen. Äldreomsorg i Norden Sid 55-90. Nordiskt välfärdscentrum.
    Strang, P. 2020. Palliativ vård inom äldreomsorgen. Vårdförlaget
    SHM 2020: Kvalitetsrekommendation för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen.
    THL. 2020. Livskraft på äldre dar - kostrekommendationer på äldre personer.
    Fimea. 2020. Medicin75+
    Medibas (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar
    Workshops
    Simuleringar
    Inlämningsuppgift
    Självstudier i aktuell kurslitteratur (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Examinationsuppgift bedömning 0-5
    Tent i Geriatrik GK/UK
    Deltagande i Workshops och simulering bedöms GK/UK (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    13.02.2023 - 15.06.2023

    Enrollment date range

    01.12.2022 - 05.02.2023

    Group(s)
    • UHV21D-Å
    • USS21D-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Michaela Jalava, Åbo - timlärare Vård

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing

    Share of online studies

    1 credits

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Workshops och simulationer obilgatorisk närvaro
    Individuell skriftlig uppgift bedömd med vitsord 0-5 (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Tent i Geriatrik 6.3, Omtentamen 21.4 och 5.5
    Examinationsuppgift inlämning senast 26.3 (not translated)

    Timing and attendance

    Åbo 13.2.2023-17.3.2023 (not translated)

    Student's schedule and workload

    Föreläsningar 14 h
    Workshops och simulationer 6 h
    Självstudier i Geriatrik och tent i Geriatrik 28h
    Individuell skrifltig uppgift, (examinationsuppgif) 27h
    Självstudier i aktuell kurslitteratur 33h (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Kriterierna för vitsord 1 uppfylls inte. Texten besvarar inte frågorna och är ofullständig, Litteratur och forskningar tillämpas inte och inga reflektioner görs, Brister finns i den tekniska utformningen. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Studerande svarar på uppgiftens frågor genom att använda kurslitteratur och föreläsningsmaterial men har inte förmåga att göra egna reflektioner. Studerande har svårigheter med att redogöra för och tillämpa vårdteorin och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Studerande svarar på uppgiftens frågor genom att använda kurslitteratur och föreläsningsmaterial och förmår till en viss del göra reflektioner. Studerande kan redogöra för och kan tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Studerande svarar på djupgående nivå på uppgiftens alla delar. Studerande kan relatera de olika delarna av uppgiften till varandraoch använder kursmateriel, forskningar och föreläsningsmaterial som stöd för sina reflektioner. Studerande kan redogöra för och tillämpa vårdteori och annan evidensbaserad litteratur i den geriatriska patientens vårdprocess och kan anlysera detta och göra egna reflektioner. (not translated)