•   Evidence Based Primary Care USS22IV05-3001 05.09.2022-09.12.2022  7 credits  (UHV22D-Å, ...) +-
    Competence objectives of the study unit
    The student:
    - is able to, as part of an inter-professional team, plan, execute, evaluate, document and report on client-centered/person-centered basic care in collaboration with the patient and related persons, as well as demonstrate a reflective and ethical approach in care
    - has basic competence in clinical care and knowledge of evidence-based sustainable care methods within primary care and can apply them in the patient's overall care
    - can perform clinical examinations and functional measurements
    - can life-saving first aid
    Prerequisites
    No preliminary requirements
    Content of the study unit
    The care process (care needs, care goals, care activities and evaluation)

    Decision-making from the perspective of one's own profession

    Ethics

    Sustainable care (climate and environmental issues, future perspective)

    Physical, social and symbolic environment

    The patients' and relatives' participation in care

    The most common measures in primary care: bedding and prevention of bed rest complications, patient personal hygiene, nutrition and excretion
    Wound-care, chronic wound

    Aid resource

    Patient- and client safety

    Aseptics

    Vital functions, measurements and examinations

    Life-saving first aid
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå. (not translated)

    Name of lecturer(s)

    Jaana-Sofia Tengström

    Learning material

    Kursböcker:
    Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
    Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar eller
    Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar eller
    Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. Valda delar.
    Artiklar och databaser

    Övrig litteratur:
    Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
    Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
    Ekman I (red). 2015. Personcentrering inom hälso och sjukvård.
    Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
    Klang Söderkvist & Kneck (red). 2018. Patientundervisning. Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
    Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti
    Saranto K. m.fl. 2008. Hoitotyön systemaattinen kirjaaminen.
    Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012
    FinnCC Vårdbehov 4.0
    FinCC Funktioner inom vårdarbete 3.0
    Artiklar och databas (not translated)

    Learning methods

    Självstudier
    Föreläsningar
    Simulationer obligatoriks närvaro
    Studiebesök obligatorisk närvaro
    Smågruppsarbete
    Reflektionsdagbok
    Examinationer (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    1. Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete, simulationer och studiebesök GK/UK. Muntlig respons under arbetets gång

    2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK. Muntlig respons ges kontinuerligt.

    3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK Skriftlig respons på Moodle

    4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
    För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Skriftlig värdering görs under examinationen, muntlig respons efter tentamen.

    5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
    Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Skriftlig respons och utvärdering på Moodle (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    05.09.2022 - 09.12.2022

    Enrollment date range

    15.06.2021 - 04.09.2022

    Group(s)
    • UHV22D-Å
    • USS22D-Å
    Responsible unit

    Faculty of Health and Welfare

    Teachers and responsibilities

    Hanna Limnell, Jaana-Sofia Tengström, Daniel Nenonen

    Additional information

    Ev. anhållan om validering lämnas in innan kursen börjar till Jaana-Sofia Tengström via e-ahot före den 26.8.2022 (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing

    Campus

    Åbo, Henriksgatan 7

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Reflektionsdagbok
    Simulationer
    Praktisk examination
    Individuell skriftlig examination
    Förstahjälp (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Studiebesök i smågrupper; Kunnon paikka 26-27.9.2022 (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Reflektionsdagbok lämnas in vecka 39 (30.9) och 46 (18.11) på Moodle
    Simulation vecka 38,40,43, öppen klinik vecka 45
    Första hjälp vecka 47
    Praktisk examination vecka 47 (25.11). Omtagningstillfälle 1: v.49 den 9.12, andra omtagningstillfälle enligt överenskommlese med examinatorn
    Skriftlig individuell examination vecka 45 (16.11). Omtagningstillfällen: 25.11.22 (sista anmälningsdag 21.11) och 9.12.22 (sista anmälningsdag 5.12) (not translated)

    Timing and attendance

    Hösten 2022 (not translated)

    Student's schedule and workload

    Självstudier, smågrupp, uppgifter och simulering 95h
    Självstudier, refelksionsdagbok och examinationer 60 h
    Föreläsningar samt studiebesök 34 h

    Livräddande första hjälpen 0,25 sp
    Skriftlig individuell tentamen 1,5 sp
    Simulering 1,5 sp
    Releksionsdagbok 1 sp
    Praktisk examination 1,5 sp
    Självstudier och föreläsningar 1,25 sp (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Nöjaktig nivå:
    Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
    Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
    Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
    Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem. (not translated)