Josephine Åberg
Kursböcker:
Edberg &Wijk 2019 Omvårnadens grunder, hälsa och ohälsa. kap. 3, 6, 7, 11-23
Klang et.al.2014. Sjuksköterskans omvårdnadskunnade. En praktisk och teoretisk grundbok. Pearson. Valda delar
Iivanainen & Syväoja. 2016. Hoida ja kirjaa. Sanoma pro. Valda delar
Ekman I (red). 2020 (eller äldre version). Personcentrering inom hälso och sjukvård.
Databaser ( främst: Tervysportti och Vårdhandboken)
Övrig litteratur:
Boman,L. & Wikström,C. 2019. Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Gottlieb, B. 2013. Strengths-Based Nursing Care. s 15-34, 146, 170-171, 313-349 (finns som e-bok)
Hewitt-Taylor. 2018. Personcentrerad vård i praktiken.
Friberg, F et al. 2019.Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Kap 14-17, 21-25.
Joninen & Virkkunen. 2018. Handbok för strukturerad dokumentation av patientuppgifter, Del 1. THL
Nykänen P. & Junttila K. 2012. Raportti 40. Hoitotyön moniammatillisen kirjaamisen asiantuntijaryhmän loppuraportti.THL. https://www.julkari.fi/handle/10024/90814
Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Stm 2012. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/72897
Kinnunen, et al. 2020. Manual FinCC 4.0 för klassificeringshelheten FinCCFinnCC Vårdbehov 4.0. THL.
Artiklar och databas (not translated)
Självstudier
Föreläsningar
Simulationer obligatoriks närvaro
Smågruppsarbete (distans)
Reflektionsdagbok
Examinationer (not translated)
1. Obligatorisk närvaro under smågruppsarbete (distans) och simulationer . Bedöms: GK/UK.
2. Livräddande första hjälp övningar obligatorisk närvaro GK/UK.
3. Inom utsatt tid inlämnade individuella reflektionsdagböcker GK/UK Skriftlig respons på Moodle
4. Praktisk examination bedöms i skalan GK/UK, enligt följande kriterier:
För godkänt bör studerande påvisa evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande kliniska undersökningar, funktionsmätningar och vårdmetoder inom grundvården. Studerandes åtgärder och agerande äventyrar inte patientsäkerheten. Muntlig respons efter examinationen.
Alla inlämningar plagiatkontrolleras i Urkund via Moodle
5. Skriftlig examination bedöms i skalan 0-5 enligt följande kriterier:
Studerande påvisar evidensbaserade kunskaper och färdigheter gällande patientens vårdprocess, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder inom grundvården. Studerande förstår betydelsen av interprofessionellt arbete inom grundvården. Skriftlig respons och utvärdering på Moodle
6. Tystnadsplikt - inlämning på Moodle (not translated)
Swedish
04.10.2023 - 09.02.2024
29.07.2023 - 07.09.2023
0 - 50
Faculty of Health and Welfare
Hanna Limnell, Josephine Åberg, Daniel Nenonen
Ev. anhållan om validering lämnas in till Josephine Åberg via e-ahot före den 9.10.2023 (not translated)
Degree Programme in Nursing, Degree Programme in Public Health Nursing
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Reflektionsdagbok
Simulationer
Praktisk examination
Individuell skriftlig examination
Förstahjälp (not translated)
Reflektionsdagbok lämnas in på Moodle inför varje simulation (dvs. v.46, 49 samt v. 1/2024)
Simulation( vecka 46, 49 - 2023. Samt v. 2 2024)
Första hjälp, v 2/2024
Praktisk examination v. 7/2024 Omtagningstillfälle: Enligt överenskommlese med examinatorn
Skriftlig individuell examination vecka 4/2024. Omtagningstillfälle: Enligt överenskommlese med examinatorn (not translated)
Hösten 2023 Inleds 4.10.2023 (not translated)
Självstudier inför examination 80h
Självstudier, smågruppsarbete, reflektionsdagbok - inför varje simulation 70 h
Föreläsningar på campus ca. 12 h
Simulation: 16h
Första hjälp övning: 4h
Examination: 4h
Tystandsplikt - inlämning
Livräddande första hjälpen 0,25 sp
Skriftlig individuell tentamen (hemtentamen) 2.5. sp
Simulering 1 sp
Refleksionsdagbok 2.25 sp
Praktisk examination 1 sp
Självstudier (moodle) och föreläsningar (not translated)
Studerande når inte upp till kriterier för tillfredställande nivå. (not translated)
Nöjaktig nivå:
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter inom grundvården men har svårt att relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande nämner etik och patientsäkerhet, egna reflektioner fattas.
Studerande har ytliga kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och tillämpningen är svag. (not translated)
Studerande kan beskriva patientens vårdprocess och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar etik, patientsäkerhet och kan i viss mån göra egna reflektioner.
Studerande har grundläggande kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem i viss mån. (not translated)
Studerande kan beskriva den patientens vårdprocess och relatera de olika delarna av processen till varandra och sjukskötarens uppgifter. Studerande beaktar mångsidigt etik, patientsäkerhet och kan göra egna mångsidiga reflektioner.
Studerande har djupa kunskaper i grundvård, kliniska undersökningar, funktionsmätningar, förebyggande och patientcentrerade vårdmetoder och kan tillämpa dem. (not translated)