Susanne Davidsson
Obligatorisk tentamenslitteratur:
Davidsson & Juslin 2021. Resursstarka barn - stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Yrkeshögskolan Novia. Novia publikation och produktion, serie L: läromedel, 1/2021. (finns länk till materialet på moodle)
.
Holm, P, Aledin, S.2019. Pedagogisk dokumentation. Vad, hur och varför?. En handbok för pedagoger. (finns länk till materialet på moodle)
.
Honko, M, Mustonen, S. 2021. Lisää taitoja ja mahdollisuuksia varhaiskasvatukseen: Tavoitteena tasa-arvoisempi ja kielitietoisempi varhaiskasvatus. Ingår i: Journal of Early Childhood Education Research. Vol. 10 Issue.2. Sidorna 28-44. (finns länk till materialet på moodle)
.
Krook. U. 2020. Hemligt eller inte. Offentlighet och sekretess inom småbarnspedagogik och skola. Förbundet Hem och Skola i Finland. (finns länk till materialet på moodle)
.
Rintakorpi, K.2021. Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksen arvioinnissa. Sidorna 22-28. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162. (finns länk till materialet på moodle)
.
Utbildningsstyrelsen. 2022. Grunderna för planen för småbarnspedagogik. (finns länk till materialet på moodle)
.
Westerlund, S. 2021. Monikulttuurinen varhaiskasvatus osallisuuden poluilla - kohti yhdenvertaista varhaiskasvatusta. Sidorna 53-59. Ingår i verket: Lund, V & Väliaho, P(toim.). Uudet tuulet - varhaiskasvatus matkalla tulevaisuuteen. Laurea Ammattikorkeakoulu. Laurea Julkaisut/Laurea Publications 162. (finns länk till materialet på moodle)
.
Tips på referenslitteratur för temarapport och seminarium finns på kursens moodlesida. (not translated)
Undervisning (se mer info på kursens moodlesida).
Undervisningen är obligatorisk och eventuell frånvaro kompenseras skriftligt enligt anvisningar som finns på moodle.
Handledning: Eventuella frågor besvaras av kursansvariga på moodle i handledningsforumet. (not translated)
1. Skriftlig temarapport i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp
En rapport skrivs i grupp utgående från givna temaområden inom småbarnspedagogiken. Rapportens temaområden och grupperna gås igenom vid kursstart.
.
Gruppen sammanställer en skriftlig rapport som ska innehålla en sammanfattning av relevant teori kring det presenterade temat samt idéer, praktiska råd och tips kring hur man kan arbeta i praktiken med temat inom småbarnspedagogiken. I rapporten ska ingå bra källor, nätsidor mm som man senare kan ha nytta av i arbetslivet. I rapporten bör användas minst två vetenskapliga artiklar som har relevans för temat. Syftet med temarapporten är att den ska kunna fungera som ett verktyg i arbetslivet för kursdeltagarna. Rapportens längd: ca15 sidor. Rapporten ska följa YH Novias skrivanvisningar. Rapporten avslutas med en självutvärderande del (gruppen skriver en gemensam del) där studeranden bedömer sin egen insats utgående från examinationens bedömningskriterier. Rapporten (obs! utan den självutvärderande delen) inlämnas i forumet på moodle så att alla kursdeltagare har tillgång till materialet.
.
Varje studerande läser de andra gruppernas temarapporter. Studerande sammanfattar dem skriftlig och kommenterar rapporterna utgående från bedömningskriterierna. Inlämnas på moodle senast den 7.12.2022.
Examinator: Susanne Davidsson
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp
Deltagandet i undervisningen är obligatoriskt. Frånvaro kompenseras med kompensationsuppgifter som finns på moodle.
Kurstentamen infaller den 22.11.2022. Tenten fokuserar på innehållet i den obligatoriska tentlitteraturen. Tenttiden är 3 h från det att studerande öppnar sidan med tentfrågorna i Moodle.
Examinator: Sussy Davidsson
Bedömningskriterier:
1. Skriftlig temarapport i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp
- förmåga att sammanfatta teori och att presentera en logisk helhet
- förmåga att presentera hur man i praktiken inom småbarnspedagogiken kan tillämpa det som teorin angivit om temat
- förmåga till självutvärdering
- förmåga att följa Novias skrivanvisningar
Bedömning enligt skala 0-5. Feed-back på examinationen sätts in på kursens moodlesida. Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig tentamen 3 sp
- innehållsmässig sakkunskap och förmåga att sammanfatta teori
- professionellt och etiskt förhållningssätt
- aktivt och professionellt deltagande i gruppaktiviteter och diskussioner
Bedömning enligt skala 0-5. Sammanfattad feedback på tentamen sätts in på kursens moodlesida.
Vid validering bedömning enligt skala godkänd/underkänd.
Examinator: Sussy Davidsson (not translated)
Swedish
30.09.2022 - 11.12.2022
16.07.2022 - 30.09.2022
Susanne Davidsson, Åbo Socionom
Kursen är gemensam för studerande i Åbo och Vasa som ska ha tilläggsbehörigheten Socionom inom småbarnspedagogik. Kursen gäller studerande från grupperna USO21D-Å, USO22D-V och USO22F-V.
Kursen ingår i de behörighetsgivande studierna inom småbarnspedagogik. (not translated)
Degree Programme in Social Care
2 credits
H-5
Gästföreläsare från Förbundet Hem och Skola i Finland. (not translated)
1. Skriftlig temarapport i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp
Alla gruppers material inlämnas på moodle i anvisat forum senast den 28.11.2022. Den individuella skriftliga sammanfattningen av temarapporterna inlämnas den 7.12.2022 på anvisad plats på moodle.
.
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp
Kurstentamen infaller den 4.11.2022. Kursansvarig sätter in ny tentamen på moodle ifall det finns underkända från kurstentamen. (not translated)
Undervisning enligt följande preliminära plan:
30.9 kl 8.30-16
kl 8.30-12 Kursintroduktion och temaföreläsning
Studerandegrupperna i Vasa har närstudier på Campus W-33 (se utrymme i schemat). Studerande i Åbo deltar online i Campus Gripen.
kl 13-16 Studerande i Vasa: Workshop (se utrymme i schemat)
kl 13-16 Studerande i Åbo: Gäsföreläsning
.
1.10 kl 9-15 Undervisning online i teams för alla studerande
.
2.12 kl 8.30-16
kl 8.30-12 Temaföreläsning
Studerandegruppen i Åbo närstudier på Campus Gripen (se utrymme i schemat). Studerande i Vasa deltar online på Campus W-31. (se utrymme i schemat)
kl 13-16 Studerande i Åbo: Workshop (se utrymme i schemat)
kl 13-16 Studerande i Vasa: Gästföreläsning (se utrymme i schemat)
.
3.12 kl 9-15 Undervisning online i teams
.
Detaljerad information om undervisningen sätts in på kursens moodlesida inför tillfället. (not translated)
1. Skriftlig temarapport i grupp och individuell skriftlig sammanfattning av temarapporter 2 sp 54 h
2. Deltagande i undervisningen och individuell skriftlig hemtentamen 3 sp totalt :81 h (not translated)