Viktor Matintupa
Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform (not translated)
Föreläsningar, workshops och självstudier (not translated)
- Essän bedöms enligt skalan 0-5
- Uppgift kring Traumamedveten omsorg bedöms enligt skalan GK/UK (not translated)
Swedish
15.11.2022 - 18.12.2022
17.10.2022 - 11.11.2022
Viktor Matintupa
Kursen riktar sig i första hand till första årets socionomstuderande i Vasa.
Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning. (not translated)
Degree Programme in Social Care
H-5
I kursen ingår följande examinationsuppgifter:
- Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen (GK/UK)
- Essä (0-5)
- Uppgift kring Traumamedveten omsorg (GK/UK)
Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform. (not translated)
Gästföreläsare Nathalie Wingren, Brottsofferjouren
Mielle Ry - En röst åt erfarenhetsexpertisen (not translated)
Deadline för examinationsuppgifter 11.12.2022. (not translated)
Närstudietillfällen:
- 15.11 kl. 09.00-12.00 Föreläsning & diskussion (Nathalie Wingren, Brottsofferjouren, deltar) Teorier kring kris och trauma, reaktioner under och efter krisen, bemötande av person som befinner sig i kris
- 18.11 kl. 09.00-12.00 Workshop, case & diskussion ((Nathalie Wingren, Brottsofferjouren, deltar)
- 22.11 kl. 13.00-15.30 Erfarenhetsbibliotek* i samarbete med Mielle Ry.
* Vid erfarenhetsbibliotek får studerande möjlighet att i små grupper ta del av flera olika erfarenhetsexperters berättelser och erfarenheter. Studerande får även möjlighet att ställa erfarenhetsexperterna frågor kring erfarenhetsexpertens olika upplevelser.
Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen (not translated)
5 sp = 135h (not translated)
Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
Underkänd: Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap och/eller någon av uppgiftens frågeställningar förblir obesvarade.
Godkänd: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant och korrekt sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner. Studerande följer uppgiftsbeskrivningen.
Essä:
0: Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor. (not translated)
Essä:
Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner. (not translated)
Essä:
Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma. (not translated)
Essä:
Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma. (not translated)