•   Crisis and Trauma Work in Social Care VAL22016-3002 15.11.2022-18.12.2022  5 credits +-
    Competence objectives of the study unit
    Student:
    - has knowledge of trauma-conscious care
    - have an understanding of the significance of the treatment in the work with people who have experienced a crisis or trauma
    - can identify risks and consequences of perceived crisis and / or trauma
    - can apply different methods in crisis and trauma work
    - support and understand children and young people who have experienced trauma and / or crisis
    Prerequisites
    No prerequisites
    Content of the study unit
    - Trauma-conscious care (TMO)
    - The grieving process
    - Children and trauma
    - Treatment in crisis and trauma
    - Respect for children's comprehension
    - Mental first aid
    - Crisis theory
    - Consequences of trauma
    - Debriefing
    - Secondary trauma / Empathy fatigue
    - Resilience
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:

    Underkänd: Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap och/eller någon av uppgiftens frågeställningar förblir obesvarade.

    Godkänd: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant och korrekt sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner. Studerande följer uppgiftsbeskrivningen.

    Essä:
    0: Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    The course competences are partly met
    Assessment criteria – good (3-4)
    The course competences are met
    Assessment criteria – excellent (5)
    The course competences are met with honors

    Name of lecturer(s)

    Viktor Matintupa

    Learning material

    Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform (not translated)

    Learning methods

    Föreläsningar, workshops och självstudier (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    - Essän bedöms enligt skalan 0-5
    - Uppgift kring Traumamedveten omsorg bedöms enligt skalan GK/UK (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    15.11.2022 - 18.12.2022

    Enrollment date range

    17.10.2022 - 11.11.2022

    Teachers and responsibilities

    Viktor Matintupa

    Additional information

    Kursen riktar sig i första hand till första årets socionomstuderande i Vasa.



    Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    I kursen ingår följande examinationsuppgifter:
    - Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen (GK/UK)
    - Essä (0-5)
    - Uppgift kring Traumamedveten omsorg (GK/UK)

    Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Gästföreläsare Nathalie Wingren, Brottsofferjouren
    Mielle Ry - En röst åt erfarenhetsexpertisen (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Deadline för examinationsuppgifter 11.12.2022. (not translated)

    Timing and attendance

    Närstudietillfällen:

    - 15.11 kl. 09.00-12.00 Föreläsning & diskussion (Nathalie Wingren, Brottsofferjouren, deltar) Teorier kring kris och trauma, reaktioner under och efter krisen, bemötande av person som befinner sig i kris

    - 18.11 kl. 09.00-12.00 Workshop, case & diskussion ((Nathalie Wingren, Brottsofferjouren, deltar)

    - 22.11 kl. 13.00-15.30 Erfarenhetsbibliotek* i samarbete med Mielle Ry.

    * Vid erfarenhetsbibliotek får studerande möjlighet att i små grupper ta del av flera olika erfarenhetsexperters berättelser och erfarenheter. Studerande får även möjlighet att ställa erfarenhetsexperterna frågor kring erfarenhetsexpertens olika upplevelser.

    Obligatorisk närvaro vid närstudietillfällen (not translated)

    Student's schedule and workload

    5 sp = 135h (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:

    Underkänd: Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap och/eller någon av uppgiftens frågeställningar förblir obesvarade.

    Godkänd: Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant och korrekt sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner. Studerande följer uppgiftsbeskrivningen.

    Essä:
    0: Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Essä:
    Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Essä:
    Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Essä:
    Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma. (not translated)