•   Crisis and Trauma Work in Social Care VAL22016-3004 01.05.2023-30.09.2023  5 credits +-
    Competence objectives of the study unit
    Student:
    - has knowledge of trauma-conscious care
    - have an understanding of the significance of the treatment in the work with people who have experienced a crisis or trauma
    - can identify risks and consequences of perceived crisis and / or trauma
    - can apply different methods in crisis and trauma work
    - support and understand children and young people who have experienced trauma and / or crisis
    Prerequisites
    No prerequisites
    Content of the study unit
    - Trauma-conscious care (TMO)
    - The grieving process
    - Children and trauma
    - Treatment in crisis and trauma
    - Respect for children's comprehension
    - Mental first aid
    - Crisis theory
    - Consequences of trauma
    - Debriefing
    - Secondary trauma / Empathy fatigue
    - Resilience
    Assessment criteria
    Failed (0)
    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
    Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.

    Essä:
    Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor. (not translated)
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)
    The course competences are partly met
    Assessment criteria – good (3-4)
    The course competences are met
    Assessment criteria – excellent (5)
    The course competences are met with honors

    Name of lecturer(s)

    Viktor Matintupa

    Learning material

    Lista på rekommenderad litteratur publiceras på kursens Moodle-plattform (not translated)

    Learning methods

    Självstudier (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    - Intervju (2 SP) bedöms enligt skalan UK/GK
    - Essä (2 SP) bedöms enligt skalan 0-5
    - Uppgift kring Traumamedveten omsorg (1) bedöms enligt skalan 0-5 (not translated)

    Teaching language

    Swedish

    Timing

    01.05.2023 - 30.09.2023

    Enrollment date range

    13.03.2023 - 17.04.2023

    Teachers and responsibilities

    Viktor Matintupa

    Additional information

    Kursen riktar sig främst till studerande inom sociala området. Kursen publiceras även på Campus Online.



    Obs. max 30 studerande ryms med på kursen. Antagning enligt anmälningsordning. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Care

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Kursen består av följande tre examinationsuppgifter:
    - Intervju (2 SP)
    - Essä (2 SP)
    - Uppgift kring Traumamedveten omsorg (1 SP)

    Närmare information om examinationsuppgifterna finns publicerat på kursens Moodle-plattform. (not translated)

    Practical training and working life co-operation

    Intervju med valfri professionell (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Valfri deadline under kurstiden 1.5 - 31.8.2023. Bedömning av examinationsuppgifter sker under tidsperioden 11.9 - 30.9.2023.

    Kursanvsarig lärare tillgänglig för handledning under tiden 1.5 - 16.6.2023. (not translated)

    Timing and attendance

    Digital kurs, öppen 1.5.2023 - 31.8.2023

    Examinationsuppgifterna kan avläggas enligt studerandes egen tidtabell under kurstiden. (not translated)

    Student's schedule and workload

    - Intervju 54h (2 sp)
    - Essä 54h (2 sp)
    - Traumamedveten omsorg 27h (1 sp)

    Självstudier 135h (5 SP) (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
    Studerande har inte uppnått godkänd nivå i uppgiften pga. ofullständiga uppgifter och/eller pga. i uppgiften ytterst ytlig påvisad kunskap.

    Essä:
    Studerande har i sin essä analyserat för ytligt och/eller felaktigt och/eller utan förankring i relevanta källor. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
    Studerande har redogjort för de olika begreppen på ett relevant sätt och har med hjälp av angett material kunnat göra egna reflektioner

    Essä:
    Studerande har förmåga att sakligt och korrekt reflektera kring det valda temat utgående från litteraturen och/eller med relevanta källor förmått göra egna tillämpande reflektioner. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
    Studerande har redogjort samt visat klarhet för de olika begreppen samt definitionerna inom området. Uppgiften visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller.

    Essä:
    Studerande har diskuterat valda teman och visat klarhet över centrala begrepp och definitioner inom området. Essän visar på logik i uppbyggnad och studerande kan också göra relevanta, reflekterande paralleller. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Uppgift kring Traumamedveten omsorg:
    Studerande har redogjort för begreppen på ett relevant sätt. Studerande visar stark klarsynthet i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i uppgiften.

    Essä:
    Studerande visar stark klarsynthet och mognad i sin förståelse. Studerande kan reflektera kring fenomenen på ett djupgående sätt. Studerande har visat starkt engagemang i essän. Studerande har förmåga att på ett professionellt sätt och ur ett klientperspektiv diskutera klienters behov vid händelse av kris och/ eller trauma. Studerande har varierat och analytiskt kunnat diskutera de metoder och riktlinjer som kan användas inom sociala branschen vid händelse av kris och/ eller trauma. (not translated)