Hoppa till innehåll

Bioanalytikens grunder 1 (3 sp)

Kod: BAA22LV01-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 25.09.2022

Tajmning

29.08.2022 - 31.12.2022

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till bioanalytiker

Lärare

  • Mikaela Engvall

Lärare

Mikaela Engvall

Grupper

  • UBA22D-V
    Bioanalytiker (YH), h22, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande kunskap i hälso- och socialvårdens uppbyggnad, organisation och styrning i Finland
- känner till och kan tillämpa lagar och förordningar som styr verksamheten inom vården
- har insikter i den kliniska laboratorieundersökningsprocessen, speciellt i den preanalytiska fasen (förberedelser, patientbemötande, utrustning och material, undersöknings- och provtagningsprocess)
- har insikter i kvalitetsutveckling och -hantering
- inser värdet av ett gott samarbete mellan de olika enheterna i vårdsamfundet är en grundförutsättning för att laboratorieundersökningar skall hålla god kvalitet med beaktande av patientsäkerhet
- beaktar säkerhet och arbetarskydd i laboratoriearbetet
- har grundläggande insikter i att välja hållbara alternativ och ser sin roll och sitt ansvar som yrkesutövare att verka för global hållbar samhällsutveckling

Innehåll

Hälso- och socialvård i Finland
Olika organisationer
Hållbarhet på olika plan
Laboratorieverksamhet och - undersökningsprocess
Laboratorieundersökningar i relation till patientens helhetsvård
Referensvärden, provmaterial/form
Patientförberedelse och preanalytiska faktorer
Arbetarskydd, säkerhet och lagstiftning
Laboratorieutrustning - pipetter, användning och underhåll
Ven- och hudsticksprovtagning och faktorer i samband med provtagning
Andra provtagningar – mikrobiologisk, cytologisk, punktionsvätskor
Patientnära analytik – Gluk, Hb, INR, CRP, EKG m.fl.
Provhantering, förvaring

Tid och plats

Alere, ht 22

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Laboratoriotutkimusten näytteenotto (2021, Friman, Tarja; Kuparinen, Marja; Lehto, Liisa & Liikanen Eeva)

Näytteenottajan käsikirja (2016, Matikainen, Anna-Mari; Miettinen Marja & Wasström, Kalle)

Klinisk kemi: Kortfattad analystolkning (2014, Lund-Egloff, D. & Löwbeer, C.)

Mera kursmaterial på Moodle.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, diskussioner, egna uppgifter

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 timmar x 2 = 54 h
24 timmar lektioner
Uppgifter 30 timmar

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
kan räkna upp och beskriva endast med litteraturens ord (utantill läsning),
har ytlig kunskap i ämnet och förståelsen är bristfällig men visar en viss förståelse av ämnet

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig substanskunskap.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt).

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkända uppgifter.

Studeranden ska känna till de vanligaste undersökningarna inom klinisk kemi, kl. mikrobiologi och kl. fysiologi. Studeranden kan förbereda och handleda patienten inför provtagning samt kan observera patientens tillstånd efter provtagning.

Underkänd (0)

Inlämningsuppgiften uppfyller inte kriterierna för vitsord 1, Underkänd uppgift kompletteras enligt examinators feedback och enligt överenskommen tidtabell.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Tentamen
har ytlig kunskap i bioanalytikens grunder men visar en viss förståelse av ämnet om än bristfällig

Övningsarbete
Den studerande har delvis följt anvisningarna. Den studerande visar begränsad till bristfällig kunskap i allmän kemi

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Tentamen
kan redogöra för ämnet utan att använda endast litteraturens ord
förstår det mesta av ämnet
har en del egna synpunkter och kan relatera en del av kunskapen till en liknande situation
kan motivera en del av sina påståenden och ståndpunkter
kan ge en del egna exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna till största delen för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar det mesta av substansen. Tillämpningen är delvis begränsad.
Hen kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Tentamen
har fördjupad kunskap i ämnet
kan analysera och tolka ämnesfakta
behärskar ämnet mångsidigt
kommer med egna goda exempel

Övningsarbete
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hen behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället om det så krävs.

Förkunskapskrav

Inga