Hoppa till innehåll

Marklära och markvård (3 sp)

Kod: BE16VGI03-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2021 - 02.01.2022

Tajmning

03.01.2022 - 27.02.2022

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för bioekonomi

Verksamhetspunkt

Ekenäs, Raseborgsvägen 9

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Bioekonomi

Lärare

  • Paul Riesinger

Grupper

  • BE21DA-E
    Agrolog (YH), h21, Bioekonomi, dagstudier

Lärandemål

Den studerande
- förstår betydelsen av markens bördighet vid växtodling
- har kunskap för att bevara eller förbättra markens bördighet, som inhämtas utgående från
grundläggande förståelse om åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
- känner till orsakerna till de centrala hoten mot åkermarkens bördighet, såsom markpackning, minskande mullhalt och försurning

Innehåll

Markbördighet
Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
Markpackning
Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer och mull)
Mullhaltens betydelse
Mullhaltsförändringar
Gröngödsling
Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
Kalkning
Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen

Tid och plats

Första läsåret. YH Novia, Campus Raseborg.

Studiematerial och rekommenderad litteratur

- Föreläsningsanteckningar, artiklar.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
- Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Marken. Eget förlag. Karis.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar inkl. samtal och diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO. I kursen ingår ett besök till Nordkalk, Lojo eller Pargas.

Praktik- och arbetslivssamarbete

Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.

Internationella kontakter

Enligt behov och möjligheter.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Enligt validering.

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation, 20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

Periodisering av innehållet

- Markbördighet
- Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
- Markpackning
- Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
- Mullhaltens betydelse
- Mullhaltsförändringar
- Mullhaltshöjande åtgärder
- Gröngödsling
- Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
- Kalkning

Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.

Tilläggsuppgifter för studerande

Förkunskapskrav:
Praktiska grunder
Odlingsjordar och jordbearbetning

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro vid åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena
Intresset för ämnet uttrycks genom aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällena
Förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt återspeglas i seminariearbetet
Den uppnådda kunskapsnivån bedöms med hjälp av teoritentamen (minst 50 % av den totala tentamenspoängen krävs för tillfredsställande nivå)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena. Intresset i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt förväntas prägla seminariearbetet. Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

Underkänd (0)

Frånvaro vid schemalagda inlärningstillfällen, överstigande 20 procent.
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Närvaro. Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Närvaro. Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.

Förkunskapskrav

Inga särskilda förkunskapskrav

Tilläggsuppgifter

Studerandes arbetstid omfattar totalt 3 x 27 h, d v s 81 h, som fördelas på:
Närstudier, föreläsningar och laborationer, 32 h
Egna arbeten, seminariearbeten, presentationer, 20 h
Självstudier, enligt anvisad litteratur, 20 h
Repetition inför teoritentamen, 9 h
Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade plan för kursens förverkligande som delas ut i samband med kursintroduktionen