•   Marklära och markvård BE16VGI03-3003 03.01.2022-27.02.2022  3 sp  (BE21DA-E) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Den studerande
    - förstår betydelsen av markens bördighet vid växtodling
    - har kunskap för att bevara eller förbättra markens bördighet, som inhämtas utgående från
    grundläggande förståelse om åkermarkens fysikaliska, biologiska och kemiska egenskaper
    - känner till orsakerna till de centrala hoten mot åkermarkens bördighet, såsom markpackning, minskande mullhalt och försurning
    Förkunskapskrav
    Inga särskilda förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Markbördighet
    Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
    Markpackning
    Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer och mull)
    Mullhaltens betydelse
    Mullhaltsförändringar
    Gröngödsling
    Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
    Kalkning
    Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Närvaro vid åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena
    Intresset för ämnet uttrycks genom aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällena
    Förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt återspeglas i seminariearbetet
    Den uppnådda kunskapsnivån bedöms med hjälp av teoritentamen (minst 50 % av den totala tentamenspoängen krävs för tillfredsställande nivå)
    Tilläggsuppgifter
    Studerandes arbetstid omfattar totalt 3 x 27 h, d v s 81 h, som fördelas på:
    Närstudier, föreläsningar och laborationer, 32 h
    Egna arbeten, seminariearbeten, presentationer, 20 h
    Självstudier, enligt anvisad litteratur, 20 h
    Repetition inför teoritentamen, 9 h
    Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade plan för kursens förverkligande som delas ut i samband med kursintroduktionen

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Paul Riesinger

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    - Föreläsningsanteckningar, artiklar.
    - Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del I, Marken. Eget förlag. Karis.
    - Riesinger P 2006. Grunder för ekologisk odling. Del IV, Marken. Eget förlag. Karis.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsningar, laborationer, seminarier och diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten. Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO. I kursen ingår ett besök till Nordkalk, Lojo eller Pargas.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena. Intresset i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt förväntas prägla seminariearbetet. Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.

    2021 GK/U enligt bidrag i den digitala undervisningen.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    03.01.2022 - 27.02.2022

    Anmälningstid

    15.11.2021 - 02.01.2022

    Grupp(er)
    • BE21DA-E
    Ansvarig enhet

    Institutionen för bioekonomi

    Lärare

    Paul Riesinger

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Förkunskapskrav:

    Praktiska grunder

    Odlingsjordar och jordbearbetning

    Utbildning

    Bioekonomi

    Verksamhetspunkt

    Ekenäs, Raseborgsvägen 9

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Enligt validering.

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Studiebesök och inbjudna arbetslivskontakter enligt möjlighet (tidsresurser) och behov.

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Inom ramen för kursschemat.
    Schemalagda omtentamenstillfällen.

    Tid och plats

    Första läsåret. YH Novia, Campus Raseborg.
    2021 digitalt.

    Internationella kontakter

    Enligt behov och möjligheter.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på närstudier (föreläsningar och laborationer, 32 timmar), egna arbeten (seminariearbete och presentation, 20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar) och repetition inför tentamen (9 timmar). Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.

    Periodisering av innehållet

    - Markbördighet
    - Åkermarkens fysikaliska egenskaper (materialitet och porositet, textur och struktur)
    - Markpackning
    - Åkermarkens biologiska egenskaper (växtbiomassa, markorganismer & mull)
    - Mullhaltens betydelse
    - Mullhaltsförändringar
    - Mullhaltshöjande åtgärder
    - Gröngödsling
    - Åkermarkens kemiska egenskaper (katjonbyteskapacitet, basmättnadsgrad, buffring, pH-värde)
    - Kalkning

    Hållbar utveckling inom lantbruket (bioekonomi) utgör en väsentlig del av kursen.

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Mindre än hälften av tentamenspoängen.
    Underkänt eller icke-inlämnat kursarbete.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
    Uppnått grundkunskap.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
    Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
    Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.