Paul Riesinger
Anges i den detaljerade kursplanen.
Föreläsningar, litteraturstudier, laborationer och diskussioner. Studerandena utför seminariearbeten (om jordbearbetning). Arbetssättet följer principerna av PBI, FUI och CDIO.
Seminariearbete och inlämningsuppgifter.
Nivån av uppnådd kunskap bedöms mha tentamen.
Svenska
28.10.2024 - 31.12.2024
15.06.2024 - 27.10.2024
Institutionen för bioekonomi
Paul Riesinger
Förkunskapskrav: Växtodling i Finland.
Bioekonomi
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Enligt validering.
Enligt behov.
Inom ramen för kursschemat.
Schemalagda omtentamenstillfällen.
Första studieåret, period 2.
Campus Raseborg.
Enligt behov.
Studerandenas arbetstid omfattar 3*27 timmar = 81 timmar. Dessa timmar fördelar sig på gemensamma arbetstillfällen (30 timmar), egna arbeten (20 timmar), självstudier enligt anvisad litteratur (20 timmar), repetition inför tentamen (9 timmar) samt tentamen (2 timmar). I kursen ingår studiebesök. Arbetsinnehållet preciseras av den detaljerade kursbeskrivning som delas ut i samband med kursintroduktionen.
- Avkastningsbildande faktorer
- Geologi
- Jordmånsbildning
- Lantbrukets jordartstaxonomi
- Principiella markrelaterade förutsättningar och mål vid vår- och höstbruk
- Traditionell jordbearbetning, reducerad bearbetning och direktsådd
- Jordarternas brukningsegenskaper (bearbetning, erosion, växtnäringsförluster)
Mindre än hälften av tentamenspoängen.
Underkända eller icke-inlämnade kursarbeten.
Frånvaro från studiebesök och laborationer.
Frånvaro under mer än 20 % av föreläsningstillfällena.
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Uppnått grundkunskap.
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen.
Uppnått grundkunskap och kunskap om praktiska tillämpningar.
Närvaro under åtminstone 80 % av föreläsningstillfällena.
Intresse i ämnet uttrycker sig i aktivt deltagande i diskussioner vid föreläsningstillfällen. Kursarbetet präglas av förmågan att arbeta självständigt, kreativt och kritiskt.
Uppnått grundkunskap, kunskap om praktiska tillämpningar, förmåga att själv tillämpa grundkunskap.