Hoppa till innehåll

Reproduktionsfysiologi och genetik (3 sp)

Kod: BM14BM02-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 07.03.2021

Tajmning

08.03.2021 - 30.05.2021

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

1 op

Prestationssätt

67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Camilla Ribacka
  • Ulla Penttinen

Grupper

  • UBM18D-V
    Barnmorska (YH), h18, dagstudier

Lärandemål

Studerande
- har grundläggande kunskaper och insikter i genetik samt kännedom om ärftliga sjukdomar, speciellt det finska sjukdomsarvet samt kan använda sig av kunskapen i sin barnmorskeverksamhet
- är förtrogen med bäckenets och könsorganens anatomi, fortplantningens och graviditetens fysiologi, endokrinologi samt fosterutvecklingen samt förstår i betydelsen av dessa i barnmorskans verksamhet

Innehåll

Innehåll i reproduktionsfysiologi:
Bäckenets anatomi
Könsorganens anatomi
Fortplantningsfysiologi och endokrinologi
Fosterutveckling

Innehåll i genetik:
Genetik och molekylärbiologi
Ärftliga sjukdomar
Det finska sjukdomsarvet

Tid och plats

Våren 2021, enligt schemat

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Föreläsningsmaterial på Moodle.
Fortplantning och fosterutveckligen:
Paananen U. et al., Kätilötyö (2015) Edita Publishing
Sand et. al., Människokroppen, kap. 18 Fortplantning och sexualfysiologin
Fasting och Hougaard, Fysiologi och anatomi: den levande människan, kap. 17. Fortplantning

Ulf Kristoffersson. Medicinsk genetik. Studentlitteratur 2014.
Ulla Penttinen. Kurskompendium i genetik. 2019
Aula, Kääriäinen & Leisti. Perinnöllisyyslääketiede. Duodecim.
Norio. Suomineidon geenit. Otava. 200

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, övningsuppgifter och presentatione

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

På svenska
Deltentamen av reproduktionsfysiologi 29.03.2021, omtentamen 07.05.2021 och 28.05.2021
Deltentamen av genetik x.0x.2021

Studerandes tidsanvändning och belastning

Föreläsningar och examination 21 h, självstudier och digitala undervisningsformer 60 h

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Kursvitsord ges på basen av delprestationer i Reproduktionsfysiologi (1,5 sp) och Genetik (1,5 sp).
Del I, Reproduktionsfysiologi: Tentamen bedöms med vitsordet 0-5
Del II Genetikdelen, tentamen bedöms 0 - 5

Underkänd (0)

Studerande har mycket svaga kunskaper inom området.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Studerande har nöjaktiga kunskaper inom området

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Studerande har goda kunskaper inom området

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Studerande har utmärka kunskaper inom området

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Inremedicin och kirurgi 1
Inremedicin och kirurgi 2
Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
Mental hälsa och psykiatri