Maj-Helen Nyback
Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Vårdteori: Wiklund Gustin, L. 2012. Omvårdnadsteorier i klinisk praxis. Natur och kultur. Alligood, M. 2018. Nursing Theorists and their work. Elsevier samt annan valfri relevant litteratur.
Kvalitativ metodik: Henricsson, M, red. 2017. Vetenskaplig teori och metod. Studentlitteratur
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Vårdteori: föreläsningar,skriftligt arbete, seminarium
Kvalitativ metodik: föreläsningar, individuellt och grupparbete, seminarium
Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
Vårdteori: det skriftliga arbetet bedöms enligt en poängskala publicerad på Moodle
Kvalitativ metodik: den individuella datainsamlingen och dataanalysen gjord i grupp bedöms enligt en poängskala publicerad på Moodle
Svenska
02.09.2019 - 18.12.2019
16.08.2019 - 30.09.2019
10 - 35
Vasa
Maj-Helen Nyback, Ralf Lillbacka
Utbildning till barnmorska
Vasa, Wolffskavägen 31
4.00 sp
1.00 sp
H-5
Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)
Vårdteori: skriftligt arbete indivdiuellt eller i par. Bedöms enligt skalan 1-5
Kvalitativ metodik: indivdiuell övning i datainsamling och grupparbete i dataanalys. Bedöms enligt skalan 1-5
Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut
Vårdteori: bedömning av skriftligt arbete och presentation vid seminarium v 39. Omtentamen 26.10 och 30.11
Kvalitativ metodik: bedömning av individuellt arbete och grupparbete vid seminarium v 50. Omtent 14.12 och 18.1
Kvantitativ metodik: se veckoschema
Vårdteori: se veckoshcema
Kvalistativ metodik: se veckoshema
Kvantitativ metodik: 27 h per studiepoäng, 54 h för delkursen
Vårdteori: 54 h varav 8 h lektion, 2 h handledning, 40 h eget arbete och 4 h seminarium
Kvalitativ metodik: 54 h varav 8 h lektion, 4 h handledning, 38 h eget arbete och 4 h seminarium
Kvantitativ metodik: stederande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
Vårdteori: Det skriftliga arbetet är inte inlämnat i tid och/eller arbetet presenteras inte på schemalagd tid för seminarium
Kvalitativ metodik: Datainsamlingen är inte gjord/felaktigt utförd. Den studerande har inte deltagit/bidragit till det gemensamma grupparbetet i dataanalys
Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i stederandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle
Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle
Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle