•   Forskningsmetoder och vårdteori BM14FU02-3002 01.08.2020-31.12.2020  6 sp  (UBM18D-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - kan ange och värdera de vanligaste kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoderna
    - kan återge forskningsprocessen och tillämpa de olika faserna i forskningsprocessen
    - kan använda olika metoder för kvalitativ datainsamling och dataanalys inom vårdforskning
    - kan använda de vanligaste metoderna för kvantitativ datainsamling och analys
    - kan göra enkla statistiska beräkningar och tester
    - har beredskap att självständigt och under handledning genomföra examensarbete och utvecklingsarbete
    - har kunskap om olika vårdteorier och vårdmodeller och deras tillämpningsområden
    - kan tillämpa vårdteorier och vårdmodeller i olika vårdsammanhang
    - har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
    - kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet
    Förkunskapskrav
    BM14FU01 Forskningsmetodik
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Forskningsprocessen
    Kvalitativa undersökningsmetoder
    Kvantitativa undersökningsmetoder
    Vårdteori
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Kvantitativ metodik: stederande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
    Vårdteori: Det skriftliga arbetet är inte inlämnat i tid och/eller arbetet presenteras inte på schemalagd tid för seminarium
    Kvalitativ metodik: Datainsamlingen är inte gjord/felaktigt utförd. Den studerande har inte deltagit/bidragit till det gemensamma grupparbetet i dataanalys
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Maj-Helen Nyback

    Rekommenderad och obligatorisk litteratur

    Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
    Vårdteori: Wiklund Gustin, L. 2012. Omvårdnadsteorier i klinisk praxis. Natur och kultur. Alligood, M. 2018. Nursing Theorists and their work. Elsevier samt annan valfri relevant litteratur.
    Kvalitativ metodik: Henricsson, M, red. 2017. Vetenskaplig teori och metod. Studentlitteratur

    Studieformer och undervisningsmetoder

    Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
    Vårdteori: föreläsningar,skriftligt arbete, seminarium
    Kvalitativ metodik: föreläsningar, individuellt och grupparbete, seminarium

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Kvantitativ metodik: på basen av examinationsuppgiften bedöms studerandes förmåga att förstå och tillämpa grundläggande statistiska begrepp, samt att utföra en statistisk analys.
    Vårdteori: det skriftliga arbetet bedöms enligt en poängskala publicerad på Moodle
    Kvalitativ metodik: den individuella datainsamlingen och dataanalysen gjord i grupp bedöms enligt en poängskala publicerad på Moodle

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    01.08.2020 - 31.12.2020

    Anmälningstid

    01.08.2020 - 30.09.2020

    Grupp(er)
    • UBM18D-V
    Antal studerande (min. - max.)

    10 - 35

    Ansvarig enhet

    Vasa

    Lärare

    Maj-Helen Nyback, Ralf Lillbacka

    Utbildning

    Utbildning till barnmorska

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    FUI-andel

    2 sp

    Andel virtuell undervisning

    1 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)
    Vårdteori: skriftligt arbete indivdiuellt eller i par. Bedöms enligt skalan 1-5
    Kvalitativ metodik: indivdiuell övning i datainsamling och grupparbete i dataanalys. Bedöms enligt skalan 1-5

    Tidpunkt för tentamen

    Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut
    Vårdteori: bedömning av skriftligt arbete och presentation vid seminarium v 39. Omtentamen 26.10 och 30.11
    Kvalitativ metodik: bedömning av individuellt arbete och grupparbete vid seminarium v 50. Omtent 14.12 och 18.1

    Ajoitus ja läsnäolo

    Kvantitativ metodik: se veckoschema
    Vårdteori: 31.8 närstudie, 1.9, 2.9,4.9 distans 23.9,närstudie
    Kvalitativ metodik: 31.8 närstudie, 4.9. 10.9, 14.9 distans 5.10 närstudie

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    Kvantitativ metodik: 27 h per studiepoäng, 54 h för delkursen
    Vårdteori: 54 h varav 8 h lektion, 2 h handledning, 40 h eget arbete och 4 h seminarium
    Kvalitativ metodik: 54 h varav 8 h lektion, 4 h handledning, 38 h eget arbete och 4 h seminarium

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Kvantitativ metodik: stederande kan ej förstå och tillämpa statistiska begrepp, samt kan ej genonmföra en korrekt statistisk analys.
    Vårdteori: Det skriftliga arbetet är inte inlämnat i tid och/eller arbetet presenteras inte på schemalagd tid för seminarium
    Kvalitativ metodik: Datainsamlingen är inte gjord/felaktigt utförd. Den studerande har inte deltagit/bidragit till det gemensamma grupparbetet i dataanalys

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Kvantitativ metodik: det föreligger stora svagheter i stederandes förståelse och tillämpning av statistiska begrepp, eller så är den statistiska analysen inte korrekt genomförd.
    Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
    Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Kvantitativ metodik: studerande visar mestadels en god förståelse av statistiska begrepp och kan tillämpa dessa, och den statistiska analysen innehåller enbart mindre fel.
    Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
    Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Kvantitativ metodik: studerande visar på en fullständig förståelse av statistiska begrepp och gör enbart obetydliga fel i tillämpningen av dessa, samt utför en felfri statistisk analys.
    Vårdteori: Bedömningen baseras på ett poängsystem publicerat på Moodle
    Kvalitativ metodik: Bedömningen baseras på kriterier publicerade på Moodle