Hoppa till innehåll

Examensarbete och mognadsprov (6 sp)

Kod: BM15EX03-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.11.2020 - 10.01.2021

Tajmning

01.01.2021 - 31.07.2021

Antal studiepoäng

6 op

Andel virtuell undervisning

5 op

FUI-andel

6 op

Prestationssätt

17 % Kontaktundervisning, 83 % Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Maj-Helen Nyback
  • Anita Wikberg

Grupper

  • UBM18D-V
    Barnmorska (YH), h18, dagstudier

Lärandemål

Studerande
- kan presentera sitt examensarbete samt agera som opponent för ett annat examensarbete
- kan redogöra för examensarbetets viktigaste resultat i ett mognadsprov, som även påvisar färdighet att uttrycka sig skriftligt

Innehåll

Forskningsprocessen
Presentation av examensarbete samt opponentskap
Mognadsprov

Tid och plats

-

Studiematerial och rekommenderad litteratur

I enlighet med tema för examensarbetet

Undervisningsmetoder

Till största del självständigt arbete, med möjlighet till handledning
Seminarium
Mogndasprov

Praktik- och arbetslivssamarbete

I enlighet med temat för examensarbetet

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

13.5 inlämning för godkännande av manuskript till handledare
20.5 inlämning för godkännande av manuskript till examinator och opponent
27.5 presentation av examensarbetet, opponering samt mognadsprov

Studerandes tidsanvändning och belastning

154 timmar till största del självständigt arbete, 6 timmar seminarium och 2 timmar mognadsprov

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Examensarbetet bedöms enligt 5 kriterier; vetenskapligt skrivande, teoretisk bakgrund och utgångspunkt, metod, resultat och presentation. Vart och ett kriterium har en skala 1-5. Bedömningskriterierna finns publicerade på Moodlesidan som är knuten till förverkligandet

Underkänd (0)

Se Moodle

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

se Moodle

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Se Moodle

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Se Moodle

Förkunskapskrav

Examensarbete 2