•   Sexualhälsa och gynekologisk vård 1 BM18BM06-3001 26.04.2021-23.05.2021  3 sp  (UBM18D-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har fördjupade kunskaper gällande sexuell hälsa och sexologi
    - kan vägleda och stöda klienter i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
    - har lärande- och handledningsfärdighet
    - har kunskap om den gynekologiska vården samt gynekologiska specialfrågor inom barnmorskekunskapen
    - har kliniska färdigheter inom gynekologisk vård
    Förkunskapskrav
    Biomedicinsk vetenskap
    Hälsofrämjande vårdvetenskap
    Klinisk vårdvetenskap
    Inremedicin och kirurgi 1
    Inremedicin och kirurgi 2
    Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
    Mental hälsa och psykiatri
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Sexualhälsa
    Gynekologi
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Terese Österberg

    Rekommenderad och obligatorisk litteratur

    Paananen m.fl., 2015, Edita, Helsingfors. Kap. 1.4.

    Ryttyläinen K. & Valkama S., 2010, Seksuaalisuus hoitotyössä, Edita, Helsingfors

    Reija Klemetti & Eija Raussi-Lehto (red.), Edistä, ehkäise, vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014–2020, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 33/2014.

    Studieformer och undervisningsmetoder

    Föreläsning
    Diskussion
    Case
    Seminarier

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Planera och genomföra en lektion i sexualhälsa

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    26.04.2021 - 23.05.2021

    Anmälningstid

    15.11.2020 - 25.04.2021

    Grupp(er)
    • UBM18D-V
    Ansvarig enhet

    Vasa

    Lärare

    Terese Österberg

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Kursintroduktion och seminarier är obligatoriska

    Utbildning

    Utbildning till barnmorska

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Vitsordsskala

    H-5

    Ajoitus ja läsnäolo

    Maj 2021

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus

    27 h/sp