Hoppa till innehåll

Sexualhälsa och gynekologisk vård 1 (3 sp)

Kod: BM18BM06-3003

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2023 - 25.08.2023

Tajmning

01.01.2024 - 31.05.2024

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till barnmorska

Lärare

  • Terese Österberg

Lärare

Terese Österberg

Grupper

  • UBM22F-V
    Barnmorska (YH), h22, flerform, Vasa
  • UBM20D-V
    Barnmorska (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- har fördjupade kunskaper gällande sexuell hälsa och sexologi
- kan vägleda och stöda klienter i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
- har lärande- och handledningsfärdighet
- har kunskap om den gynekologiska vården samt gynekologiska specialfrågor inom barnmorskekunskapen
- har kliniska färdigheter inom gynekologisk vård

Innehåll

Sexualhälsa
Gynekologi

Tid och plats

September 2023

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Paananen m.fl., 2021, Edita, Helsingfors.

Ryttyläinen K. & Valkama S., 2010, Seksuaalisuus hoitotyössä, Edita, Helsingfors

Reija Klemetti & Eija Raussi-Lehto (red.), Edistä, ehkäise, vaikuta – Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014–2020, Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Opas 33/2014.

Enligt föreläsarens anvisningar

Undervisningsmetoder

Föreläsning
Diskussion
Självstudier

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h/sp
Närundervisning 20 h
Planering och genomförande av lektion 27 h
Individuell inlämningsuppgift 8 h
Självstudier 26 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursintroduktion är obligatorisk
Deltagande i samtliga lektioner rekommenderas

Feedback på hållen lektion i sexualhälsa ges skriftligt till varje grupp enskilt

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Planering och genomförande av en lektion i sexualhälsa
Aktivt deltagande i diskussioner
Godkända individuell uppgift

Förkunskapskrav

Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Inremedicin och kirurgi 1
Inremedicin och kirurgi 2
Hemsjukvård, pediatrik och mödravård
Mental hälsa och psykiatri