Anita Wikberg
Kvantitativ metodik: som bredvidläsning rekommenderas Holme, I.M. & Solvang, B.K. (1992). Forskningsmetodik. Kvalitativa och kvantitativa metoder. Lund: Studentlitteratur. Widjeskog, Ö. 1995 (eller nyare upplaga). Statistik. En introduktion. Åbo: W-statistik, samt av examinator anvisad litteratur
Vårdteori:
Wiklund Gustin, L. 2012. Omvårdnadsteorier i klinisk praxis. Natur och kultur.
Alligood, M. 2018. Nursing Theorists and their work. Elsevier.
Lundgren I, et al. (Eds.). 2022. Theories and perspectives for midwifery a Nordic view. Lund: Studentlitteratur.
+ annan valfri relevant litteratur.
Kvalitativ metodik: Henricsson, M, red. 2017. Vetenskaplig teori och metod. Studentlitteratur
Kvantitativ metodik: föreläsningar, dataövningar samt övningsuppgift
Vårdteori: föreläsningar,skriftligt arbete, seminarium
Kvalitativ metodik: föreläsningar, individuellt arbete och grupparbete, inlämning via moodle.
Obligatorisk närvaro vid övningar
Se detaljer i Moodle
Svenska
28.08.2023 - 17.12.2023
15.06.2023 - 27.08.2023
8 - 35
Institutionen för hälsa och välfärd
Anita Wikberg, Ralf Lillbacka
Allmän feedback till hela gruppen, individuell feedback på begäran av läraren.
Utbildning till barnmorska
6.00 sp
2.00 sp
H-5
Kvantitativ metodik: skriftlig övningsuppgift (bedöms enligt skalan 1-5)
Vårdteori: skriftligt arbete indivdiuellt eller i par. Bedöms enligt skalan 1-5
Kvalitativ metodik: indivdiuell övning i datainsamling och grupparbete i dataanalys. Bedöms enligt skalan 1-5
Se Novias anvisningar för validering
Studerande gör en intervju om ett gemensamt ämne som vi bestämmer i klass
Kvantitativ metodik: examinationsuppgiften bör inlämnas inom en månad efter delkursens slut
Vårdteori: bedömning av skriftligt arbete (PP) och presentation vid seminarium.
Kvalitativ metodik: inlämning online och bedömning av individuellt arbete och grupparbete.
Hösten 2023
Kvantitativ metodik: se veckoschema
Föreläsningar:
Vårdteori och kvalitativ forsknignsmetod 2x4 föreläsningar + övningar, + 4h övningar/handledning + 4h seminarium
-
Vårdteori är 1 sp vilket motsvarar 27h arbete som inkluderar 2h lektioner och 4h seminarium, resten är studerandes eget arbete.
Kvalitativ forskningsmetodik är 3 sp vilket motsvarar 67 timmars arbete varav 10h är schemalagda lektioner och övningar, den resterande delen är eget arbete och grupparbete, arbetet lämnas in på Moodle
Kvantitativ forskningsmetodik är 2 sp vilket motsvarar 54 timmars arbete varav 12 är schemalagda lektioner och seminarier, den resterande delen är eget arbete. Arbetet i grupp lämnas in på överenskommet datum efter lektionerna.
-