•   Geoteknik BYR22BH03-3001 29.08.2022-23.10.2022  3 sp  (BYB21D-E, ...) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande:
    - inser geoteknikens betydelse inom allt byggande
    - känner till hur undergrunden är uppbyggd och beter sig vid grundläggning
    - inser betydelsen i att utföra geoteknisk undersökning för att kunna välja en hållbar, miljöriktig och ekonomisk grundläggningsmetod.
    Förkunskapskrav
    Inga förkunskapskrav
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    - Byggnadsgeologi, jord- och berggrunden, jordarter, materialets uppbyggnad, deformation och skjuvhållfasthet
    - Grundundersökningsmetoder
    - Grundläggningsmetoder
    - Tjäle, tjälisolering, radon och dränering
    Studeranden bildar sig först en helhetsbild av hur undergrunden är uppbyggd och hur den kan utforskas genom sondering, jordprovstagning och bestämning av grundvattennivå i fält samt indexegenskaper i laboratorium. Därefter fördjupar sig studeranden i grundläggningsmetoder och hur undergrunden beter sig vid utbyggnad för val och utformning av grundläggningsalternativ.
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    Den studerande har inte uppvisat tillräckliga grundkunskaper i ämnet. Studerande saknar godkänd prestation i ett eller flera av de obligatoriska momenten i kursen.
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en tillfredsställande nivå.
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en god nivå
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Studerande uppfyller kursens mål, och i berörda kursförverkligande obligatoriska moment, på en berömlig nivå

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Mats Lindholm

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    - Geotekniikan perusteet, Tammertekniikka, Raimo Jääskeläinen
    - Pohjarakennuksen perusteet, Tammertekniikka, Raimo Jääskeläinen
    - Pohjarakennusohjeet, RIL 121-2004
    - Pientalon perustustyöt, Talonrakentajan käsikirja 8, Rakentajan tietokirja, Juhani Keppo
    - EN1997-1: Eurokoodi 7: Geotekninen suunnittelu. Osa 1: Yleiset säännöt
    - EN1997-2: Eurokoodi 7: Geotekninen suunnittelu. Osa 2: Pohjatutkimus ja koestus
    - MaaRYL
    - Kopior av kompendier och litteratur i samhällsteknik
    - Material från tillhörande Moodlekurs

    Undervisningsmetoder

    Arbetsformerna och kursinnehållet presenteras noggrannare under de första föreläsningarna.
    En kursöversikt och material finns på tillhörande Moodle-kurs.

    Kursen utförs genom föreläsningar, obligatoriska övningsuppgifter samt tentamen.

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    För att bli godkänd i kursen krävs att både tentamen och alla övningsarbeten är godkända.

    Övningsarbetena och tentamen bedöms på en skala 0-5.

    Övningsarbetena bedöms även med häsnyn till:
    - Förståelse för geoteknikens betydelse inom allt byggande
    - Känner till hur undergrunden är uppbyggd och beter sig vid grundläggning
    - Aktivt deltagande i föreläsningar och övningar.

    Kursvitsordet baserar sig sedan till 50% på vitsordet i övningarna och 50% på vitsordet i tentamen.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    29.08.2022 - 23.10.2022

    Anmälningstid

    15.06.2022 - 28.08.2022

    Grupp(er)
    • BYB21D-E
    • BYS21D-E
    Ansvarig enhet

    Institutionen för teknik och sjöfart

    Lärare

    Mats Lindholm, Isa Melander-Ekström

    Utbildning

    Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, ingenjör, Utbildning i byggnads- och samhällsteknik, byggmästare

    Verksamhetspunkt

    Ekenäs, Raseborgsvägen 9

    Vitsordsskala

    H-5

    Förverkligandets alternativa prestationssätt

    - Tentamen
    - Övningsarbeten
    - Närvaro

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Kursens obligatoriska moment fullförs under period 1.

    Tid och plats

    Campus Raseborg, period 1 (september-oktober) hösten 2022.

    Vid behov, då man har kommit överens om det på förhand, kan man delvis delta i undervisningen på
    distans, dock så att man följer "Spelregler för undervisning på distans" (finns på Moodlekursen).
    Alla som deltar i undervisningen skall kunna se och prata med varandra – hela tiden.

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    Lektioner inklusive tent och handledning i övningar 32 h
    Självstudier och övningsarbeten på egen tid 48 h

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    Den studerande har inte uppvisat tillräckliga grundkunskaper i ämnet. Studerande saknar godkänd prestation i ett eller flera av de obligatoriska momenten i kursen.

    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

    Studerande har uppnåt godkänd prestation i kursens samtliga övningsarbeten och tentamen.
    Övningsarbetena och tentamen bedöms med skalan 1-5.
    Kursvitsordet baserar sig sedan till 50% på vitsordet i övningarna och 50% på vitsordet i tentamen.

    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)

    Studerande har uppnåt godkänd prestation i kursens samtliga övningsarbeten och tentamen.
    Övningsarbetena och tentamen bedöms med skalan 1-5.
    Kursvitsordet baserar sig sedan till 50% på vitsordet i övningarna och 50% på vitsordet i tentamen.

    Bedömningskriterier - berömliga (5)

    Studerande har uppnåt godkänd prestation i kursens samtliga övningsarbeten och tentamen.
    Övningsarbetena och tentamen bedöms med skalan 1-5.
    Kursvitsordet baserar sig sedan till 50% på vitsordet i övningarna och 50% på vitsordet i tentamen.