•   Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på specialgrupper: Undervisningsövning 2 DI17PD11-3003 13.03.2023-26.05.2023  5 sp  (UMS19DSP-J) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande skall efter avlagd kurs:
    Kunskap och förståelse:
    - kunna förklara en stor repertoar av dramakonventioner
    - ha förståelse för vikten av dramaverksamhet i samhället
    - kunna förklara olika former av tillämpad teater
    - kunna kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ
    - ha ytterligare kunskap om principer för ledarskap och gruppdynamik

    Färdighet och förmåga:
    - kunna försvara drama- och teaterpedagogikens roll i samhället
    - kunna självständigt leda en grupp
    - kunna självständigt planera teater- och dramaverksamhet enligt uppdragsgivarens önskemål
    - kunna adaptera sig till olika arbetsplatser
    - kunna försvara sitt personliga arbetssätt
    - kunna använda olika metoder av dramaverksamhet och tillämpad teater

    Värderingsförmåga och förhållningssätt
    - ha en ökad förståelse för lärarskapets etiska och sociala dimensioner
    - vara medveten om att åldern av deltagarna i drama och teater har mindre betydelse än i de flesta andra ämnen
    Förkunskapskrav
    Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på drama
    Ämnesdidaktisk teori och praktik med fokus på barn och unga
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Repetition av dramakonventioner
    Forumteater
    Playback teater
    Biografisk teater
    Praktik i samhället med en specialgrupp
    Didaktik i diskussionen
    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)
    -deltar inte aktivt i undervisningen
    -returnerar inte givna uppgifter
    -behärskar inte studieavsnittets innehåll
    - har stora problem att leda gruppen självständigt

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Gabriele Alisch

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    -K. Haggren, E.Larsson; L.Nordwall, G.Widing (2008) Deltagarkultur, Göteborg, Korpen
    -M. Larsson, S.Lindén, M.Lothigius (2008) Titta jag flyger över himlen! - Danslek och sagogestaltning för barn med funktionsnedsättning, Lund: Teater Sagohuset
    -Valfri litteratur enligt gruppens behov

    Undervisningsmetoder

    -Föreläsningar
    -Workshops
    -eget arbete med en specialgrupp eller special uppdrag
    -handledning
    -portfolio metoden

    Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

    Praktiska prestationer under planeringen av verksamheten och ledningen av gruppen

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    13.03.2023 - 26.05.2023

    Anmälningstid

    01.12.2022 - 12.03.2023

    Grupp(er)
    • UMS19DSP-J
    Antal studerande (min. - max.)

    8 - 30

    Ansvarig enhet

    Institutionen för konst och kultur

    Lärare

    Gabriele Alisch, Ida-Maria Rak, Scenkonst Virtuell

    Tilläggsuppgifter för studerande

    Studerande skall efter avlagd kurs:

    Kunskap och förståelse:

    - kunna förklara en stor repertoar av dramakonventioner

    - ha förståelse för vikten av dramaverksamhet i samhället

    - kunna förklara och genomföra olika former av tillämpad teater som Play back teater och biografisk teater

    - kunna kommunicera och reflektera kring undervisningsprocessen och konsekvenserna av olika handlingsalternativ

    - ha ytterligare kunskap om principer för ledarskap och gruppdynamik



    Färdighet och förmåga:

    - kunna försvara drama- och teaterpedagogikens roll i samhället

    - kunna självständigt leda en grupp

    - kunna självständigt planera teater- och dramaverksamhet enligt uppdragsgivarens önskemål

    - kunna adaptera sig till olika arbetsplatser

    - kunna försvara sitt personliga arbetssätt

    - kunna använda olika metoder av dramaverksamhet och tillämpad teater



    Värderingsförmåga och förhållningssätt

    - ha en ökad förståelse för lärarskapets etiska och sociala dimensioner

    - vara medveten om att åldern av deltagarna i drama och teater har mindre betydelse än i de flesta andra ämnen

    Utbildning

    Utbildning i musik och scenkonst

    Andel virtuell undervisning

    1 sp

    Vitsordsskala

    Godkänd/Underkänd

    Praktik- och arbetslivssamarbete

    Efter intro praktisk dramapedagogiskt arbete i samhället

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    maj 2021

    Tid och plats

    13.3.-26.5.2023, Jakobstad(introduktion), valfri plats för eget arbete med gruppen

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    135 timmar

    Bedömningskriterier
    Underkänd (0)

    -deltar inte aktivt i undervisningen
    -returnerar inte givna uppgifter
    -behärskar inte studieavsnittets innehåll
    - har stora problem att leda gruppen självständigt

    Godkänd / Underkänd

    Godkänt motsvarar minst vitsordet 3
    Den Studerande
    -deltar aktivt i undervisningen
    -utför givna uppgifter självständigt och visar prov på eget initiativ
    -returnerar givna uppgifter i tid
    -behärskar studieavsnittets innehåll
    - skaffar självständigt information