Cilla Salo
Starta eget - guide för blivande företagare 2023, Nyföretagscentrum, 2023
Pihlsgård, Anders, Martinsson, Håkan, Ekonomi för yrkeshögskolan, Lund,
Studentlitteratur AB [2020] Upplaga 1.
Annat undervisningsmaterial enligt anvisningar på Moodle
Föreläsningar
Gästföreläsning och Nordic Business Forum 2023 streamas
Projektarbete
Workshopar
Övningar
Kursen examineras via övningsarbeten, projektarbete och tentamen.
Projektarbetet är ett grupparbete i samarbete med kursen Grunder i marknadsföring.
Svenska
29.08.2023 - 17.12.2023
15.06.2023 - 28.08.2023
Institutionen för företagsekonomi
Cilla Salo
Utbildning i företagsekonomi
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Övningsarbeten
Projektarbete i grupp
Sluttentamen
Gästföreläsare samt samarbete med lokalt näringsliv
Tentamen preliminärt 13.12.2023 kl. 12.30-13.30
Omtentamina:
Fre 19.1.2024 kl. 12-13
Fre 9.2.2024 kl. 12-13
Hösten 2023, period 1+2 på Campus
Närstudier, grupparbeten, handledning och gästföreläsning som kommer att hållas på Campus.
Vi deltar också i Nordic Business Forum 2023 som streamas, 27-28.9.
Mera information om händelsen fås vid kursstarten.
Om några av momenten under kursens gång sker digitalt blir det via Webex.
60 h närundervisning,Nordic Business Forum 2023 med föreläsningar och övningar
15 h förberedelser och övningar inför närundervisning
30 h inlämningsarbeten
30 h förberedelse för tentamen
Tot. 135h = 5sp
Företagare som yrke
Personliga egenskaper hos en företagare och entreprenör
Grundande av ett företag - Företagets administration och var får man hjälp med att grunda ett företag?
Att välja bolagsform: Enskild näringsidkare, personbolag, aktiebolag eller andelslag
Affärsidé
Affärsplan
Risker och möjligheter
Affärsutveckling
Finansiering
Grunder i budgetering: resultatbudget och startup-budget
Studenten har inte uppnått bedömningskraven på minst nivån för tillfredställande på samtliga examinationsformer.
Studerande förstår innebörden av begreppen företagsamhet, entreprenör och intraprenör
Studerande förstår betydelsen av en affärsidé och kan uppgöra enklare affärsplaner.
Studerande har en helhetsbild av hur man startar ett företag och hur man väljer bolagsform
Studerande vet vilka instanser som kan vara till hjälp vid grundandet av ett företag.
Studerande förstår grunderna i hur man finansierar ett företag.
Studerande har en helhetsbild av de risker som förknippas med företagande.
Studerande förstår betydelsen av entreprenörsanda och intraprenörsanda som en drivkraft i företagsekonomin.
Studerande kan bedöma affärsidéer och göra upp och utveckla enklare affärsplaner.
Studerande kan göra upp de dokument som behövs för att starta företag
Studerande förstår skillnaden mellan de olika bolagsformerna
Studerande förstår skillnaden mellan olika former av finansiering ett företag kan använda.
Studerande kan sätta sig in i de risker som hör ihop med företagande och förstår betydelsen av att implementera riskhantering i en affärsverksamhet.
Studerande har en fördjupad kunskap om företagsamhet.
Studerande kan beskriva betydelsen av att förnya affärslivet både genom att grunda nya företag och genom att utveckla redan existerande företag.
Studerande kan formulera en affärsidé och kan självständigt uppgöra en affärsplan för sin affärsidé.
Studerande kan självständigt starta ett företag och kan på ett motiverat sätt välja bolagsform.
Studerande kan självständigt hitta finansieringsformer.
Studerande kan självständigt kartlägga företagandets risker och göra upp en konkret plan för hur man kan minimera dessa risker.