Studerande känner till det ordinarie lagstiftningsförfarandet inom EU
Studerande förstår EU-fördragens bindande inverkan på medlemsländerna.
Studerande känner till sekundärrättens beståndsdelar och kan förklara några viktiga delar.
Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
Studerande kan förklara det ordinarie lagstiftningsförfarandet inom EU, och även redogöra för bakgrunden till lagarna ur ekonomiskt, socialt och miljömässigt perspektiv.
Studerande förstår EU-fördragens bindande inverkan på medlemsländerna och kan redogöra för de mest centrala fördragen
Studerande känner till sekundärrättens beståndsdelar och kan förklara dessa. Studerande kan redogöra för sekundärrättens syfte att nå EU-fördragens målsättning.
Bedömningskriterier - berömliga (5)
Studerande kan redogöra för det ordinarie lagstiftningsförfarandet inom EU, och även redogöra för bakgrunden till lagarna ur ekonomiskt, socialt och miljömässigt perspektiv samt de konsekvenser lagarna har på EU:s befolkning. Studerande kan använda EUR-lex som sökmedel.
Studerande kan förklara EU-fördragens betydelse för medlemsländerna och även förklara de mest centrala fördragens inverkan på nationell lagstiftning.
Studerande kan redogöra för sekundärrättens beståndsdelar och motiverat förklara rättsakternas syfte att nå EU-fördragens målsättning. Studerande kan förklara sekundärrättens ställning i förhållande till nationell lagstiftning. .