Anna-Lena Berglund
Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag (från Tritonia):
* Weele, Arjan J. van (2014). Purchasing & Supply Chain Management : Analysis, Strategy, Planning and Practice. Cengage Learning. 6th edition. ISBN 978-1-4080-8846-3
* Erisman, Porter (2018). Six Billion Shoppers : the Companies Winning the Global E-commerce Boom. Pan Books. ISBN 978-1-5098-7477-4
* Solomon, Michael R.; Bamossy, Gary J.; Hogg, Margaret K.; Askegaard, Søren (2016). Consumer Behaviour : a European Perspective. Pearson Education Limited. Sixth edition. ISBN 9781292063423
Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.
Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
.
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
.
Poäng Resultat
24->31 = 5
22->23 = 4
20->21 = 3
17->19 = 2
15->16 = 1
Engelska
13.09.2021 - 12.12.2021
11.06.2021 - 13.09.2021
Institutionen för teknik och sjöfart
Mikael Ehrs
Kursen hålls på engelska, och man skriver sina rapporter på engelska. Föreläsningsmaterial och projektbeskrivningar finns dock också på svenska, för att öka förståelsen.
Utbildning i företagsekonomi
Vasa, Wolffskavägen 33
0.00 sp
3.00 sp
H-5
Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).
En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.
Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.
Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)
Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.
Vecka - Projekt
1 - Inköp
2 - Outsourcingval
3 - Inköpsportfolio-verktyget
4 - Leverantörsutvärdering, nyckeltal
5 - AHP-analys (Analytic Hierarchy Process)
6 - Kontrakt och avtal
7 - Inköparens roll
8 - Förhandlingsteknik
9 - Inköp och CSR
10 - Offentlig upphandling
11 - Gästföreläsning/Exkursion
12 - Sammanfattning
Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1
Kan på uppmaning analysera en existerande inköpsportfölj, och dra slutsatser om vad som bör prioriteras.
Känner till inköpets betydelse för företagens profit, och vet att internationella inköp är en möjlighet.
Känner till sambandet mellan inköp, kostnader och profit
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om inköp.
Kan självständigt analysera och utveckla en gjord plan
Kan specificera vilka problem man kan stöta på i inköp
Förstår hur effektiva och fungerande inköp utgör basen för ett för ett företags produktion och försäljning.
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om inköp.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en plan
Kan argumentera för och emot olika strategier och modeller för inköp.
Kan föreslå det mest optimala metoderna för inköp internationellt, kostnadsmässigt och tidsmässigt.
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om inköp.
Kan beskriva och förklara inköpsfunktionens roll och påverkan för utomstående