Hoppa till innehåll

Purchasing (3 sp)

Kod: FEV18ILO01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

11.06.2021 - 13.09.2021

Tajmning

13.09.2021 - 12.12.2021

Antal studiepoäng

3 op

Andel virtuell undervisning

3 op

Prestationssätt

Virtuell undervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för teknik och sjöfart

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 33

Undervisningsspråk

  • Englanti

Utbildning

  • Utbildning i företagsekonomi

Lärare

  • Mikael Ehrs

Lärare

Anna-Lena Berglund

Grupper

  • FEK20-V-I (Storlek: 25. Öppet universitet: 0.)

Grupper

  • FEK20D-V
    Tradenom (YH), h20, dagstudier, Vasa

Smågrupper

  • FEK20-V-I

Lärandemål

Efter genomgången kurs förstår studenter hur inköp och inköpsorganisationen fungerar i ett företag, känner till kostnadsbilden i inköpsprocessen, kan analysera leverantörsvalet och vet vilka kriterier som gäller för outsourcing. Studeranden är medveten om inköparens roll i värdekedjan.

Dessutom ska den studerande kunna
- utvärdera eget och andras arbete
- kritiskt granska och ge återkoppling på arbetsrapporter
- kritiskt utvärdera olika tekniska lösningar
- muntligt redogöra för och diskutera sina slutsatser
- argumentera och bidra i resonemang kring tekniska frågor

Innehåll

Inköpsprocessen, köpbeteende
Organisation och struktur för inköp
Leverantörsrelation
Kontrakt och lagar
Offentlig upphandling
Etik och god praxis
Förhandlingar och upphandling

Tid och plats

Tid: Se kurskalendern (i Peppi) för kursschema
Plats: Novia-Vasa-Teknik eller online (Moodle)

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Vi använder egentligen ingen kursbok, utan plockar istället resurser härifrån och därifrån - men om ni lär er bäst genom att läsa en ordentlig bok från A till Ö så rekommenderar jag (från Tritonia):
* Weele, Arjan J. van (2014). Purchasing & Supply Chain Management : Analysis, Strategy, Planning and Practice. Cengage Learning. 6th edition. ISBN 978-1-4080-8846-3
* Erisman, Porter (2018). Six Billion Shoppers : the Companies Winning the Global E-commerce Boom. Pan Books. ISBN 978-1-5098-7477-4
* Solomon, Michael R.; Bamossy, Gary J.; Hogg, Margaret K.; Askegaard, Søren (2016). Consumer Behaviour : a European Perspective. Pearson Education Limited. Sixth edition. ISBN 9781292063423

Undervisningsmetoder

Projekt, lektioner, övningar, diskussioner, återkoppling och feedback.

Praktik- och arbetslivssamarbete

En exkursion eller gästföreläsning under kursens lopp.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Genom att utföra veckoprojektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
Den första inlämningslådan stängs automatiskt kvällen före veckans lektion. Arbeten som lämnats in här poängsätts inom en vecka. Den andra inlämningslådan fortsätter vara öppen tills kursen börjar på nytt nästa år (då nollställs alla gamla poäng). Dessa inlämningar poängsätts inom en månad.
Kursvitsord inom en vecka efter sista projektet, eller inom en månad efter sista inlämningen.

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Kursen går att göra utan närvaro i klass - man gör projekten på egen hand och kan utföra självutvecklingsaktiviteter istället för feedbacktillfällen (se mer om dessa i Moodle).

Studerandes tidsanvändning och belastning

Studeranden förväntas lägga samanlagt 10 timmar arbete per vecka på kursen för att nå upp till de europeiska målen om 25-30 timmar arbete per erhållen studiepoäng. 3 timmar närundervisning (eller motsvarande mängd tid lagd på att studera onlinematerial och göra självutvecklingsaktiviteter) och 7 timmar arbete på egen tid.

Periodisering av innehållet

Vecka - Projekt
1 - Inköp
2 - Outsourcingval
3 - Inköpsportfolio-verktyget
4 - Leverantörsutvärdering, nyckeltal
5 - AHP-analys (Analytic Hierarchy Process)
6 - Kontrakt och avtal
7 - Inköparens roll
8 - Förhandlingsteknik
9 - Inköp och CSR
10 - Offentlig upphandling
11 - Gästföreläsning/Exkursion
12 - Sammanfattning

Tilläggsuppgifter för studerande

Kursen hålls på engelska, och man skriver sina rapporter på engelska. Föreläsningsmaterial och projektbeskrivningar finns dock också på svenska, för att öka förståelsen.

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Känner till många av områdets centrala begrepp
Känner till sambandet mellan inköp, kostnader och profit
Kan på uppmaning analysera en existerande inköpsportfölj, och dra slutsatser om vad som bör prioriteras.
Känner till inköpets betydelse för företagens profit, och vet att internationella inköp är en möjlighet.
Kan delta i en diskussion om inköp.

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan ta till sig texter som behandlar det aktuella temat
Förstår hur effektiva och fungerande inköp utgör basen för ett för ett företags produktion och försäljning.
Kan självständigt analysera och utveckla en gjord plan
Kan specificera vilka problem man kan stöta på i internationella inköp
Kan hålla ett anförande om inköp.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kan ta del av mångsidig litteratur om inköp.
Kan föreslå det mest optimala metoderna för inköp internationellt, kostnadsmässigt och tidsmässigt.
Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en plan
Kan argumentera för och emot olika strategier och modeller för internationella inköp.
Kan beskriva och förklara inköpsfunktionens roll och påverkan för utomstående

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Genom att utföra projektarbeten eller genom att delta i feedbacktillfällen (med diskussion) eller självutvecklingsaktiviteter och exkursion eller gästföreläsning samlar man poäng som leder till slutvitsordet.
.
För deltagande i projektarbeten ges följande poäng:
• Underkänt = 0p (Om arbetet helt tydligt är halvgjort, om delar fattas)
• Godkänt = 1p (Ett bra arbete)
• Utmärkt = 2p (Kräver egna initiativ, kreativitet, entusiasm)
.
Godkänt deltagande i ett feedback-tillfälle (konstruktiv, detaljerad) = 1 poäng
Godkänd självutvecklingsaktivitet (seriös, analytisk) =1 poäng
Aktivt deltagande i exkursion eller gästföreläsning (frågar, diskuterar, skriver) = 1p
.
Poäng Resultat
24->31 = 5
22->23 = 4
20->21 = 3
17->19 = 2
15->16 = 1

Underkänd (0)

Otillräckliga kunskaper och/eller kursprestation för att uppnå vitsord 1

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kan på uppmaning analysera en existerande inköpsportfölj, och dra slutsatser om vad som bör prioriteras.
Känner till inköpets betydelse för företagens profit, och vet att internationella inköp är en möjlighet.
Känner till sambandet mellan inköp, kostnader och profit
Känner till några av områdets centrala begrepp på ett främmande språk
Kan delta i en diskussion om inköp.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kan självständigt analysera och utveckla en gjord plan
Kan specificera vilka problem man kan stöta på i inköp
Förstår hur effektiva och fungerande inköp utgör basen för ett för ett företags produktion och försäljning.
Kan förstå texter på ett främmande språk som behandlar det aktuella temat
Kan hålla ett anförande om inköp.

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kan utvärdera och föreslå förbättringar för en plan
Kan argumentera för och emot olika strategier och modeller för inköp.
Kan föreslå det mest optimala metoderna för inköp internationellt, kostnadsmässigt och tidsmässigt.
Kan ta del av litteratur på ett främmande språk om inköp.
Kan beskriva och förklara inköpsfunktionens roll och påverkan för utomstående

Förkunskapskrav

-

Tilläggsuppgifter

-