Hoppa till innehåll

Methods of Development and Evaluation (5 sp)

Kod: HCS21EB03-3001

Förverkligandets information


Anmälningstid

15.06.2022 - 28.09.2022

Tajmning

29.09.2022 - 27.11.2022

Antal studiepoäng

5 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning inom social- och hälsovård

Lärare

  • Marica Hinders

Lärare

Marica Hinders

Grupper

  • SHV21HD-V
    Social- och hälsovård, h21, högre yh, deltidsstudier, Vasa
  • SHV21HD-Å
    Social- och hälsovård, h21, högre yh, deltidsstudier, Åbo

Lärandemål

After completing the course, the student is able to:
- Define structure, service and outcome quality and meaning of quality assurance from the different perspectives
- Identify and apply prevailing quality assessment methods and quality standards within social and health care
- Describe the most central quality management systems within social- and health care
- Integrate quality assurance and quality improvement to her/his professional duties
- Plan and implement evaluation of one’s work field/activity/operation

Innehåll

- Perspective on quality management, quality policy, quality system
- Quality standards within social and health care organization
- Quality assurance, quality improvement and control as well as methods for constant quality improvement
- Central quality management systems in Finland within social and health care

Tid och plats

Hösten 2022
Hybrid
Obligatoriskt seminarium

2.9. kl 13-16
29.9 kl 9-12
27.10 kl 9-12 Seminarium

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Information gällande rekommenderad litteratur finns i Moodle

Undervisningsmetoder

Föreläsningar, gruppdiskussion, fallstudie

Förverkligandets alternativa prestationssätt

Case uppgift
Gruppdiskussioner

Studerandes tidsanvändning och belastning

1 sp = 27 h arbete

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Assessment criteria for assignment:
The student has followed the instructions and his/hers knowledge of the other students' work is inadequate. The student shows limited substance knowledge, it can be essential. The student shows insufficient knowledge about the other students' assignments. The student has followed the instructions for assignment. She/he have a deficient knowledge of the substance also touching the essential

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Assessment criteria for assignment:
The student has followed the instructions for the assignment and shows insufficient knowledge about the other students' assignments. The student has mastered the substance of his work, but the application is limited

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Criteria for evaluation of assignment:
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and can lead a discussion at the possible seminar. The assignment and the possible role as an opponent show something out of the ordinary (technical execution, oral presentation, mature reflections, independent working methods)
The student has followed the instructions for the assignment and shows that she/he has mastered the substance. She/he have read the other participants' assignments and can ask relevant questions and lead a discussion at the possible seminar

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Grunden för kursens examination utgörs av:
- Två skriftliga individuella inlämningsarbeten, bedöms enligt 0-5
- Två gruppdiskussioner utgående från given litteratur, bedöms enligt GK/UK

Feedback på uppgifterna fås genom bedömnings kriterier, utförligare motivering fås vid kontakt med kursens lärare.

Underkänd (0)

Texten är fragmentarisk och den besvarar inte frågorna.
Metodlitteraturen används inte.
Reflektioner framförs inte.
Den tekniska utformningen brister.
Redogör inte för de centrala begreppen och de grundläggande principerna.

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Frågorna besvaras vagt och smalt.
Litteraturen refereras
Reflektioner framförs endast i begränsad utsträckning.
Den tekniska utformningen är nöjaktig.
Refererar begrepp och grundläggande princip
Studerande har försvarliga kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete samt hur dessa bör tillämpas, samt en bristfällig förståelse av grundläggande relevanta begrepp.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Frågorna besvaras.
Metodlitteraturen tillämpas.
Texten är reflekterande och kritiska synpunkter finns.
Den tekniska utformningen är god
Förstår och kan förklara begrepp och de grundläggande principerna baserar sig på litteratur. Studerande har goda kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas,

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Frågorna besvaras uttömmande och mångsidigt.
Litteraturen analyseras och tillämpas.
Reflektionen är vetenskapligt analytisk.
Den tekniska utformningen är berömlig.
Har förmåga att se samband och göra egna slutsatser
Använder sig mångsidigt av litteratur
Studerande har utmärkta kunskaper om kvalitetsledning och förbättringsarbete och hur dessa bör tillämpas, samt en god förståelse av grundläggande relevanta begrepp och kan använda dessa självständigt och kritiskt

Förkunskapskrav

No prerequisites