Forskningsmetodik (3 sp)
Kod: HVV14FU01-3004
Förverkligandets information
Anmälningstid
15.11.2021 - 17.04.2022
Tajmning
18.04.2022 - 29.05.2022
Antal studiepoäng
3 op
Andel virtuell undervisning
1 op
Prestationssätt
67 % Kontaktundervisning, 33 % Virtuell undervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Verksamhetspunkt
Vasa, Wolffskavägen 31
Undervisningsspråk
- Svenska
Antal studerande (min. - max.)
10 - 18
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Anita Wikberg
Lärare
Anita Wikberg
Grupper
-
UHV20D-VHälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- har grundläggande insikter i kunskapsteori och vetenskapsteori
- kan både manuellt och digitalt söka efter evidensbaserad kunskap och vetenskapliga artiklar
- kan i lärdomsprovsprocessen samt i projekt tillämpa forskningsprocessen systematiskt och flexibelt
- förstår och kan beskriva kvalitativa och kvantitativa närmelsesätt och kunskapsintressen
- har beredskap att självständigt och under handledning genomföra examensarbete
- har förmåga att analysera vetenskaplig kunskap och kan tillämpa kunskapen i vårdarbetet
- kan reflektera över hur evidensbaserad kunskap kan tillämpas i vårdarbetet
Innehåll
Forskningsprocessen
Kvalitativa metoder
Kvantitativa metoder
Tid och plats
Våren 2022
v.16-21
Alere, Novia
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Henricson, M. 2018. Vetenskaplig teori och metod. från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur
Undervisningsmetoder
Förläsningar, skriftliga arbetsuppgifter och seminarier
Praktik- och arbetslivssamarbete
-
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Maj 2022
omtentamen 26 augusti och 16 september 2022
Internationella kontakter
-
Förverkligandets alternativa prestationssätt
2 uppgifter GK/UK+
tentamen 0-5
Validering enligt Novias allmänna anvisningar.
Studerandes tidsanvändning och belastning
3 sp motsvarar 81 timmar studier för studerande. Av dessa är ca 30 lektioner och seminarier, resten är självständigt arbete, med tillgång till handledning, för 2 skriftliga arbeten samt tentamen.
Periodisering av innehållet
-
Tilläggsuppgifter för studerande
Kursen hålls tillsammand med barnmorskestuderandena.
Mer information om kursens innehåll i Moodle
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
För arbetsuppgift 1 bedömning GK/UK
För arbetsuppgift 2 bedömning GK/UK
För tentamen bedömning 0-5
Underkänd (0)
Underkänt vitsord i de skriftliga arbtena ges då arbetet inte uppfyller de krav som ställs på godkänt vitsord. De krav som ställs för att erhålla godkänt vitsord finns tillgägnliga på Moodlesidan skapad för kursen.
Tenten bedöms på basen av de svar som getts och dessa bdeöms och om antalet poäng inte kommer upp till 50% av det maximala underkäns tenten
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
50-69% rätta svar
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
70 - 89% rätta svar
Bedömningskriterier, berömliga (5)
90-100% rätta svar
Förkunskapskrav
Inga förkunskaper