Ledarskap och utveckling inom hälsovårdararbete (3 sp)
Kod: HVV14FU03-3007
Förverkligandets information
Anmälningstid
01.12.2022 - 01.01.2023
Tajmning
02.01.2023 - 19.02.2023
Antal studiepoäng
3 op
Prestationssätt
Kontaktundervisning
Ansvarig enhet
Institutionen för hälsa och välfärd
Undervisningsspråk
- Svenska
Utbildning
- Utbildning till hälsovårdare
Lärare
- Marica Hinders
- Marie Hjortell
Lärare
Marica Hinders
Grupper
-
UHV19D-VHälsovårdare (YH), h19, dagstudier, Vasa
Lärandemål
Studerande
- förstår ledarskapets betydelse i vården och hälsovårdararbetet
- kan identifiera huvudprinciperna för planering, organisering och ledning av verksamhet, samt har beredskap att leda arbete och att fungera som ledare i arbetsgruppen
- kan redogöra för förvaltningsprinciper, arbetslivets verksamhetsformer och kan fungera inom mångprofessionella arbetsgrupper, nätverk och projekt
- bär ansvar för egen yrkesmässig utveckling och upprätthållande av kvalitet inom sitt arbetsområde
- kan utveckla och förstår betydelsen av inre och yttre företagsamhet inom hälsovårdararbetet
- känner till aktuella utmaningar i samhället och kan delta i utvecklandet av hälsovårdstjänsternas kvalitet och effektivitet
- har insikter i hälsovårdarens roll som professionell beslutspåverkare och förstår betydelsenav samhällsmedvetenhet och engagemang
Innehåll
Ledarskap och utveckling inom hälsovårdararbete
Tid och plats
Våren 2023 Alere
Studiematerial och rekommenderad litteratur
Rekommenderad litteratur finns i Moodle
Undervisningsmetoder
Föreläsningar vecka 1-4
Självstudier vecka 1-7
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Ledarskap och utveckling :
Kontextspecifikt ledaskap : skriftligt arbete
Förverkligandets alternativa prestationssätt
Individuell examinationsuppgift i delen om Ledarskap
Grupparbete
Studerandes tidsanvändning och belastning
27 h/sp
Tilläggsuppgifter för studerande
Ledarskap och utveckling 2 sp Marica Hinders
Kontextspecifikt ledarskap 1 sp Marie Hjortell deadline inom vecka 8
Vitsordsskala
H-5
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Arviointikriteerit, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.
Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)
Grupparbete GK/UK
Individuellt arbete 0-5
Underkänd (0)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan inte det väsentliga
Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad
Bedömningskriterier, berömliga (5)
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt
Förkunskapskrav
Biomedicinsk vetenskap
Hälsofrämjande vårdvetenskap
Klinisk vårdvetenskap
Hälsovårdararbetets utgångspunkter