Hoppa till innehåll

Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn (3 sp)

Kod: HVV14HA02-3005

Förverkligandets information


Anmälningstid

01.12.2022 - 19.03.2023

Tajmning

13.03.2023 - 23.04.2023

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Marie Hjortell

Lärare

Marie Hjortell

Grupper

  • UHV20D-V
    Hälsovårdare (YH), h20, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- behärskar uppföljningen av den väntande modern och fostret under graviditeten
- känner till riskfaktorer i samband med graviditet och förlossning och har förmåga att förebygga och tidigt ingripa
- kan identifiera mödrar och blivande föräldrar i behov av extra stöd och uppföljning
- behärskar uppföljning, vårdhänvisning och handledning och rådgivning av kvinnan och familjen under graviditet och barnsängstid
- har grundläggande kunskap om den normala förlossningen och kan handha en akut förlossning
- har kunskap om parförhållande, föräldraskap och tidig interaktion
- behärskar vården och uppföljningen av den nyblivna modern och det nyfödda barnet
- kan beakta kvinnans och familjens kulturtillhörighet
- har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda kvinnan och familjen

Innehåll

Handledning, rådgivning och stöd till familjen som väntar barn och till den nyblivna familjen
Uppföljning av den väntande modern och fostret under graviditeten
Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
Normal samt komplicerad graviditet och barnsängstid
Tidig identifiering av riskfaktorer och tidigt ingripande vid komplikationer under graviditet och barnsängstid
Den normala och avvikande förlossningens förlopp, handläggning vid akut förlossning
Uppföljning och vård av nyblivna modern och det nyfödda barnet
Mångprofessionellt och mångkulturellt hälsovårdararbete

Tid och plats

Våren 2023 mars-april

Studiematerial och rekommenderad litteratur

LITTERATUR:

Berg M, Lundgren I (red). 2004. Att stärka och stödja. Vårdande vid barnafödande. ( valda delar)

Edistä, ehkäise, vaikuta - sexuaali ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020, Opas 33 , THL, 2013 ( valda delar)

Hakulinen-Viitanen mfl. 2012. Laaja terveystarkastus- Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22. THL

Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (red.). 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation.Handbok 40/215.

NEUKO , 2021 , nationell handbok via Duodecim ( äitiysneuvola)

Tillsammans kring matbordet - Kostrekommendationer till barnfamiljer.
http://www.julkari.fi/handle/10024/130021


Reproduktiv hälsa – barnmorskans kompetensområde. Red. H Lindgren, K Christensson, A-K Dykes. Studentlitteratur. 2016 eller 2022 . ( valda delar)
eller alternativt
Lärobok för barnmorskor. A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. . Studentlitteratur 2010. (valda delar)



Referenslitteratur:
se också Moodlekursen: Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn, litteraturen kan uppdateras under kursens gång

.

Undervisningsmetoder

Föreläsningar
Demonstrationer
Praktiska övningar på KTC
Självstudier

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Tentamen 18.4.23
Omtentamenstillfälle 1 vid allmän omtentamen 5.5.23
Omtentamenstillfälle 2 vid allmän omtentamen 25.5 23

Studerandes tidsanvändning och belastning

27 h /sp

Shemalagda närstudier i klass 37 h
Tentamen 3 h
Självstudier och eget arbete 41 h

Tilläggsuppgifter för studerande

Föreläsningar och kliniska övningar se schema
Tentamen 18.4

Obligatorisk närvaro vid kursstart och kliniska övningar
Aktivt deltagande under kursens gång kan verka höjande på kursvitsordet

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänt deltagande vid praktiska övningar
Godkänd tentamen vitsord 0-5
Godkända skriftliga uppgifter GK/UK

Underkänd (0)

Underkänd:
Ej deltagit i praktiska övningar
Ej godkänd tentamen
Ej godkända skriftliga uppgifter

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen

Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) och kan endast till en liten del lösa caseuppgifter.

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen

Den studerande kan utgående från litteraturen, reflektera och motivera sina ståndpunkter och lösa caseuppgifter

Bedömningskriterier, berömliga (5)

Kriterier för utvärdering av tentamen

Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad och påvisar utmärkt förmåga att lösa alla caseuppgifter

Förkunskapskrav

Hälsovårdararbetets utgångspunkter