Marie Hjortell
LITTERATUR:
Berg M, Lundgren I (red). 2004. Att stärka och stödja. Vårdande vid barnafödande. ( valda delar)
Edistä, ehkäise, vaikuta - sexuaali ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2020, Opas 33 , THL, 2013 ( valda delar)
Hakulinen-Viitanen mfl. 2012. Laaja terveystarkastus- Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22. THL
Klemetti, R. & Hakulinen-Viitanen, T. (red.). 2015. Handbok för mödrarådgivningen. Nationell rekommendation.Handbok 40/215.
NEUKO , 2021 , nationell handbok via Duodecim ( äitiysneuvola)
Tillsammans kring matbordet - Kostrekommendationer till barnfamiljer.
http://www.julkari.fi/handle/10024/130021
Reproduktiv hälsa – barnmorskans kompetensområde. Red. H Lindgren, K Christensson, A-K Dykes. Studentlitteratur. 2016 eller 2022 . ( valda delar)
eller alternativt
Lärobok för barnmorskor. A., Hogg, B., Hildingsson, I. & Lundgren, I. . Studentlitteratur 2010. (valda delar)
Referenslitteratur:
se också Moodlekursen: Hälsovårdararbete med familjen som väntar barn, litteraturen kan uppdateras under kursens gång
.
Föreläsningar
Demonstrationer
Praktiska övningar på KTC
Självstudier
Godkänt deltagande vid praktiska övningar
Godkänd tentamen vitsord 0-5
Godkända skriftliga uppgifter GK/UK
Svenska
13.03.2023 - 23.04.2023
01.12.2022 - 19.03.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Marie Hjortell
Föreläsningar och kliniska övningar se schema
Tentamen 18.4
Obligatorisk närvaro vid kursstart och kliniska övningar
Aktivt deltagande under kursens gång kan verka höjande på kursvitsordet
Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Tentamen 18.4.23
Omtentamenstillfälle 1 vid allmän omtentamen 5.5.23
Omtentamenstillfälle 2 vid allmän omtentamen 25.5 23
Våren 2023 mars-april
27 h /sp
Shemalagda närstudier i klass 37 h
Tentamen 3 h
Självstudier och eget arbete 41 h
Underkänd:
Ej deltagit i praktiska övningar
Ej godkänd tentamen
Ej godkända skriftliga uppgifter
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning) och kan endast till en liten del lösa caseuppgifter.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan utgående från litteraturen, reflektera och motivera sina ståndpunkter och lösa caseuppgifter
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad och påvisar utmärkt förmåga att lösa alla caseuppgifter