Marie Hjortell
För studiematerial : se närmare kurs i Moodle
Kurslitteratur:
NEUKO databas - lastenneuvola via THL/terveysportti, 2022
Hälsoundersökningar vid barnrådgivningen och inom skolhälsovården - Metodhandbok 31/2018. THL ( elektronisk) Mäki P.Wikström K., Hakulinen-Viitanen T., Laatikainen T
Institutet för hälsa och välfärd. www.thl.fi Webbsidan : Infektionssjukdomar och Vaccinationer
Tillsammans kring matbordet-kostrekommendationer för barnfamiljer. THL. förnyad upplaga 2019
Referenslitteratur ( barnhälsovård ) :
Arfman, S & Hujala, N. 2010. Ravitsemus neuvolatyössä. Edita
Armanto, A & Koistinen, P. 2007. Neuvolatyön käsikirja. Tammi
Barnhälsovård-att främja barns hälsa . 2016. red. Magnusson, Blennow, Hagelin, Sundelin. Liber:Stockholm
Barnrådgivningen som stöd för barnfamiljer. Handbok för personalen.
Handböcker 2005:12. Social och hälsovårdsministeriet
Bramhagen, A-C. och Carlsson, A. (red.) Hälsofrämjande arbete för barn och ungdomar. 2013. Studentlitteratur
Edistä, ehkäise, vaikuta - sexuaali ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2010, Opas 33 , THL, 2013
Ensi- ja turvakotien liitto. Tunnista vauvan hätä! Vauvan kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
Hakulinen-Viitanen, Hietanen-Peltola, Hastrup, Wallin ja Pelkonen
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2008:24. Isien ja isyyden tukeminen äitiys- ja lastenneuvoloissa.
Halme, N. 2009. Isän ja leikki-ikäisen lapsen yhdessäolo. THL.
Kirjaamisopas: Lastenneuvola ja kouluterveydenhuolto. THL.2022
Korteniemi-Poikela, E & Cacciatore, R. 2010. Opas vanhemmille. Portaita pitkin. Lapsen ja nuoren seksuaalisuuden kehittyminen. WSOY
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Opas 22/2012. THL
Mothander-Risholm P; Broberg;A. 2018. Att möta små barn och deras föräldrar I vården: om anknytning, utveckling och samspel.
MLL. Hur växer och utvecklas barn.
Ryttyläinen, K. & Valkama, S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Edita.
Social- och hälsovårdsministeriet. Pappa på rådgivningsbyrån – metoder och uppslag för personer som arbetar med blivande och nyblivna pappor. Jämställdhetspublikationer 2002:1
Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2010:7. Älä lyö lasta! Kansallinen lapsiin kohdistuvan kuritusväkivallan vähentämisen toimintaohjelma 2010-2015
Salpa, P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys, ensimmäinen ikävuosi. Tammi.
Silven, M. (toim.Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja. Juva: PS-Kustannus.
Närstudier: Föreläsningar, demonstrationer, simulationer,
Online :Eget arbete i basgrupper
Svenska
04.09.2023 - 15.10.2023
15.06.2023 - 03.09.2023
Institutionen för hälsa och välfärd
Marie Hjortell, Vasa - timlärare Vård
Obligatorisk närvaro vid kursstart , demonstrationer, simulationer och expertföreläsningar
Utbildning till hälsovårdare
0.00 sp
0.00 sp
H-5
Tentamen 6.10.2023 kl 13-15.30
Omtentamenstillfälle 1 vid allmän omtentamen 19.1.24
Omtentamenstillfälle 2 vid allmän omtentamen 9.2.24
Hösten 2023 veckorna 36-40
Studerandes arbetsinsats förväntas motsvara 27 h per studiepoäng
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter
Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.