•   Hälsovårdararbete med skolbarn och unga HVV14HA05-3003 06.09.2021-10.10.2021  3 sp  (UHV18D-V) +-
    Studieperiodens (kursens) lärandemål
    Studerande
    - har kunskap om skol- och studerandehälsovårdens verksamhet och känner till dess styrdokument och förstår dessas betydelse för individens hälsovård i skolan och inom studerandehälsovården
    - har fördjupade insikter i främjandet av hälsa och välbefinnande inom skol- och studerandemiljön
    - kan stöda, följa upp och bedöma elevens och studerandes välbefinnande och hälsa i olika livssituationer samt stöda deras familjer
    - har färdigheter att iaktta och tidigt kunna ingripa i problemsituationer samt hänvisa till fortsatt vård
    - kan beakta elevens och den studerandes kulturtillhörighet
    - har förutsättning för att kunna fungera inom olika nätverk och samarbetsgrupper för att stöda skolbarn och unga och deras familjer
    Förkunskapskrav
    Hälsovårdararbetets utgångspunkter
    Studieperiodens (kursens) innehåll
    Lagstiftning och styrdokument inom skol- och studerandehälsovården, elevhälsa
    Uppföljning och stöd av elevers och studerandes välbefinnande och hälsa
    Återkommande och omfattande hälsoundersökningar, screeningar
    Stöd för familjens resurser, föräldraskapet, föräldrarnas/skolbarnets och den ungas hälsa och välmående
    Tidig identifiering och tidigt ingripande
    Mångprofessionellt och mångkulturellt hälsovårdararbete
    Bedömningskriterier
    Bedömningskriterier - tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.

    Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga
    Bedömningskriterier - goda-synnerligen goda (3-4)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

    Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad.
    Bedömningskriterier - berömliga (5)
    Kriterier för utvärdering av tentamen
    Den studerande visar i sitt svar en fördjupad kunskap och mognad utöver det traditionella
    Kriterier för utvärdering av skriftligt arbete individuellt eller i grupp
    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och

    Kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)

    Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

    Lärarens/ansvarspersonens namn

    Anna-Lena Nieminen

    Studiematerial och rekommenderad litteratur

    På svenska
    Lag om elev- och studerandevård 30.12.2013/1287
    Hälsoundersökning vid barnrådgivningen och skolhälsovården. Metodhandbok. Handbok 31/2018.
    Guiden till studerande hälsovården 2020.Social-och hälsovårdsministeriets publikationer 2020:17. Social-och Hälsovårdsminsteriet, Helsingfors 2020
    Mäki P., Wikström K, Hakulinen T & Laatikainen T. Institutet för Hälsa och Välfärd.
    Laaja terveystarkastus (2012 THL)
    Rådgivningsverksamhet, skol- och studerandehälsovård samt förebyggande mun- och tandvård (Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2010:11)
    Kvalitetsrekommendationer för skolhälsovården (Social- och hälsovårdsministeriets handböcker 2004:9)
    Handbok för studerandehälsovården (Social- och hälsovårdsministeriets publikationer 2006:13
    Opiskeluterveys. 2011. Kunttu K., Komulainen A., Makkonen K. & Pynnönen P. Duodecim. Helsinki.

    Undervisningsmetoder

    Föreläsning, diskussion och grupparbete. Delvis virtuell kurs.

    Undervisningsspråk

    Svenska

    Tajmning

    06.09.2021 - 10.10.2021

    Anmälningstid

    26.07.2021 - 30.09.2021

    Grupp(er)
    • UHV18D-V
    Ansvarig enhet

    Institutionen för hälsa och välfärd

    Lärare

    Anna-Lena Nieminen

    Utbildning

    Utbildning till hälsovårdare

    Verksamhetspunkt

    Vasa, Wolffskavägen 31

    Andel virtuell undervisning

    2 sp

    Vitsordsskala

    H-5

    Tidtabell för examination (t.ex. tentamina, omtentamina)

    Tentamen v. 40

    Tid och plats

    Novia, Alere
    Hösten 2021 v. 36-40

    Studerandes tidsanvändning och belastning

    3 sp = 81 timmar