Hoppa till innehåll

Hälsofrämjande färdigheter inom familjehälsa (3 sp)

Kod: HVV14KH01-3002

Förverkligandets information


Anmälningstid

02.07.2020 - 31.07.2020

Tajmning

01.08.2020 - 31.05.2021

Antal studiepoäng

3 op

Prestationssätt

Kontaktundervisning

Ansvarig enhet

Institutionen för hälsa och välfärd

Verksamhetspunkt

Vasa, Wolffskavägen 31

Undervisningsspråk

  • Svenska

Utbildning

  • Utbildning till hälsovårdare

Lärare

  • Åsa Carlsson
  • Marie Hjortell

Grupper

  • UHV17U-V
    Hälsovårdare (YH) h17, dagstudier, Vasa

Lärandemål

Studerande
- kan använda sig av centrala undersöknings- och screeningsmetoder inom hälsovårdararbetet
- vägleder och stöder klienter i frågor relaterade till sexuell hälsa och familjeplanering
- innehar färdigheter att förverkliga familje- och föräldraförberedelse
- har beredskap att utföra en säker vaccination åt barn
- har kunskap om olika hälsofrämjande arbetsmetoder och har färdigheter att använda sig av dessa i mötet med familjen, individen, gruppen och samhället i förändring
- behärskar säker läkemedelshantering

Innehåll

Undersöknings- och screeningsmetoder inom hälsovårdararbetet- simuleringsövningar
Reproduktiv hälsa och familjeplanering
Familje- och föräldraförberedelse
Vaccination av barn - simuleringsövningar
Olika hälsofrämjande arbetsmetoder
Barnskydd
Undervisningssekvenser för barn och vuxna
Handledning

Tid och plats

Alere hösten 2020 närstudier
Påbörjande av arbete med metodhandbok hösten 2020 som fortgår till januari 2021

Studiematerial och rekommenderad litteratur

Se närmare kursen i moodle: Hälsofrämjande färdigheter och familjehälsa

Undervisningsmetoder

Hybridundervisning:
- Föreläsningar
- Praktiska övningar i kliniskt träningscenter
- Inbandning och analys av hälsosamtal
- Virtuella studier
- Utarbetande av metodhandbok

Tilläggsuppgifter för studerande

Inlämning av metodhandbok våren 2021

Vitsordsskala

H-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande har en ytlig kunskap i ämnet (utantill läsning)

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna och hens kunskap om de andra studerandes arbeten är bristfällig. Den studerande visar begränsad substanskunskap, kan det väsentliga.
Den studerande visar bristfällig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet. Hen har en bristfällig kunskap i substansen även berörande det väsentliga

Arviointikriteerit, goda-synnerligen goda (3-4)

Kriterier för utvärdering av tentamen
Den studerande kan redogöra för litteraturen, kan reflektera och motivera sina ståndpunkter

Bedömningskriterier för skriftliga arbeten
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbete och visar otillräcklig kunskap angående de andra studerandes skriftliga arbeten. Den studerande behärskar substansen i sitt arbete men tillämpningen är begränsad

Arviointikriteerit, berömliga (5)

Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas skriftliga arbeten samt kan ställa relevanta frågor och
kan leda en diskussion vid seminarietillfället. Det skriftliga arbetet och det eventuella opponentskapet visar på någonting utöver det vanliga (tekniskt utförande, muntligt framförande, mogna reflektioner, självständigt arbetssätt)
Den studerande har följt anvisningarna för det skriftliga arbetet och visar att hon behärskar substansen. Hen har läst de övriga deltagarnas arbeten och kan ställa relevanta frågor och leda en diskussion vid seminarietillfället.

Bedömningsmetoder (förverkligande) och -kriterier (studieperioder/kurser)

Godkänt deltagande i praktiska övningar i kliniskt träningscenter
Godkänt deltagande i bandning och analys av hälsosamtal
Utarbetande av metodhandbok i barnrådgivningsarbete , vitsord 1-5

Bedömningskriterier, tillfredsställande-synnerligen tillfredsställande (1-2)

se närmare i grunduppgifter för studieperioden

Bedömningskriterier, goda-synnerligen goda (3-4)

se närmare i grunduppgifter för studieperioden

Bedömningskriterier, berömliga (5)

se närmare i grunduppgifter för studieperioden

Förkunskapskrav

Hälsovårdararbetets utgångspunkter
Hälsovårdararbete med den väntande familjen